HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Så trist
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/02 :  20:40:57  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Fick besök av Krelle o en kollega till honom från Euphonia forum igår, dom va med o byggde Audio Concepts nya audio rum. Efter 3 timmar i mitt lyssningsrum var vi ganska överens om att det lät jäkligt bra hemma hos mig. Jätte skoj o trevligt med andras åsikter mm... Mådde som en prins!!

Kommer hem från jobbet idag och ska smålyssna lite bara och hela j*vla ljudbilden är flyttad till vänster och inte lite heller. Alltså svagt ljud ur höger högt.

Rullat med olika rör i CD:n, hjälpte inte. Kollat alla anslutningar, hjälpte inte. Provat olika ingångar, hjälpte inte. Kontroll mätt upp allt i rummet, hjälpte inte heller.

Ska jag behöva låna hem grejor nu för att utesluta felet, blir så j*vla trött.

Anläggning: Vincent SV-233, AA MCD 203 CD och Opera Consonance Erik Linear högt.

Nått matnyttigt tips nån???

MvH

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/04/02 :  20:48:03  Show Profile Send nahoj a Private Message
Inte kommit åt ngn balance ratt av misstag (om det nu finns på din stärkare)

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/02 :  21:08:14  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Finns ej nån sån...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/02 :  21:14:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
En enkel sak du kan göra är att bränna en skiva med en sinuston på exempelvis 1 kHz (utnivån brukar ofta anges där) och full utstyrning och sedan mäta utsignalen* (voltmeter eller rättställd multimeter) först på spelaren och sedan på förstärkaren om cd'n var ok. Det kan ju såklart vara något mer svåridentifierat fel men då märks det ju åtminstone om någonting är helt galet i elektronikavdelningen.

* Om den är lika i båda kanalerna alltså. I övrigt så brukar full utstyrning på spelaren vid 1 kHz vara någonstans 2-2,5V med vanlig RCA.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/04/02 :  21:28:45  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Oxider? Prövat att rycka ur och sätta tillbaks samtliga kablar, inklusive högtalarkabeln.

När jag hade en diffus känsla av att ena kanalen lät lägre var felet oxider på en kontakt i ett relä på en utgång. Byte av relä fixade felet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/02 :  21:45:42  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Var hittar man en sinus ton att ladda ner o sen bränna??? Låter som en bra metod.
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/04/02 :  21:50:18  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Det hittar man där man hittar det mesta

http://thepiratebay.org/tor/3803770/Audio_Test_Signals_(20_Hz_to_20KHz)_%5BStereo_-_Wave%5D

//Håkan
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/04/02 :  21:59:46  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Om du skiftar höger/vänster på högtalarutgångar samt signalvägarna kan du ju se vart bekymmren finns eller iallafall utesluta vissa delar av anläggningen men det kanske redan är gjort?

Lider med dig

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/02 :  22:01:55  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Nu funkar grejorna igen

Strange shit happens sometimes.....
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/02 :  22:03:28  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Tack alla för snabba svar, tror att detta kommer att komma tillbaka dock så tack för alla tips dom kommer att andvändas nästa gång!

MvH

Daniel
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/02 :  22:45:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det är ett ofta förekommande fel på Vincent SV-233 att stereobilden "tippar" över, tydligen fel på volympotten, på min är den i alla fall bytt och fungerar som den ska. Kan detta vara något som hänt dig?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/03 :  08:09:39  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Hade för mig att jag hört nått sånt så jag provade att vrida volymen ett antal gånger upp, ner, drog och tryckte lite på den men inget resultat.

Vart bytte du pot och vad kostade det?!

Är annars rackarns nöjd med Vincents ljud, kanon förstärkare!

MvH
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/03 :  08:44:37  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
ztenlund: Körde med 100hz och fick jämn spänning i CD:n H 1,6 V 1,6 Kanon, tack för det enkla tipset!

Daniel
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/04/03 :  18:37:48  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Volympotten är förvisso inte helt symmetrisk på min SV-233 heller vilket gör att musikerna flyttar sig lite åt vänster vid låga volymer, men det är repeterbart och inget som bara händer plötsligt. Då är det något annat fel än Vincents vanliga potentioneterproblem

Hoppas att problemet försvunnit för att aldrig komma tillbaka!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/03 :  19:00:47  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Det har kommit tillbaks igen

Ska prova shiffta hö o vä högt kabel o se om det är förstärkar fel eller högt....

Min pot lägger ljudet åt vänster också vid väldigt låvolym.

Edited by - Daniel_S on 2008/04/03 19:06:31
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/03 :  19:07:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Ska prova shiffta hö o vä högt kabel men tror inte det hjälper....

Hjälper och hjälper, du får ju reda på om felet ligger innan eller efter högtalarutgångarna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/03 :  19:13:10  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Det är förstärkaren o inte högt iaf.

Én pot borde som tidigare sagts inte ändra sig spontant eller hur?!

Ett kasst försteg kanske

Aja, vad är väl livet utan motgångar.


Edited by - Daniel_S on 2008/04/03 19:14:15
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/03 :  19:38:16  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Oj, nu ändrar sig den medans man lyssnar. Mitten väbster mitten vänster. Knopfler byter mic snabbt
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/03 :  20:42:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Én pot borde som tidigare sagts inte ändra sig spontant eller hur?!


Riktigt, men är till exempel värmutvecklingen konstant? eller omgivande värme. Allt sånt kan påverka beteende.

Jag har/hade en tri-amp setup där slutstegets olika kanaler intermittent lade av. Det gav (o)lustiga när exvis diskanten var helt borta, eller mellanreg på den andra. Ej reproducerabart, händer bara helt plötsligt för att efter en stund fungerar igen. Nu är steget utbytt och står på reparationsväntelistan.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/03 :  21:10:47  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Finns det nån el reparatör för sånt här i stockholmstrackten???
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/04 :  11:04:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Vart bytte du pot och vad kostade det?!


Det var den föregående ägaren som gjorde det åt mig innan jag köpte. Har kvittot någonstans, ska försöka leta upp det i röran

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/27 :  19:14:26  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Lite synd o lyfta en så gammal tråd men jag vill rätta den lite o försvara Vincent

Det visar sig att det är min billiga AA MCD 203 CD som spökar, felet kvarstår med ny förstärkare ( RÖR )

Har garanti kvar

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/10 :  12:49:23  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Nu vill jag försvara AA CD:n också.

Då felet försvann och varit bort en tid så kom det nu tillbaks igen tänkte att nu kastar jag CD:n åt hel*ete o köper ny...

Bankade o slog lite o den funkade igen! Aha sa Micke, det är nog probs med mekanismen o lasern!!

Bankandet fortsatte ett tag tills jag byt ut CD:n mot en DVD spelare och felet kvarstod. Det visar sig nu att mina signalkablar för 3 tusen spänn inte klarade att hålla måttet ett 1/2 år ens...

Nu lirar jag med den kabel som följde med min kamera, en tre lednings historia för bild o ljudöverföring!

Vet att det är inbillning men har aldrig haft så bra skärpa i ljudet med tanke på just att artisten står i mitten o sjönger....

Lyfte en gammal tråd igen, sorry

Daniel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/05/10 :  13:01:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Daniel, be inte om ursäkt för att du föder oss med mer info. Det här är intressant. Du har ett problem och försöker hitta vad det är.


Va Hur kan kabeln vara orsaken? Är det glapp eller dåliga lödningar? Om du vill kan jag se om jag inte kan få tag på en isolationsmätare samt inspektera lödningarna?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/10 :  13:25:53  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Ska kolla på kabeln ikväll när lillen somnat o pappa tagit en Whisky.

Måste va glapp i dom, du får köpa dom för 2oo spännn så slipper jag kolla. 200 räcker till lite kvalitets kablar från biltema

Daniel
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/05/10 :  13:53:16  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej,
Glapp eller brott pa signalkabeln kan vara orsaken. Hade samma bekymmer nar jag fick tillbaka mina Naim grejor fran "doktorn"

Var till och med skillnader i kanalbalansen pa lagre volymer. Fter att kollat alla mojligheter stod signalkabeln pa tur. Efter att ha oppnat dem stod det klart att det var endast hylsan som holl kvar kabeln. Lite lodning och problem var over.

Lycka till,
Peter
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000