Är på jakt efter en ny förstärkare. Vad är jag då ute efter? Transistor, hybrid eller rör spelar egentligen inget roll men lite rör tycker jag vore trevligt att ha i hemmet. Ger ju också lite tweak möjligheter i form av rörbyten.
Pris: Gärna under 10 000kr men en par tusenlappar extra eller så ska nog gå att sträcka sig i värsta fall.
Vad är jag då ute efter i ljudväg? Har provlyssnat på en Pathos Classic One med mina högtalare (JM Lab Chorus 836V) och min CD spelare (Linn Ikemi) och det lät oerhört bra (kördes balanserat via XLR). Mycket god separation, bra klang i diskanten (utan att bli skrikig) och tryck i undre registren med en viss värme i det hela. Har hittat en par stycken säljare av just denna förstärkare och jag är mycket intresserad men tänkte dock fråga här först om någon annan har andra rekommendationer i samma prisklass (eller nästan samma) av begagnade förstärkare.
Något annat märke än Pathos som skulle kunna vara vettigt att titta på? Finns ju så förbaskat mycket att välja på.
Som sagt - gärna rör, gärna under 10-12 000kr. Förslag?
quote:Hur står det till med fasförskjutningar i diskanten på Chorus ?
Ingen aning om hur det är med detta. Har inga instrument för att kontrollera.
PrimaLuna ser trevlig ut - vet däremot inte hur den skulle stå sig mot en Pathos Classic One som går att få för 9 000kr. Är ju viss nyprisskillnad mellan de två, samt att Pathosen är balanserad.
Ett tredje kriterie för förstärkaren: Gärna balanserad.