HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny eller beggad CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2008/04/02 :  08:49:35  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

Skulle vilja få lite info hur detta fungerar! Min gamla trokännare NadS500 spelades så att lasern gav upp! Nu sitter jag i kvalet om jag skall köpa en beggagnad för ca 6500 eller en ny för motsvarande.

Så frågan gäller vågar jag tittat på en beggagnad CD spelare som är ca 4 år gammal eller skall man satsa på en helt ny! Har läst runt lite och det verkar som flera tycker att cd spelarna faktiskt slits!

Mvh
Jonas

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/02 :  08:52:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det som slits är väl mest lasern och det kostar vad jag vet inte så mycket att byta denna, plus att många i vårt land kan utföra det. Så köp den beggade om den är i bra skick!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/04/02 :  09:19:03  Show Profile Send MartinN a Private Message
Beggad är bra, bara den är 'nästan ny'. Tekniken i nyare
spelare är bättre än i gamla. Riktigt gamla spelare har
både dålig teknik och åtskilligt slitage. Om man väljer
ny så är den förståss inte sliten samt att man får garanti.

Martin
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/04/02 :  12:32:04  Show Profile Send SW a Private Message
Jag skulle aldrig tveka. Det skulle bli en ny spelare med de fördelar det ger. Det sista jag skulle köpa som är några år begagnad vore en CD-spelare eftersom det finns en hel del grejor som slits i CD-spelare.

S
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/02 :  12:50:35  Show Profile Send svanbo a Private Message
Röstar också för "nästan ny" beggad. Det är så jag brukar köpa beggade saker. Man kan få saker i princip i nyskick med en rejäl rabatt. Denna rabatt är knappast mindre vad gäller cd-spelare eftersom marknaden för dedikerade cd-spelare inte direkt är glödhet...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/02 :  13:56:01  Show Profile Send Vox a Private Message
Skrota cd-spelaren och framtidsinvestera i en Squeezebox.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2008/04/02 :  14:26:33  Show Profile Send Monster a Private Message
Lutar alltså åt en ny! eller typ 1 år gammal.

Nä en Squeezebox blir det inte! allt var bätter förr

Skulle ha köpt LedZ hagelmen fick inte tummen ur

Ja ja blir att bevaka
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/02 :  14:33:53  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
allt var bätter förr

Håller helt med dig att det var bättre innan cd-spelaren kom.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/02 :  14:37:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Denna tråd ska väl inte handla om cd-spelare eller Squeezebox (varför utesluta det ena eller andra, man kan ju använda båda)? Vox, då borde du ju köra vinyl och inte SB

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/02 :  15:05:54  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vox, då borde du ju köra vinyl och inte SB

Jag kör vinyl........och SB.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/02 :  15:13:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ahh...en bakåtsträvare och framtidsvisionär i samma människa...men inte "den gyllene medelvägen": cd-spelaren...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/02 :  15:30:49  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Ahh...en bakåtsträvare och framtidsvisionär i samma människa...men inte "den gyllene medelvägen": cd-spelaren

Jag använder det som låter bäst och då har cd-spelaren fått sparken.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/02 :  16:07:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Haha, ja det beror ju på vilka cd-spelare man jämför med...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/04/02 :  18:05:11  Show Profile Send CC a Private Message
Allting är ju relativt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/04/02 :  18:15:07  Show Profile Send CC a Private Message
Men för att svara topic, det beror naturligtvis på! Kan du komma över ett beggat japanskt "kassaskåp" så skäms väl inte mekaniken för sig direkt! Annars så är det väl oftast tryggare med nytt, om trygghet är målet vill säga... ;-)

I vintras lade sig en gammal spelare från Denon på rygg och dog. Jag köpte den för ca 20 år sedan och för ca 15 år sedan "ärvde" min fru syster den. Hennes familj spelade på den dagligen fram till i vintras! Nu tyckte jag i o för sig att den inte lät något vidare redan för 15 år sedan, men fungerat har den gjort, till skillnad mot många av mina "välljudsmaskiner"!

De ersatte den med en dvd-spelare från Cambrigde. Ska bli spännande å se om den håller tjugo år den med!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/04/02 :  18:33:06  Show Profile Send Snutten a Private Message
Min gamla Pioneer 901 höll i ca 10 år, jag sålde den efter 9 och nye ägaren hade den i ca 9 mån innan den la av , blev lite besviken så han fick lite rabtt i efterskott.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/02 :  19:16:14  Show Profile Send tkr a Private Message
@ Monster:
Jeg ville virkelig ha sett på muligheten til å kjøpe en god, brukt ekstern dac (mye mindre deler som slites i den) , og kombinere det med et harddisc- basert oppsett.
Det låter langt bedre enn man skulle tro.
mvh
Edit: Jeg er overbevist om at harddisc er fremtiden, og at det for de aller fleste blir harddisc som blir det nye avspillingsmediet. Nå har du muligheten til å være i forkant av utviklingen...

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/04/02 19:50:38
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2008/04/02 :  20:34:44  Show Profile Send Monster a Private Message
Saken är den också att jag ÄLSKAR att köpa skivor. Bara att kunna blädra bland CD och Vinyl är guld.

Har eventuellt en Audio A Maistro på G från 05 men läser här att flera har haft problem med transporten och displayen.

Om det fanns UV mätare på någon CD skulle jag köpa den direkt, grym retrokolle jag Trots att man inte är allt för lastgamal typ 35 och lite trött i kroppen.

Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/04/02 :  21:27:56  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Har eventuellt en Audio A Maistro på G från 05 men läser här att flera har haft problem med transporten och displayen.


Stämmer att det varit en hel del problem med AA senaste cdspelare. Har för mig det var buggar i mjukvaran som gjorde att spelaren låste sig. Dock följde det med en liten pinne man använde för att öppna den ifall detta hände ;D. I praktiken var det bara att dra ut strömmen och koppla in den igen för att få spelaren att fungera.

Problemet med displayen låg nog i att den tappade styrka efter ett tag. Dock borde alla spelare med detta fel redan drabbats och då blivit åtgärdade.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/04/02 :  21:29:18  Show Profile Send CC a Private Message
"Om det fanns UV mätare"

- det gör de på "klämboxen"... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/02 :  21:50:53  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei
Tja, jeg elsker også å kjøpe skiver. Jeg har faktisk kjøpt så mange at jeg ikke har plass til fler.... Det er derfor jeg måtte over på harddisc!
Jeg har også beholdt cd-drevet, og kjører en blanding av cd, lp og musikk fra harddisc. Lydkvaliteten fra harddisc er meget god, om ikke fullt så god som lyden gjennom drevet.
mvh



Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/03 :  00:07:49  Show Profile Send svanbo a Private Message
Köp kinesiskt! Oftast väldigt välbyggt och prisvärt. Antingen genom att importera själv (billigast men störst risk) eller genom att köpa något kinesiskt som finns i Sverige typ XTZ eller Advance acoustics. Sen kan du alltid uppgradera med en extern dac och bara använda cd:n som transport.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/03 :  07:35:12  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Haha, ja det beror ju på vilka cd-spelare man jämför med...

Nej, det gör det faktiskt inte. Av dina kommentarer matte framgår det att du varken lyssnat på någon SB inkl DAC eller kompetent vinylspelare.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/03 :  07:53:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Nej, det gör det faktiskt inte. Av dina kommentarer matte framgår det att du varken lyssnat på någon SB inkl DAC eller kompetent vinylspelare.


Vox: Jag har lyssnat på SB utan DAC tillkopplad, samt på ett par kompetenta vinylspelare. Ljudet från vinylspelarna imponerade men jag har svårt för den klumpiga hanteringen. Ljudet från SB var bra men inget "wow" direkt. Säkerligen hade det blivit bättre med en DAC.

Har du å andra sidan jämfört SB + DAC med alla bättre cd-spelare på marknaden? Det tror jag inte...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/04/03 :  07:59:18  Show Profile Send CC a Private Message
"Ljudet från SB var bra men inget "wow" direkt."

- Intygas! Den behöver en separat dac för att utmärka sig. Och när man som jag å många andra jämför den som renodlad transport, det är då det blir tufft för de traditionella cd-avläsarna...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/03 :  08:48:05  Show Profile Send JonasY a Private Message
En CD-spelare har ju enligt teorin sämre digitaldel än en Squeezebox. Att en Squeezebox utan DAC låter sämre visar ju också på hur viktig den analoga delen av cd-spelaren är, vilket snarare talar för en begagnad cd-spelare.

Det har ju knappast hänt så mycket när det gäller de analoga delarna i en cd-spelare, och den biten kommer en äldre proffsmodell att vara bättre på än en ny budgetspelare (om man tänker sig något i samma prisklass).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000