HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför så få prissänkningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/23 :  00:12:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag undrar varför så många handlare inte har sänkt sina priser på de hifiprodukter som handlas i US dollar. Har sett flera exempel på produkter som baseras på en dollarkurs kring 10kr där inget har hänt. Idag är motsvarande kurs faktiskt ca 6kr!

Edited by - Snutten on 2008/03/23 11:08:26

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/03/23 :  00:20:57  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Har haft samma funderingar som du men inte kommit fram till någon vettig förklaring. (Har även tagits upp i andra trådar). Det finns enligt några här på forumet som hävdar att vissa märken har prissänkts men kan inte komma ihåg vilka.

Kommer säkert snart en hifihandlare som förklarar varför...


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/03/23 :  00:26:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Normalt sett tror jag det ser ut så här.

varor som är köpta vid en viss kurs får pris därefter. När dom är slut o nästa lev sker så är det till den nyare lägre kusren. Plus att bara för att det flexar lite under någon månad så händer inte mycket, skulle tex dollarn ligga under 6 kr i flera månader då kommer nog en sänkning.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/23 :  01:10:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast risken är väl att priserna i dollar rån leverantörerna går upp, de köper ju sina komponenter från Asien och ibland så sker ju även tillverkningen där vilket innebär att deras tillverkninskostnader går upp när dollarn sjunker. Så i slutänden så kanske priset blir detsamma i Europa.
Det är ju egentligen bara produkter som verkligen tillverkas i USA som priserna verkligen sjunker på, detta då lönerna blir "billigare".
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/23 :  01:41:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Snutten och Snoddas!
Nu har jag inte kollat upp något själv,men man har funderat över det och frågan/undran som ni ställer är befogad. Tyvärr så köper jag inte Johans tankar kring detta då det var mycket länge sedan som dollarn stog i 10kr. Sedan så är Sverige en mini marknad på Hifi området som i sig verkar må utmärkt då det har poppat upp nya butiker ganska bra de senaste åren och det är kul, men jag tror också att Hifi branchen är precis som alla andra brancher, dvs det vill tjänas så mycket pengar som möjligt. Och det är ingen nyhet att konkuransen i detta land inte direkt är på topp inom någon branch alls, bla. därför som vi har så svinhöga matpriser. (Detta beror inte enbart på skatterna)
Sedan är det även ingen nyhet att butikernas priser styrs mer eller mindre ifrån leverantörerna, så i de fall som det finns en ren återförsäljare/leverantör bakom ett märke så borde frågan ställas till dem.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/03/23 :  10:46:19  Show Profile Send pak a Private Message
norska TA import /lyric hifi,regulerar i alla fall efter kursen-står i alla fall på hemsidan.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/23 :  10:56:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Observera att jag inte sagt att alla håller samma priser även med sänkt dollarkurs, det finns exempel där sänkingar skett om än inte speciellt mycket med tanke på senare tids dollarkurs. Sen vet jag också att en del leverantörer till svenska marknaden inte sänkt sina priser vilket resulterar i att priserna i butik till slutkund blir oförändrade. Det borde vara självklart att alla lsom handlar med US dollar sänker sina priser, kanske det är så att denna skillnad mellan handlare (vissa sänker andra inte) sätter käppar i hjulen för marknaden som helhet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/23 :  12:02:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

I denna diskussionen bör man också betänka att olika företag håller olika policys till hur man kommunicerar prisändringar. Alltså priset följer med dollarn, men det trumpetas inte ut på alla forum, i alla tidningar, i alla medier att nu är priset "såhär" eftersom dollarna är "såhär".

Jag tycker personligen att - självklart - skall dollarkursen påverka svenska priset. Samtidigt ser jag en risk i att det blir fokus på dollarkursen istället för dom viktigare aspekterna för hifiprodukter: är det rätt produkt i mitt system.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/03/23 :  12:05:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Sen kan det nog vara så att leverantörer och handlare försöker tjäna så mycket som möjligt på den låga kursen genom att hålla kvar utpriserna till konsumenterna i det längsta eller bara göra marginella sänkningar och hoppas på att man kan behålla samma försäljningsnivå som tidigare. Det är ju vi konsumenter som avgör i slutändan genom att snoka runt och sätta sig in i vad som är rimliga priser och inte gynna handlare som kryddar i överkant.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/23 :  12:17:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
För lite medvetna konsumenter (de flesta?) blir nog resultatet att man inte köper, letar själv cd-spelare och känner mig mycket tveksam att betala samma priser som tidigare, det känns rent ut sagt dumt.
Engelholm: visst är det viktigt att man hittar rätt, det kan bli dyrt att göra ett felköp av det skälet att A var billigare än B, begagnatpriser på hifi har sjunkit på senare tid enligt min erfarenhet. Men det motiverar inte att behålla ett pris när kursen sjunker.

Edited by - Snutten on 2008/03/23 12:20:02
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/23 :  12:28:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vi kan också konstatera att det är en svår balansgång för företag! Å ena sidan vill man snabbt kunna leverera en produkt...men genom att lagerhålla produkter så har du köpt dom till en viss kurs vilket sticker i ögonen på andra vilket håll kursen än rör sig.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/23 :  12:28:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag tycker personligen att - självklart - skall dollarkursen påverka svenska priset. Samtidigt ser jag en risk i att det blir fokus på dollarkursen istället för dom viktigare aspekterna för hifiprodukter: är det rätt produkt i mitt system.


Detta har också varit på tapeten förr, dvs handlare pratar om att det fokuseras för mycket på priset, borde vara rätt produkt istället.
Och som förr så säger jag och många med mig att priset är minst lika viktigt som att det är rätt produkt, då långt ifrån alla är ekonomisk oberoende och måste vända på slantarna då de ska räcka till mycket annat än Hifi.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2008/03/23 12:29:19
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/23 :  12:36:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Engelholm: det är en svår balansgång även för konsumenterna...och numera tar de flesta in påkostade grejer som inte säljer i massor på beställning och lagerhållningen är minimal. Nej, jag tror helt enkelt att det handlar om att maximera vinsterna och att man resonerar så att de där exklusiva grejerna säljer ändå sålänge konkurensen är minimal. Håller alla höga priser finns det ju inte så mycket att göra än att köpa om man vill ha grejerna. En eloge till de handlare (de finns ett fåtal) som sänker priser när så är motiverat.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/23 :  12:38:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Håller fullständigt med dig, FBK.

Mina tankar rättfärdigar genom ett exempel av min KAV-2250 som kostade ca 58' när jag köpte den. Dollarkursen har ändrat detta steg till 52'5 eller något sådant och i min ekonomiska värld är det inte dessa 5'5 som skall få din (/eller min) ekonomi att falla. Faller den anser jag att man planerar sin ekonomi för hårt eller för tight eller hur jag skall uttrycka det.

Jag får väl också förtydliga att jag inte ser 5'5 SEK som en struntsumma. Det är aktningsvärda pengar. Men dom utgör 10% av ett köpt och då anser jag - återigen - inte att ekonomin skall stå å falla med dessa slantar.

Angående pratet om "rätt produkt" så är det väldigt mycket viktigare än "rätt märke" (/eller "rätt modell"). Hifi'n är ju så komplex att en produkt kan uppfattas som en gudagåva i ena systemet men fullkompligt rasera upplevelsen i andra. Alltså anser jag att rätt produkt är viktigare än dom 10% i pris i exemplet ovan.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/23 :  12:39:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Engelholm: det är en svår balansgång även för konsumenterna...och numera tar de flesta in påkostade grejer som inte säljer i massor på beställning och lagerhållningen är minimal. Nej, jag tror helt enkelt att det handlar om att maximera vinsterna och att man resonerar så att de där exklusiva grejerna säljer ändå sålänge konkurensen är minimal. Håller alla höga priser finns det ju inte så mycket att göra än att köpa om man vill ha grejerna. En eloge till de handlare (de finns ett fåtal) som sänker priser när så är motiverat.

Angående att maximera vinsterna håller jag med, men vill lägga till "både kort- och långsiktigt".

Sammanfattningsvis - "det är svårt".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/03/23 :  13:45:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

En fråga:

Är det verkligen någon som tror på idén att konkurrensen skulle vara liten?? Konsumenten har ALL makt idag och det är 10 (tio) gånger fler aktörer på "marknaden" idag än för 8 - 9 år sedan och då pratar vi bara nationellt !

Gå utanför gränserna och det är 1000 (tusen) gånger fler tillgängliga alternativ...

Jag håller också - som vanligt - med om att det är MYCKET viktigare att få med sig rätt vara hem än att den är 10% billigare än någon annanstans. Det är fortfarande inte aktier det handlar om. Sådana tankar handlar om att man skall sälja sin apparat snart igen och inte vill förlora på affären.

Om man tänker att man skall leva med apparaten 5 eller 12 år så kanske tankarna blir annorlunda. (blä vilken diskant men det var ju i alla fall ett lågt pris och jag är ju inte ekonomiskt oberoende...år ut och år in...)

Dollarn?

Jodå, Transparent har höjt priset 10% under 2007 två gånger (Maj och December). Under samma period sänkte vi priset med mellan 8 - 10% beroende på varugrupp eftersom dollarn gått ned. det hade onekligen varit roligare att kunna presentera sänkningar av större kaliber.

Allmänt håller jag såklart med om att priset skall avspeglas i ursprungslandets valutakurs, i alla fall på några månaders sikt.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/03/23 :  14:17:18  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Handlare har väldigt liten del i prissättningen.I de fall man inte har importerat varan själva. Så de som har kontroll över priser är distributörer som säljer till handlare.
Men som sagt bör man se över en längre tid än bara några veckors valutafluktuationer. Om världsmarknaden inte vet exakt vart en dollarkurs tar vägen så är det rimligt att en hifihandlare inte heller har daglig kontroll.
Men på lång sikt förutsatt att priset inte stiger för tillverkaren då dom måste köpa importerade komponenter till ett högre pris i Usa att man kan se en nedgång i priserna i butik här i Sverige.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/23 :  15:30:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
En intressant tanke är ju vad som skulle hända om dollarn gick upp till 10kr igen inom säg 2 år. Tror knappast någon skulle vara sen med att höja priserna .
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2008/03/23 :  18:44:53  Show Profile Send Neon Park a Private Message
För att ta ett exempel de nya stora Revelhögtalarna som importeras av Steenssen i D-K kostar i USA 16.000usd och har ett pris i Sverige på 215.000 vilket gör strax över 13.40 på dollarn vilket jag anser är väldigt mycket,den borde vara lägre prissatt men dom kanske inte vill sälja så många ex till Sverige utan anser att det ska vara ett litet exklusivt märke här.
Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2008/03/23 :  19:03:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vi på Audiotrade har diskuterat hur man skall göra med de priser som baseras på den US dollarn.

Å ena sida så skall man självklart sänka sina priser om dollarn sjunkit mycket sen senast man räknade ut priserna. Men å andra sidan skall man hålla på och räknaom alla ens priser när dollarn faller 15 öre ??

Skall man ha en klausul där man gör förändringar om dollar sjunker/stiger med en viss procent, ja kanske..

Men som någon sa så är det så att många av de amerikanska tillverkarna även köper produkter utomlands ifrån, och om deras valuta försvagas så får de då högre kostnader för att tillverka sina produkter.

Då måste dom höja sina export priser för att få ekonomin att gå ihop. Detta resulterar i att vi som importerar till Sverige inte kan sänka våra priser utan måste ligga kvar eller tom höja priserna.

Nått många kanadensiska leverantörer har gjort är att man gått över till Kanadensiska dollar istället för USD för att skydda sig lite mot förstora förändringar.

Va som det heller inte pratas om speciellt mycket, och som självklart är svårt får slutkunder att veta mycket om är frakter/tull och andra avgifter.

Som importör har vi sett ökade fraktkostnader, bränsletillägg osv. Detta har gjort att prissättningarna måsta täcka rätt höga såna kostnader om man tex skulle behöva beställa hem ett enstaka exemplar.

Detta påverkar även motvilja att ändra så ofta, det skapar en massa arbete och ostabilitet om priserna ska behöba ljusteras upp o ner hela tiden.

Men i ärlighetens namn, vem räknar fortfarande på en dollarkurs på 10 kronor ?? man kan ha en faktor på 10 mot det amerikanska utpriset, men det skall täcka en massa kostnader och är inte en omräkning mellan valutorna.

Som ett räkne exemple kan vi nämna tex en tuner som tex kostar 1000 USD, det blir 6085 SEK. Lägg på en fraktkostnad på ca 800 SK, tullhanteringskostnad på ca 400 SEK, terminalkostnader och utkörning på ca 200-400 SEK, tull på 9% vilket ger 545 SEK.

Totalt 6085+800+400+200+545 = 8030 SEK, nästan 2000:- i kostnader utöver inköpskostnaden....

Visst det är kanske inte så ofta detta händer, men det kan göra att marginalen äts upp ganka fort om det skulle behövas.

/Martin
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/03/23 :  20:01:32  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
martin H:

Lägg sedan på 25% på toppen i moms så är vi på faktor 10...

Neon park:

Kostar de 16 000 USD där och 215 000:- här?? Det verkar vara fel på någon siffra där...

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/23 :  20:14:52  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
MartinH/

Bara en snabb fråga, Om ni tar in låt säga 100 enheter på en och samma gång från samma leverantör i USA, blir då fraktkostnaden verkligen 800:- per enhet? och utkörningen, blir den 200-400:- per enhet?
Låter mycket tycker jag.

Låter däremot rimligt om jag importerar EN enhet till mig själv, men sk gruppköp från utlandet gör man ju för att sänka totalkostnaden per enhet, eller har jag alldeles fel???

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/03/23 :  20:28:09  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Om man tar in tusen strycken så får man pengar tillbaka

Allvarligt talat. Jag vet ingen som tar in 100 apparater i stöten som till kund kostar 10 000:- Man kan ju misstänka att det aktuella märket åtminstone har kanske ett par förstärkare, någon CD-spelare och lite annat. Bli ju ett par långtradare per gång.

och då pratar vi i stället rena investerings- och räntekostnader på stora belopp.

När vi skickar en produkt till någon butik i landet kostar frakten mellan 2 och 3 hundra per apparat. Plus Gotlandstillägg, CO2-tillägg och moms...

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2008/03/23 20:29:41
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/23 :  20:30:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
De priser som anges i USA är vad jag vet utan VAT (moms) vilket varierar lite i olika delar av USA. Så att bara kolla dessa priser blir nog lite missvisande. Sladd och MartinH: visst finns det kostnader som inte syns/tänks på men fakta kvarstår, dollarn har sjunkit med ca 40% på senare tid...sen finns det ju hifi som inte handlas i US dollar och där gäller andra regler, de prylarna lämnar jag utanför denna tråd.
Tycker det är bra att få en dialog mellan konsumenter och handlare om detta, tror det gynnar båda om en del frågetecken rätas ut.

Edited by - Snutten on 2008/03/23 20:31:27
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/03/23 :  20:31:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
...Om ni tar in låt säga 100 enheter på en och samma gång från samma leverantör i USA...

Blir det sådana volymer för en importör i Sverige?
Vad jag sett hitintills av den Svenska HiFibranchen så är den betydligt mindre än vad vi kunder tror att den är.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/23 :  20:33:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
När det gäller mer exklusiva prylar är det aldrig tal om 100-tal, så det påverkar ju priset.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000