HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/03/26 :  16:58:18  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jag har en fix idé om att bara köra Svenskt rakt igenom och har idag QLN (från den gamla goda tiden), Supra och Thule, nåja Thule är Danskt men det ligger nära Svedala.
Thule är på obestånd och man vete tusan om man vågar satsa mera på det ens begagnat, den marknaden torde nästintill självdö med tanke på att framförallt de lite äldre maskinerna inte går att serva.
Då vill jag ha Advantage, MEN de grejorna är något felprissatta för min plånboks storlek, då kommer vi till Primare som har ett par modeller i hyffsat moderat prisklass (runt 10k), även billigare som begagnat, nu till frågan:
Om man kollar framförallt på Hifimagasinets säljsida (som är otroligt stor), så säljs det massor av Primare där av alla modeller, är Primare så stora i Sverige att det finns så mycket maskiner eller vad är det som gör att folk byter dessa i parti och minut, ni som har eller har haft Primare kan väl please svara på vilken modell, framförallt CD jag skall satsa på eller om Primare skall undvikas.

mvh

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:05:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Primare är ett bra märke. Har själv ägt det och kanske kommer att göra det igen. Att många säljer beror på att många köper Primare-produkter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:13:24  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag har bara haft Primare A30.2, ett slutsteg. Det lät rent och torrt (tillägg: ljudet lätt glatt och piggt). Men nu har jag en Audion Silvernight rörförstärkare som är mycket roligare att lyssna på. Ljudet blir luftigare, fler instrument hörs och mer tjoff (Men inte lika glad som Primaren).

Men Advantage CD1S har jag behållt. (ska försöka mej på ett byte av lasern...)


Edited by - Sundström on 2008/03/26 17:22:44
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:26:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Den cd du skulle titta på och även givetvis lyssna på tycker jag vore D30.2. Sedan så är det ju det faktum att Primare är mycket stora här på hemmaplan som gör att det säljs mycket begagnat.

För om man tittar i Whats Hifi! som är en brittisk tidning så har Primare under flertalet år haft med förstärkare som rekommenderats trots att de inte är brittiska, vilket jag anser vara ett signum så gott som något på kvalitet. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/03/26 17:27:04
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/26 :  18:15:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Även Hifi Choice och andra engelska tidningar (förutom What Hifi?) har gett Primare fina omdömen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/03/27 :  03:29:43  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Har bara mycket bra att säga om servicen som Hasse erbjuder även när garantin har gått ut.
Min erfarenhet av Primare är DVD30,tuner T30 och en DVD spelare som heter V25 som fortfarande ligger kvar i mitt föråd.

Vill du ha gedigna byggen som låter eller som jag prioriterar har bra bild
"har utrustat min DVD 30 med SDI kort" tveka inte!

Har samma "fix ide som dig" att köra svenskt så mycket jag bara kan!!!!

Bo Hansson:s saker eller Erik Andersson:s rör grejor eller Ingvar Öhmans högtalare inte att för glömma Mirres LP skivspelare.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/03/27 :  07:45:25  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
bara köra Svenskt rakt igenom


Hur definierar du svenskt? Räcker det med att bolaget är registrerat i Sverige eller ska all tillverkning ske i Sverige?
Om tillverkningen ska ske i Sverige är frågan vilken tillverkning det gäller. Hopsättning och provning eller även komponenttillverkning? Eller kanske endast utvecklingen?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/27 :  10:49:43  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
framförallt CD jag skall satsa på eller om Primare skall undvikas.

Då¨får väl jag gå mot strömmen och inte rekomenderar då *Skojar* lite grand.
Utan det är slutsteget A30.2 som jag rekomenderar test i den egna anlägningen innan köp på. Hade ett sådant själv förr och det lät inget vidare, lutar klart åt den varma/fylliga sidan men med en ganska grötig/oren återgivning i framför allt basen. Jämförde det emot Advantage A300,DIY slutsteg,TagMcLaren flerkanalare,McCormack DNA1 Deluxe och alla dessa slutsteg hade en bättre och renare basåtergivning. Högtalarna som allt testades på var Sonus Faber Grand Piano Home.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/03/28 :  07:16:37  Show Profile Send llerk a Private Message
Om man jagar i den prisklassen kan jag bara VARMT föreskriva Primare. Mest för pengarna GARANTERAT

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/03/28 :  08:21:08  Show Profile Send Sundström a Private Message
llerk, det där GARANTERAT. Det handlar ju om tycke och smak. Primare är absolut inga fuskgrejer, men det finns många fina märken i samma prisklass.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2008/03/28 :  09:48:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det stora utbudet på hifimagasinet beror säkert på att Primare är stora i Sverige, därför blir begagnatmarknaden stor. Primare är dessutom en produkt som köps av lite mer medvetna och kräsna konsumenter som inte handlar på ON-Siba-Giganten. Dessa konsumenter säljer på hifi-magasinet snarare än på Blocket (alternativt behåller grejorna tills de åker till återvinning och tippen).

Jag har bara gott att säga om Primare, inte minst CD-spelaren D30.2 och försteget P30. Integrerade I30 är mycket prisvärd, särskilt begagnad, men man skall vara medveten om att den är på 2*100W och inget kärnkraftverk.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/03/29 :  19:21:18  Show Profile Send sopwith a Private Message
Tack alla!, jag har nu tittat en del på Primare och skall försöka komma mig till att börja lyssna, att grejorna låter lite mörkt har jag inget emot då jag gillar att lyssna länge och högt.
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2008/03/31 :  09:01:46  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Har själv en Primare i21 som jag är extremt nöjd med. Jag har lyssnat på en del grejor, bla. Thules 350b (integrerad sak med massor av watt). Måste säga att Primaren är extremt prisvärd och har ett ljud som, i alla fall jag, anser ligga över prislappen.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/03/31 :  15:08:38  Show Profile Send llerk a Private Message
Sundström.. Inte pengamässigt. Har själv ägt en och den är grymt prisvärd

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2008/03/31 :  15:51:10  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag har kombinationen A30.1 och D30.2 sedan några år och är mycket nöjd. Tidigare körde jag vintage Luxmanförstärkeri instället för A30.1. Jag tyckte inte det skiljde så mycket mellan Luxman och Primare ljudmässigt faktiskt.

Innan jag köpte D30.2 hade jag lillebror D20. Jag upplevde det som ett enormt lyft när jag köpte D20 jämfört med den Sonyspelaren jag hade innan. Till och med min fru kommenterade att det lät bättre. D30.2 är klart bättre än D20, men den dramatiska skillnaden var steget till D20 faktiskt.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/04/01 :  14:25:36  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Tack alla!, jag har nu tittat en del på Primare och skall försöka komma mig till att börja lyssna, att grejorna låter lite mörkt har jag inget emot då jag gillar att lyssna länge och högt.


...och "mörkt" är ju ett subjektivt uttryck som jag likaväl skulle kunna benämna "inte hårt och ljust".
Jag har Primare I30 och jag har "hittat hem" med mitt ljud. Den skulle jag säga är rapp, neutral och detaljrik men visst, det finns många hifiprodukter där ute som plockar pluspoäng vid en provlyssning för att om de är lite uppskruvade i diskanten så kan de till en början upplevas som mer detaljrika. Såna förstärkare och CD-spelare har jag tyckt blivit jobbiga att lyssna på i längden.

Edited by - Roq on 2008/04/01 14:28:46
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/04/01 :  20:51:56  Show Profile Send sopwith a Private Message
Man skulle kunna säga att du beskriver det som jag menar med "mörkt" helt korrekt, jag brukar springa på mässor som ligger hyffsat nära, pga att det är så jädra kul att lyssna och framförallt titta, på Malmömässan sist var det en del rum med anorektiska högtalare som pressades till max, tex var jag tvungen att gå från demon av Arcam/Audiovector, pga att det skar i öronen, högt som bara den och små element, rakt in i Cabasses demo av globerna, där var det lite för mycket av det goda och magen höll på att vända sig när hela rummet började skaka av de vibrationer som åstadkoms, som tur var demades QRS nya (STORA) golvare på en moderat ljudnivå, i ett angränsande rum, det ljudet var balsam för öronen ihop med Bladelius.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000