Author |
Topic |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2002/07/13 : 11:08:31
|
Tiddelipom!
Skall snart slutföra en renovering av ett par Carlsson OA51, men jag blev mycket osäker på vad jag skall täta baselementet med. Vad brukar man använda? Det skall ju inte sitta djävulskt fast så att det är omöjligt att ta isär grejjerna igen. Vad finns det för förslag?
...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr.. |
|
maGot
Member
69 Posts |
Posted - 2002/07/13 : 17:43:54
|
Tror att silikon är de bästa.. Inte som klister tätat bara. Kul att du renoverar carlssonhögtalare har skälv ett par oa12'er
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/07/13 : 20:37:03
|
Alla PA högtalare jag byggt, har jag använt en täningslist som jag köpte hos endera ljudia eller hifikit, nått som sitter på pappersremsa, som man drar bort, lite geggigt, men inte så det geggar av sig, blir så tätt det bara kan bli, har inte testat att tabort nått elemkent efter det, kan vara trixigt, men det blir perfekt tätat.
tätlist. ser ut som tunna lakritssnören och typ samma konsistens också
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/07/13 : 22:47:58
|
Tätningslister för fönster o dyl. (finns på byggvaruhus, järnhadlare, ...) finns i olika storlekar och material, fungerar utmärkt.
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/07/14 : 01:38:50
|
Köp den tätningslist som Niklas föreslår. Finns på HiFi-kit och kostar 5 kr metern har jag för mig. Funkar jättebra. Komprimeras mycket (vilket gör att den nästna inte verkar finnas där fysiskt eftersom den inte tar upp så stor plats) men är ändå tät. Om man skruvar bort ett element så börjar den efter ett tag att blåsa upp sig igen. Den fungerar alltså om och om igen.
Vad som är viktigt är att se till att du tätar på rätt ställe. Det kan läcka en del vid skruvhålen på elementet så det normalt bästa (naturligtvis beroende på element) är att sätta tätningslisten så nära kanten på hålet i högtalaren som möjligt (fast inte ner i hålet).
The world is my oyster.. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2002/07/14 : 09:40:03
|
Man får tacka för tipsen. Tyvärr har jag inte så rackarns nära till varken ljudia och hifi-kit. Hittade butyltätning på biltema i en sk patron. Borde inte den också funka?
...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr.. |
|
|
maGot
Member
69 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 18:36:09
|
Jaha sorry.. trodde du skulle täta baffeln.. nåja, man är lite virrig ibland.. .
|
|
|
|
Topic |
|