HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktivafilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/11 :  18:37:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Tips om sidor på nätet som ger förslag på egna byggen av aktiva filter(tvåvägs)?

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/11 :  19:05:21  Show Profile Send Morello a Private Message
PÅ LTS hemsida finns schema på ett filter av klassisk arkitektur som säkert fungerar fint**

mvh

** Under förutsättning att byggaren gör ett bra jobb.

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/11 :  20:08:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Förutom LTS som är ett "basfilter" f.ö. så finns det bl a:

"halvklart":

http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm

Eller här att bygga:

http://sound.westhost.com/project09.htm

Thomas

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/15 :  12:36:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej chrille!

Samt icke att förglömma; http://www.marchandelec.com , "The MacDaddy" eller som han själv kallar sig: "The MarchDaddy".

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/15 12:38:1
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/15 :  22:32:14  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Är det nån som kan beskriva vilka fördelar/nackdelar som finns med aktiva/passiva filter för en nybörjare?

/Erik
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:07:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det är inte alltid det är bättre med ett aktivt filter än en passivt dito. Dock är ett välgjort aktivt filter bättre än en välgjort passivt i de allra flesta fall. Fördelarna är att ett aktivt filter inte är känsligt för impedansvariationer hos elementen, något som blir väldigt viktigt vid tempereraturväxlingar och vid högre ordningar på filter. För att undvika det kan man dock använda låg branthet hos passiva filter, men då uppstår också andra problem.

Aktiva filter kan ha hög branthet och får då inte de problem som flacka passiva filter har. Samtidigt kan de också fixas att ha en mycket bra fasrespons. Andra saker är att det inte blir förluster som det normalt blir i komponenter i det passiva filtrena (mera ljud per watt), samt att man har flera förstärkare som var för sig får jobba med ett ensamt frekvensregister. Således blir en ganska klen förstärkare ganska kraftig. Två 100 watts förstärkare som används i en aktiv setup verkar att leverera 400 watt och inte 200 watt som man kanske skulle kunna tro. Beror dock lite på var man lägger delningsfrekvensen.

Aktiva filter har dock inte (normalt) baffelsstegskompensation och andra kretsar som man skulle vilja ha för att "stämma" responsen mellan högtalare och baffel. Det måste man bygga till eller fixa på annat sätt passivt. Det finns också andra problem, som time alignment.

En god kompromiss är att använda en trevägare med aktiv drift för basregionen och passivt mellan mellanreg./diskant. Passiva basfilter blir ofta vädligt stora (och dyra).

Jag tror också att aktiva filter gör att man kan välja också relativt modest prissatta högtalarelement och fortfarande få högklassig återgivning. Ett tri-ampat system är mitt nästa hobbyprojekt.

Jag tycker dessa artiklar är bra:

http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm
http://sound.westhost.com/ptd.htm

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/07/15 23:30:0
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:12:47  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Det är inte alltid det är bättre med ett aktivt filter än en passivt dito. Dock är ett välgjort aktivt filter bättre än en välgjort passivt i de allra flesta fall. Fördelarna är att ett aktivt filter inte är känsligt för impedansvariationer hos elementen, något som blir väldigt viktigt vid tempereraturväxlingar och vid högre ordningar på filter. För att undvika det kan man dock använda låg branthet hos passiva filter, men då uppstår också andra problem.

Aktiva filter kan ha hög branthet och får då inte de problem som flacka passiva filter har. Samtidigt kan de också fixas att ha en mycket bra fasrespons. Andra saker är att det inte blir förluster i komponenter i det passiva filtrena (mera ljud per watt), samt att man har flera förstärkare som var för sig får jobba med ett ensamt frekvensregister. Således blir en ganska klen förstärkare ganska kraftig. Två 100 watts förstärkare som används i en aktiv setup verkar att leverera 400 watt och inte 200 watt som man kanske skulle kunna tro. Beror dock lite på var man lägger delningsfrekvensen.

Aktiva filter har dock inte (normalt) baffelsstegskompensation och andra kretsar som man skulle vilja ha för att "stämma" responsen mellan högtalare och baffel. Det måste man bygga till eller fixa på annat sätt passivt. Det finns också andra problem, som time alignment.

En god kompromiss är att använda en trevägare med aktiv drift för basregionen och passivt mellan mellanreg./diskant. Passiva basfilter blir ofta vädligt stora (och dyra).

Jag tror också att aktiva filter gör att man kan välja också relativt modest prissatta högtalarelement och fortfarande få högklassig återgivning. Ett tri-ampat system är mitt nästa hobbyprojekt.

Jag tycker dessa artiklar är bra:

http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm
http://sound.westhost.com/ptd.htm

Thomas

Tackar för den utförliga förklaringen. Var (och är är väl fortfarande till 99%) helt nollställd vad gäller aktiva filter. Är det så att man måste köra bi-amp/tri-ampat med aktiva filter. Går det således inte att dela aktivt i ett helt vanligt system, t.ex. en tvåvägs golvare som drivs av en halv vanlig förstärkare?

Eller har jag totalt missat något? :)

/Erik
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:13:56  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Gjorde en liten sökning och fann att jag otroligt nog förstått dig rätt :)

/Erik
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:24:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej igen,

det är så att bi-amp med aktivt filter innebär att de passiva filtren tas bort ur högtalaren. Filtret sitter då mellan för- och slutsteg. Med digitala filter skulle man kunna dela mellan CD spelare (digital utgång) och slutsteg skulle jag tro, men då går man miste om de analoga ljudkällorna om man har sådana. Om man inte låter den analoga källan passera en A/D omvandling innan filtret.

Men det är ju inte så enkelt att bara byta ut filtren till en tvåvägare. Man måste kunna simulera det passiva filtrets kompensation för baffelstöd, och ev andra frekvensgångskompenseringar med det aktiva filtret. Gör man det, så tror jag man kan få ett väldigt bra resultat.

Thomas

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/16 :  10:35:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Dock är ett välgjort aktivt filter bättre än en välgjort passivt i de allra flesta fall. Fördelarna är att ett aktivt filter inte är känsligt för impedansvariationer hos elementen, något som blir väldigt viktigt vid tempereraturväxlingar och vid högre ordningar på filter.

Fördelen med ett passivt filter är att det kan man använda för att delvis kompencera för de effekter som talspoleuppvärmningen ställer till med. Det går inte med ett aktivt.
Dessutom så kan man minska disten hos elementet med ett passivt filter - det går inte heller med ett aktivt.
Det enda område där det är entydigt bättre att använda aktiva filter (generellt sett och inte i alla specialfall) är i basområdet.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/16 :  11:25:40  Show Profile Send Thomas A a Private Message
quote:
Fördelen med ett passivt filter är att det kan man använda för att delvis kompencera för de effekter som talspoleuppvärmningen ställer till med. Det går inte med ett aktivt.

Det är sant att det nog är [i]entydigt[i] bättre med ett aktivt filter i basregionen. Men jag ser att det finns många fördelar även för aktiv delning i mellanregister och diskant. I mitt tycke överväger fördelarna dess nackdelar. Vad menar du med delvis kompensera?

Ett brant passivt filter bör ju se en mycket konstant last för att inte förändra delningsfrekvensen nämnvärt. Det torde vara omöjligt med ett högtalarelement som varierar sin impedans med temperaturen. Man kan väl räkna på en medelimpedans efter uppvärmning, men det i sig är ju en kompromiss. Aktiva filter ser ju alltid en konstant last. Det är ju korrekt att det inte går att kompensera för högtalarens impedansvariation, men det behövs ju inte i det fallet, avseende delningsfrekvensen. Nivån kan ändras mellan diskant och bas, vilket kan vara ett problem med aktiv delning. Men jag vet inte om skillnaden är så pass stor att den är signifikant. Om man korrigerar nivåerna efter att ha spelat en timme på normalnivå, så tror jag den spelar ganska bra också på låga och höga nivåer.

Eller kan man ha en variabel impedanskorrigering med en konjugatlänk?

Jag undrar också hur många det är som beräknar konjugatlänkens värden efter en "normalvarm" talspole?

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/07/16 12:45:5
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000