HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Input på lite olika förstärkare önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/03/25 :  19:30:11  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag går i funderingar på att skaffa en ny stereoförstärkare för drivning av de främre högtalarna (Larsen 4).

Det skulle behövas mer kraft än idag (de drivs av Sony STR-VA333ES) och mer värme i ljudet än idag. Den nya förstärkaren ska gärna vara rapp i basanslagen och hantera transienter på ett bra sätt. Spelglädje är önskvärt. Det ska vara bra "driv" i förstärkaren helt enkelt. Ljudet bör vara rent och klart, alltså inte allt för varmt utan snarare en viss dragning åt det varma hållet. Vad det gäller strömkapacitet och effekt är mitt intryck att de alternativ jag listar nedan ligger bra till där och alltså hanterar högtalarna bra.

Min nuvarande receiver låter i grunden bra men kräver pådrag till ganska rejäla nivåer för att riktigt "släppa fram ljudet" och det känner jag att en ny förstärkare råder bot på.

De alternativ som seglat upp är:

*Holfi Integra 8S
*Densen Beat 110
*Marantz PM7001 KI
*Musical Fidelity X-T100
*Pioneer A-A9J

Ytterligare en bubblare som det talats om är Harman/Kardons nya HK990.

Det vore trevligt med lite kommentarer om dessa alternativ. Budgeten ligger på "max 12500" kronor (övre gräns) men kan ev justeras om det behövs.

Holfi Integra 8S upplever jag som tilltalande då den kan expanderas med deras trekanaliga slutsteg för framtida hemmabiobruk om andan faller på (att helt ersätta den nuvarande receivern).

Då jag bor i Helsingborg försöker jag sondera terrängen bland alternativ som finns för provlyssning där, samt i Malmö.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255

Edited by - VA333ES on 2008/03/25 19:33:48

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/03/25 :  19:49:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jaså,ytterligare en Hbg:are
Varför inte Cyrus tex...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/26 :  14:28:50  Show Profile Send dwain a Private Message
en beggad amplifix? Den har alla dom kraven du söker och då får du pengar över till annat skoj.

Sen driver amplifixen förvånansvärt bra den orkar i princip med allt.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/03/26 :  14:52:21  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Hur är det med Amplifixen egentligen? Har ju sett vissa trådar om tekniska problem (likström till högtalarna bl.a).

Ytterligare ett alternativ har dykt upp som tänkbar kandidat: Primare i21.

Kommer att boka rum hos butikerna om ett tag och ge mig ut på rejäla provlyssningar. Har även sett att Lyngdorf har en modell i den önskade prisklassen, IA2275. Är det ett alternativ värt att överväga?

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/03/26 :  15:24:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hegel H1 ligger kanske för högt i pris, men den torde vara ett alternativ som kan provlyssnas i Helsingborg och som uppfyller dina krav.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:26:50  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag antar att du syftar på min tråd med likström ut i mina dåvarande stativare. Det var ett åsknedslag som hade haft ihjäl lite delar i den. Det var däför den flippade ur.

Annars har amplifixen funkat strålande för mig. En riktigt bra förstärkare på alla sätt och vis. Annars hade jag provlyssnat en tyr ligger några tusenlappar över budget men det är också en riktigt bra förstärkare som låter väldigt likt krell. Men en helt sjukt grym botten
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/03/27 :  11:50:11  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Kanske en Vincent SV-233 skulle va nått. Vet av en begad för 8000:-

Edited by - Daniel_S on 2008/03/27 11:50:33
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/03/27 :  14:36:21  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag tackar för alla förslag och jag har nu börjat boka in provlyssningarna. Det var några år sedan jag handlade förstärkare senast och den här gången blir det till att vara grundlig.

Har tänkt att förstärkaren ska kunna överleva minst en högtalaruppgradering.

När det gäller begagnat köper jag gärna det i butik så jag kan provlyssna. Men just provlyssning tycker jag är viktigt då det krävs för att köpet ska bli riktigt bra.

Hur tycker ni att Lyngdorfen jag nämnde är? Den är ju lite annorlunda och därför vore det trevligt med något intryck.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2008/04/07 :  11:47:26  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Jag har själv en Primare i21. Den fungerar och låter utmärkt!
Jag är extra intresserad av dina lyssningsintryck av den tillsammans med dina högtalare. Jag är nämligen på väg att köpa mig ett par Larsen 4 då nya lägenheten inte tillåter några större utsvävningar gällande högtalarmodeller.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/04/07 :  13:45:23  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Det blev en Musical Fidelity X-T100. Startar en ny tråd om min resa fram till den.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67927

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255

Edited by - VA333ES on 2008/04/07 13:47:15
Go to Top of Page

j3n5
Member

58 Posts

Posted - 2008/04/11 :  13:34:12  Show Profile Send j3n5 a Private Message
Själv är jag riktigt nöjd med min A-A9J. Vet inte riktigt vad du har för krav på effekt, men den driver på mina små Swans M1 riktigt riktigt bra. Tydligen så fick Hifi & Musik hyfsat resultat tillsammans med ett par QRS Mercurius II. Jag tycker personligen att förstärkaren är neutral med dragning åt det varma hållet. Den har bra grepp om detaljer, mellanregister och bas. Själv tycker jag att "lagom" är bäst när det gäller återgivning.

Du provade aldrig den mot övriga kombatanter? Skulle vara kul att höra vad andra tycker om denna förstärkare..

Aurum Cantus M-102, Nuprime, Audeze.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000