HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 WBT 0780 ( hur stor betydelse har kontakterna?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/04/08 :  19:08:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Hej

Jag undrar om någon har dessa liggande?
Jag hittar ingen som säljer dessa men vilka kan jag använda iannat fall. Det rör sig om kontakter till högtalare.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2008/04/09 22:12:27

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/04/08 :  19:33:48  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vet inte vad wbt kostar men Furutech har ju en rodiumvariant.

http://www.svalander.se/shoppen/polskruv.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2008/04/08 :  19:58:45  Show Profile Send vole a Private Message
Svalander kan säkert ta hem dem till dig om det inte är så att han redan har dem liggande..

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/04/09 :  19:15:06  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
svalander kan ta hem men de rekommenderar furutechs rhodium kontakter. En jäkla massa dyrare men hur stor skillnad gör igentligen kontakten.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:33:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
svalander kan ta hem men de rekommenderar furutechs rhodium kontakter. En jäkla massa dyrare men hur stor skillnad gör igentligen kontakten.
Det gör stor skillnad, jag har själv bytt ut nätbrunnar och xlr/rca kontakterna i min signalkedja mot furutechs rodium, jag blev av med mycket distortion samt att upplösningen fick ett klart uppsving, jag blev förvånad att originalkontakterna kunde färga ljudet så mycket som de faktiskt gjorde. Jag använder även signal, högtalar och nätkablar med Furutech Rodium kontakter.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:41:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kan man mäta "distorsionen" kontakterna tar bort?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/04/09 23:10:04
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:50:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mindre än du vill tro,, en invinkling på högtalarena med 1cm göt större skillnad.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/04/09 :  23:47:46  Show Profile Send HNK a Private Message
mitt tips lägg pengarna på mjukvara istället!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/04/10 :  01:06:27  Show Profile Send Harry_up a Private Message
" Mindre än du vill tro,, en invinkling på högtalarena med 1cm göt större skillnad."

Jag skulle vilja säga att det inte är samma skillnad som man uppnår. Det är skillnad på kontakter, man köper oftast med ögonen vilket inte alltid är den bästa urvalsprincipen.
Det finns aldrig någon poäng med dåliga kontakter. Och det kan var i form av förgylld mässing istället för förgylld koppar etc.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/04/10 :  06:38:44  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Zalve och HNK, har ni provat rodiumkontakter?
Jag undrar då jag själv är nyfiken på dessa kontakter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/04/10 :  10:52:51  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Rätt stor skillnad på 1300:- och 300...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/04/10 :  11:02:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det var som attan !
Kostar WBT bara 300 per par.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/10 :  14:55:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
kostar gratis att vinkla in högtalarna...hur mycket minskar distorsionen med? 0,1%? 1%?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/10 :  16:33:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Mindre än du vill tro,, en invinkling på högtalarena med 1cm göt större skillnad.
Jag förstår inte jämförelsen?

quote:
mitt tips lägg pengarna på mjukvara istället!


Möjligtvis om cd, förstärkare, slutsteg kostar bara några tusen per styck, börjar grejorna kosta 5 siffriga belopp är det definitivt värt pengarna som kontakterna kostar, tilläggas skall väl att man bör byta kontakterna på ALLA enheterna i signalkedjan för bästa resultat så man inte får en svag länk någonstans.

quote:
Kan man mäta "distorsionen" kontakterna tar bort?

Räcker det inte med att höra det?

quote:
kostar gratis att vinkla in högtalarna...hur mycket minskar distorsionen med? 0,1%? 1%?
Om tex mitt försteg som kostar 15000kr nytt börjar spela som ett för ca dubbla pengen då får värdena säga vad de vill för min del.

Hur stora skillnaderna upplevs beror ju självklart också på hur högupplösta högtalarna är.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/04/10 18:56:40
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/04/11 :  04:46:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
kostar gratis att vinkla in högtalarna...hur mycket minskar distorsionen med? 0,1%? 1%?


Betyder det att bara man vinklar in högtalarna så kan man använda vilka skitkontakter som helst? Betyder det att kvalitén på sladdar också saknar betydelse bara man vinklar in högtalarna. Finns ju ifs högtalare som inte skall vinklas in också även om det är en annan diskussion.
Ser inget samband alls mellan frågan och ditt svar.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/04/11 :  08:44:51  Show Profile Send poppen a Private Message
Anser att Eichman ger bästa ljudet.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/11 :  08:56:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Den bästa kontakten är ingen kontakt, Löd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/11 :  17:25:04  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ska nästa person komma in och säga att den bästa kontakten är inte lödd utan hårdkrympt?

Det är alltid svårt att sätta värde på dylika saker. Det finns ett par intressanta högtalarterminaler(Cardas?) som har en ratt för att skruva fast båda kablarna samtidigt. Den tycker jag är en elegant lösning. Om den är optimal låter jag vara osagt då jag inte sett andra, eller själv fått, testa skillnaderna mot vanligare typer av kontakter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000