HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Magnepan12
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/03/22 :  17:06:06  Show Profile Send rolnor a Private Message
Funderar på att införskaffa ett par att ha i datarummet, men duger det med 50W för att driva dom? Dom är ju inte så effektiva?
86dB/500Hz /2.83v står det, kan det funka? Beror såklart på hur högt man vill spela...
Edit: Är det någon som äger ett par? Nöjd?

rolnor

Edited by - rolnor on 2008/03/22 17:06:39

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/03/22 :  17:29:59  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag är själv i köpläge för ett par MG12:or. Jag har provlyssnat och funnit att effektsvag rörförstärkare räcker långt, främst beroende på att maggisarna har en ovanligt snäll impedanskurva, så gott som konstant impedans över hela frekvensområdet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/22 :  19:24:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Är själv lite sugen på att provlyssna dessa pjäser! Någon som kan ge ett intryck av hur de låter? Funkar de enbart till kammarmusik eller kan man spela rock med dem?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/03/22 :  19:32:45  Show Profile Send Jamo a Private Message
Mitt intryck är att akustisk musik är hemmaplan för maggisar. De som gillar hårdrock/techno/synth/metal och liknande väljer nog andra högtalare.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/22 :  20:03:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, inget för mig med andra ord...

Men vore kul att lyssna i vilket fall!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/03/22 :  20:47:28  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej grabbar,

jag är oerhört nöjd med mina MG12:or och ni är välkomna att lyssna om ni finns i närheten vid tillfälle. Så kan ni kolla in den nyinköpta Kenwood L-07D skivspelare som numera står här också!

http://www.l-07d.com/

Jag finns i Alunda, en bit utanför Uppsala. Ett besök kan kombineras med konsert på vårt nya konserthus, eller en runda bland skivbörsarna i stan (finns 4-5 stycken).

Ha det!

Stefaeri
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/03/22 :  22:11:08  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
jag är oerhört nöjd med mina MG12:or och ni är välkomna att lyssna om ni finns i närheten vid tillfälle. Så kan ni kolla in den nyinköpta Kenwood L-07D skivspelare som numera står här också!



Vad spelar du för musik i dom? Tack för inbjudan!

rolnor
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/03/22 :  22:26:43  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Rolnor,

jag spelar allt, orkestermusik, kammarmusik, jazz, singer-songwriter, hårdrock och progg...

Det finns nog nåt för alla smaker på plats. Om du tittar förbi kan man ganska lätt illustrera styrkor och svagheter med högtalarna...

mvh

S
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/22 :  23:05:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Själv har jag bara lyssnat på elektrostater, typ Martin Logan och inte blivit så vidare värst imponerad när det spelas rockigare musik genom dem. Ljudet kändes väldigt tunnt och ljust, men med klassisk musik eller akustisk/lugnare musik lät de förträffligt!

Har magnetostaterna samma bekymmer som elektrostater vad gäller sweetspot? När jag lyssnade på ML föll ljudet ihop när man flyttade på huvudet utanför sweetspot...

Behöver man komplettera med subbar för att få botten ur dessa paneler?

Annars var jag barnsligt förtjust i ljudet från panelhögtalarna jag lyssnade på när man spelade "rätt" musik.

Uppsala är tyvärr lite för långt att åka för min del, men jag har för mig att Lefflers här hemma har Magnepan i butiken...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/03/23 :  13:31:51  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej,

jag skall i ärlighetens namn pröva med subbar så småningom, det saknas något i botten vid viss musik. 12:orna går ändå ned till 40hz - ungefär som en normalstor stativare - och det är helt möjligt att leva med dem enbart. Man tjänar något och man förlorar något, som med det mesta. Det är viktigt att se till att man inte sitter nära den punkt i rummet där basen släcks ut, 'nollan'. Om man säger så här: en uppställning med MG12 bör vara tvärtom mot en normal. Istället för att högtalarna står en 7:del ut i rummet och lyssningspositionen en 3:del ut från bakväggen, bör man kanske ha måtten precis tvärtom!

Personligen tycker jag det är en något bättre sweetspot hos 12:orna än hos Quad/ML som jag lyssnat på. Man måste befinna sig i vertikal linje med panelen för att inte förlora diskanten men det finns utrymme för att två skall sitta och njuta av ljudbildens djup på den hosisontella ledden, och det är ok rent tonalt att sitta mer snett än så. Ljudet ändras inte av att du flyttar huvudet en bit.

Viss rock låter förträffligt med dessa högtalare, en styrka de har är att verkligen kunna återge trummor och percussion med snärt och energi. Jag använder ofta sådan musik för att visa styrkan med dem.

Hör av dig/er om ni vill titta förbi, det går förstås att ta med någon mer intresserad också.

mvh

S
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2008/03/25 :  11:47:53  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Jag driver mina med en normalstark receiver på 85w/ch i 8ohm. Man får dock höja ca 7-8 dB mer på förstärkaren jämfört med när jag kör med kef-äggen med sina 88 dB. Det spelar ingen roll, men det gör att jag uppfattar MG12'orna som ganska trögdrivna, men inte svårdrivna...

Jag kör ej med sub. Viss musik, speciellt modern pop/rock kan upplevas lite basfattigt, men det har oftast med den usla insp.kvaliteten att göra och de här högtalarna är kräsna! Har testat med en medioker sub, men tyckte inte att den höjde upplevelsen. Tror att det krävs en sub i den högre skolan för att lyckas med integreringen då maggisarna har så extremt ren och rapp basåtergivning. Vissa kan behöva vänja sig vid detta.

Sweetspoten är minimal - punkt. Men belöningen är värd det. Rummet och placeringen är som vanligt rent generellt väldigt avgörande. Man skall laborera med absorbtion bakom högtalarna. Jag har byggt egna stativ som gör att de står upprätt samt 4" högre vilket ökade precisionen ytterligare, speciellt om man lyssnar en bit från dem.

Jag är väldigt nöjd med återgivningen från dessa, men jag är medveten om att det inte faller alla i smaken. För intresserade finns det en uppsjö bedömningar på bl a Audio Reviews med ett snittbetyg på 4,83 av 5,0 möjliga. Men som sagt de är speciella till en början om man är ovan vid själva principen utan lådfärgning.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/03/25 :  12:20:45  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Hej
jag är rätt nyfiken på hur planarerna låter.
kan du spela starkt?
har du dem flera meter från framväggen?
kan man köra aktivt?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/25 :  13:41:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Spännande läsning!

Såg även att ML har kommit med en del nya modeller. En "billigare" variant för runt 25k samt en helt aktiv variant för 35k... Båda verkar väldigt intressanta att kika närmare på. Synd att närmsta ÅF ligger 16 mil bort...

DE ML jag lyssnade på (för ca 3-4 år sedan) hade redan då ett par år på nacken och det var en av de billigaste panelhybriderna ML hade då. En 8" bas i sluten låda (tror jag) samt en panel. Kan ju ha hänt lite sedan dess...

Det som tilltalar mig med panelhögtalarna är total avsaknad av färgning. Och som ni skriver tar det nog tid att vänja öronen vid detta, därför kanske många tycker att det låter tunnt och blodfattigt när man lyssnar på rock och annan tyngre musik via paneler.

Sedan är väl sweetspot-problemen inte direkt jätteavgörande när man brukar sitta ensam i en soffa och lyssna... Värre om hela familjen och vännerna ska lyssna samtidigt. Då kanske man får leta efter mer bredspridande burkar, typ Mirage och liknande...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/03/25 :  15:39:44  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hm,

jag har en känsla av att Gson och undertecknad behandlar 12:orna ganska olika och att de därför kanske låter lite olika i praktiken också. Jag har dem 1.2 m ut i rummet och dämpar dem *inte* bakom. Inte heller ställer jag upp dem rakt upprätt. Jag tror att dämpning och upprätt position leder till en mer begränsad sweetspot men kanske en ännu mer väldefinierad ljudbild. Medan min uppställning betonar dipolkaraktären mer, med mer reflexer och också en möjlighet att uppleva djupet i ljudbilden utanför den bästa decimetrarna (skulle säga att jag har en helt ok lyssnarlinje på drygt en meter).

Finns olika sätt att trimma in högtalare i rum och samma sätt passar inte alla.

Jag har också en toe-in som gör att högtalarnas längdriktningslinje korsas bakom lyssningsposition, inte vid huvudet eller framför.

Sedan är det klart att man kan ställa olika krav på vad som är värt att kallas en sweetspot också. :-)

mvh

S
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/03/25 :  18:43:18  Show Profile Send rolnor a Private Message
Pratade med Urban på Esoterisk i Uppsala, han har ett par 12-or till salu, han höll med att dom har en viss begränsning i omfånget, får se om det blir nåt köp, dom är ju ganska billiga iaf, tror han tog 8500:- för dom, beror såklart på hur gamla dom är...

rolnor

Edited by - rolnor on 2008/03/25 18:44:29
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/03/25 :  19:18:46  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Har i och för sig ingen större erfarenhet av MG12 men mina MG3.6/R kräver betydligt mer effekt än 50W. Med tanke på att MG12 har en liknande (låg) känslighet misstänker jag att även dessa kräver en hel del. Drev dem tidigare med en McCormack DNA-1 dlx (370W i 4 Ohm) som hade problem med att kontrollera basen på ett bra sätt. För bakgrundslyssning duger nog 50W men för att få ut det som högtalarna är kapabla till krävs kraftigare slutsteg.

Jag tror inte det är nå´n värst bra idé att dämpa bakom panelerna med undantag för om de står nära bakvägg. Diffusering är det som brukar rekommenderas.

Magneplanarer kan absolut spela starkt men jag skulle inte rekommendera dem till hårdrock då de låter "alltför" rent och saknar den bas som jag gissar att de flesta vill ha till hårdrock. Om man använder sub ska den absolut vara snabb och tight (Vandersteen 2Wq samt de lite bättre REL subarna lär fugera bra) och delas lågt. De ML reQuest som jag hade före planarerna hade mer bas men 3.6 har definitivt bättre bas. IMHO .

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/03/25 :  19:23:33  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Pratade med Urban på Esoterisk i Uppsala, han har ett par 12-or till salu, han höll med att dom har en viss begränsning i omfånget, får se om det blir nåt köp, dom är ju ganska billiga iaf, tror han tog 8500:- för dom, beror såklart på hur gamla dom är...

Tycker du absolut ska lyssna på MG12, få högtalare är lika prisvärda som Magneplanarer .
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2008/03/26 :  13:24:32  Show Profile Send audiojan a Private Message
Det stämmer i och för sej att Maggie har en jämn impedanskurva, men de kräver helt klart rätt mycket ström för att kunna komma till sin rätt. Har ett par MG1.6QR som jag driver med en Krell KAV250a och det låter mycket bra. Har också kört med rörförstärkare tidigare till mina MMG, men då var det en Cary på 100W, så inte speciellt vekt... och det var nog på min. vad de behövde....

Magnepan kräver en del av rummet och hur man ställer upp dem... ungefär 50% av lyssningsdistansen mellan högtalarna och ca. 1.5m bakom dem, helst med någon form av difussion bakom, t.ex. ett par prydnadsbuskar (funkar kanonbra!) samt lite dämpning, t.ex. en väggbonad. Diskanten på utsidan rekommenderas av Magnepan, men jag tycker att låter något mer fokuserat om jag har den på insidan istället, dock med lite med utrymme mellan högtalarna och helt utan toe-in.

MG12 låter riktigt bra. Med ett bastant slutsteg så spelar de rock superbt!

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/03/26 :  14:57:41  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Personligen tycker jag att kvalitet är viktigare än kvantitet, och det gäller då hela kedjan innan högtalarna. MG12 låter bäst när man drar på lite men för att det inte skall bli jobbigt måste man ge dem en *ren* signal. Så hellre 30 rena W än 120 med skönhetsfläckar...

mvh

S
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/26 :  15:11:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Hellre 120 rena watt än 30 skitiga kan man väl också säga?

Förstår andemeningen dock och håller helt med. Ren signal är en förutsättning för alla högtalare och för att få ett bra ljud.

Effekt har jag så det räcker. Kan brygga mina Mackie och få ut 2x1400 watt i 4 ohm, det räcker till att driva det mesta... Låter bra gör de också!

Måste helt enkelt lyssna på ett par Maggie nån dag... Och ML också för den delen! De är ju sjukt läckra om inte annat! Bara att plocka med mina steg till närmsta ÅF och utvärdera!

Verkar dock som att de kräver ett rejält stort rum för att lira som de ska?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:29:17  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Jag "fann" dem i Esoterisk Hifis garage, de lät himmelskt på 10 kvadrat!

Vete sjutton hur det gick till, mig tog det en månad att hitta rätt position sedan...finns inte en uppställning jag inte prövat (ska vara mot varandra då :-))

Men det var en lärorik månad, har förstått en hel del både om hur högtalarna och mitt rum fungerar...

Hur blir det Rolnor, vill du komma och lyssna?

mvh

S
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:32:32  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Förresten, ang. storlek på rummet, många av dem som deltar på Magnapan-forumet i USA hävdar att det som skiljer Magnepans olika modeller åt inte är så mycket ljudkvaliteten utan hur stort rum de passar i. MMG för små rum, MG12 för en typisk lägenhets vardagsrum osv.

mvh

S
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/03/26 :  21:06:28  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Förresten, ang. storlek på rummet, många av dem som deltar på Magnapan-forumet i USA hävdar att det som skiljer Magnepans olika modeller åt inte är så mycket ljudkvaliteten utan hur stort rum de passar i. MMG för små rum, MG12 för en typisk lägenhets vardagsrum osv.


Även om jag tycker att MMG inte ens är i närheten av en 20.1 så passar de som sagt olika bra i olika rum. Att ställa in ett par MG20 i 15 kvadrat är bara att skaffa sig problem . Samtliga modeller känns (även i Sverige) väldigt prisvärda tycker jag.
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2008/03/27 :  08:36:32  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

Har spelat på ett par Ml Airius I (8 tums bas) och ett par Magnepan 1.6.

Detta drev jag bla med Adcom 5800 och nu senare Unison R DM (150w)

Båda spelar enorm öppet och mjukt, kan spela hur högt som helst utan att låta påfrestande. När jag spelade Ben Harper eller Jack Jonsson var basen mycket imponerande.

MEN när det skulle spelas rock typ Pearl Jam etc etc föll högtalarna pladask, där av bytte jag.

Kan dock starkt rekomendera dessa Ml och Magnepan för de låter ju trots allt härligt med rätt musik.

Idag har jag bytt till ett par JBL L50 för att få lite mer 70tal sound och musikalitet och det tycker jag att jag fått.

Lycka till
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/27 :  09:12:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Monster -> Vad är det, enligt din uppfattning, som gör att dessa typer av högtalare inte klarar att spela rock på ett bra sätt?

Jag tycker att det är skumt att man bygger högtalare som verkligen inte "klarar" att spela en viss typ av musik utan att det låter skit...

Måste lyssna själv iofs... Snarast!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2008/03/27 :  14:56:23  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Stefaeri, vi har nog inte sååå olika uppställnigar ändå, men visst räknar man in rumsmått och akustik så lär det skilja sig. Försöker förklara. Paneler ca 1.1m ut från vägg spelande på längden i ett L-format vardagsrum/kök där hela rummet är ca 7.5x7.5, exklusive en del till en toalett och tvättstuga till vänster så totalt ca 48 kvm. Som sagt ett stort rum med ganska strikt/kal inredning, speciellt bakom och runt panelerna, självklart med en hel del klappekon i Försöker dämpa det bakåtstrålade ljudet med en vadderad stol bakom varje panel ca 0.5m bakom som nödlösning tills vidare.

Sitter i mitten på rummet och kör toe in med kors på mig själv. Kan även sitta längst bak i rummet i en soffa, men det blir dålig attack och definition med för mycket rum med. Körde panelerna med org fötterna innan, men ville testa stativen som både rätar och lyfter dem från golvet en bit. Största skillnaden är att jag nu kan sitta längre ifrån med bibehållet övre register, dvs från soffan. Vissa säger att det även skall förbättra basregistret, men det är svårt att säga. Det har i alla fall inte blivit sämre.

Som jag nämnde tidigare så är min sweetspot någon centimeter, men det beror på vad man menar med sweetspot. Min sweetspot är när jag hör rösten exakt mellan högtalarna vilket är extremt viktigt för mig.

En idé som har kommit upp är att dämpa det bakåtstrålande ljudet med en eller två riktiga markskivor, säg 50mm tjocka, i måtten 600x1200 mellan panelen och väggen för att "fånga" upp en del av den bakåtstålande energin. Naturligtvis hade absorbenterna bara fått vara framme vid finlyssning. För mitt lilla problem är inte det direktstrålande från framsidan panelen utan det bakåtstålande. Jag anser att det är en fördel med den begränsade spridningen då jag inte behöver ta hand om sido, tak eller golvreflexerna lika mycket som med "vanliga" lådhögtalare med "vanliga" element. Ett dedikerat ljudrum hade varit något
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000