HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni som har stativare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/03/27 :  13:18:01  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Vad har ni? Och hur lång ut är dom placerade från bakvägg?

Jag har Quad 12L, och mina står 60 cm ut mätt från bakkanten på högtalarna. När jag kollar på bilder på andras anläggninar så ser mina placerade förhållandevis rätt långt ut, men jag får ett väldigt trevligt och artikulerat ljud där dom står nu.

edit: mätt från framkant på högtalarna, är mitt mått 83 cm.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2008/03/27 21:09:44

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/03/27 :  13:31:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Totem Dreamcatcher. Står i bokhylla med cirka 13cm från bakkant till dämpat bokhyllebakstycke. Tillverkaren rekommenderar minst 6 tum - ca 15cm - till bakväggen.

Det låter OK men jag har en bestämd känsla av att de skulle må bra av lite luftigare placering.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/03/27 :  14:47:51  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Consonance Eric Linear:

http://www.opera-consonance.com/products/ERIC-Linear.htm

Står 71cm från sidovägg och 78cm från bakvägg.

Öppet, djupt, luftigt o trevligt ljud men lite tunt i botten ibland, bara en 4" bas/mellan.

MvH


Edited by - Daniel_S on 2008/03/27 14:48:49
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/03/27 :  15:27:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Revel M20, ca 1m till bakvägg från fronten räknat.
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2008/03/27 :  17:09:19  Show Profile Send Breddan a Private Message
Hembygge ca 40cm ifrån bakväggen.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/03/27 :  17:19:54  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
QRS Callisto, tyvärr för nära bakväggen (ca 15 cm) just nu pga trångt utrymme då vi bor 2 i en etta.

Det är en sluten låda, dock med en slavbas som är bakåt riktad.

Dessa Callisto kan nog låta ännu bättre om de står några dm till från bakvägg.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2008/03/27 17:21:54
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/03/27 :  17:38:39  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jamo Concert 8. De står 1,60 m från bakvägg och 60 cm från sidovägg. Rummet är 4,30 x 3,10 m.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/03/27 :  18:05:11  Show Profile Send Jonne a Private Message
Mina Von Schweikert VR-1 står 136cm ut räknat ifrån bakkant
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/03/27 :  18:18:13  Show Profile Send shifts a Private Message
Ino Audio piP, dikt an mot väggen. Och i kväll blir den väggen även dämpad.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/03/27 :  18:29:54  Show Profile Send Leffler a Private Message
Marten Duke, på bruksplats cirka 70cm från framsida av absorbent (14cm tjock) till diskant, 32cm emellan i bakkant. Jag vill inte gå förbi alltför nära, men drar fram dem ibland. Cirka 75cm från sidovägg, jag bor i en liten etta, letar febrilt bättre boende, och längtar efter att få lite mer utrymme runt högtalarna!

Hade innan Dynaudio A42, på ungefär samma plats som dukarna står på nu, och lånade ut dem till en kompis som letade högtalare, hemma hos honom i hans stoora rum blev ljudbilden enormt mycket större än jag var van vid, då om inte annars tappade jag hakan över rummets inverkan, högtalarna blev verkligen dubbelt så bra!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/27 :  18:47:07  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har precis fått hem ett par IS6, men kan inte ha dom närmare än 1 meter från bakvägg just nu vid test.
Dom ska ju stå ca 10cm från bakvägg så det blir väl bättre sen när dom hamnar där dom ska vara.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/03/27 :  20:35:58  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Leffler, jag har samma erfarenhet. När jag flyttade gick jag från ett rum på 13 m2 till 21 m2, och Quaddarna växte enormt mycket.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/03/27 :  20:43:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
WLM Aura, ca 1 meter ut från bakväggen o 2o cm från sidoväggen.
Ungefär så som tillverkaren förordar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/03/27 :  21:28:00  Show Profile Send Njord a Private Message
JM Reynaud Twin Signature. 110 cm från bakvägg till front.

Jag skulle gärna flytta fram dem lite till men det går inte för jag kan inte flytta soffan längre bak. Det låter i alla fall bättre att ha högtalarna långt från vägg än att flytta fram lyssningsplatsen.

http://www.jm-reynaud.com/jmr_us/archives/twin_signature.html
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/03/27 :  21:30:46  Show Profile Send SW a Private Message
Enligt Quads Owner´s Manual skall det vara minst 20 cm mellan högtalarens baksida och väggen bakom. De skall också stå minst 30 cm från sidovägg och vara lite invinklade mot lyssnaren.
Har för mig att jag sett en mera exakt instruktion där man rekommenderar 35 cm mellan högtalarens baksida och väggen bakom högtalaren.

S
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/03/27 :  21:34:44  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
SW, det stämmer, jag har läst det också. Dock hörde jag inte så stor skillnad på att vinkla in dom, som att flytta ut dom från bakväggen. När det gäller sidoväggarna så finns det gott om luft då jag spelar på en långsida.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/03/27 :  22:26:21  Show Profile Send Mattias a Private Message

Lyssnar i ett obehandlat rum akustiskt sett. Lyssnar gärna till musiken genom direktljud och nästan närfältslyssning. Det är kring 1.3-1.4m till bakvägg för att slippa lite tidiga reflexer. Med ea2-burkarna har jag aldrig fått till riktigt bra nära bakvägg. Blir oftast bumligt och riktigt tråkigt.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2008/03/28 06:02:06
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/03/27 :  23:21:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Närfältslyssning är underskattat !
Vi lyssnar väldigt ofta med våra ögon tyvärr. WLM:s rekomandationer såg väldigt knäppt ut i mina ögon, men det låter bra.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/28 :  06:28:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har nu satt upp mina IS6 10 cm från bakvägg och 140cm isär.
Lyssnar på 2m. avstånd och förbluffas över hur bra det låter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/03/28 :  08:58:35  Show Profile Send TomasF a Private Message
Ino piPs som står i bokhylla cirka 1 cm från bakkant till bokhyllebakstycket och sedan är det ytterligare någon cm till bakväggen. Låter bra.

musikälskare
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/28 :  09:56:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tidigare QLN-Signature, nu har jag QRS Saturnus. Minst 1 m från bakvägg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/28 :  10:51:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
Även jag Marten Duke S.E

Eftersom jag nyligen köpt hus och rivit vägg på ovanvåningen huserar jag själv i ca 25 kvm nytt hifi/hembio rum!! Mina Duke står så långt som 1,20 meter från bakvägg om man räknar från högtalarnas framsida alltså!! Och så står dom ca 60 cm från sidoväggarna vinklade mot lyssningsposition. Spelar på längden och måtten i rummet är 6,20 x 3,90 meter på ett ungefär.

Min bakvägg har dessutom snedtak så längre bak kan dom inte stå då basresonanserna blir för påtagliga.

Av egen erfarenhet är jag av uppfattningen att ALLA burkar mår bäst av ordentligt med luft omkring sig!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/28 :  10:58:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
När jag hade stativare (Wharfedale 7.2 anniversary) och bodde i lägenhet (ca 18 kvm vardagsrum) så hade jag problem att få någon "kropp" alls i musiken om högtalarna ställdes längre än 30 cm från bakvägg. Vardagsrummet var ganska fyrkantigt och hade högt i tak och var allmänt bråkigt att hitta placering vill jag minnas.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/28 :  11:07:53  Show Profile Send Mahler a Private Message
Vi är nu inne på akustikbiten!!

Allt beror förståss på hur rummet är beskaffat med akustiken!! I MITT rum är det omöjligt att sätta högtalarna längre bak!! Åtminstonde utan att samtidigt ställa in basmumsare i hörnen!! Men i ett annat rum så är det helt tvärtom. Ex. min gamla lägenhet då jag hade högtalarnas framsida ca 80 cm från bakvägg vilket kändes optimalt i DET rummet!!

Sen beror det ochså på vilken utrustning man i övrigt apterar sina högtalare med!!

Nåja, det är svårt tror jag i en sån här tråd att få svart på vitt hur man skall placera sina EGNA burkar.. Prova sig fram gäller nog!!

Sa

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000