HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ett "typiskt" år med BMW?? Hur har ni det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:58:13  Show Profile Send B-200 a Private Message
hehe den småbilen kan man leva med ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/25 :  11:03:37  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nää!! Den är för fräsig!!

DENNA!!
http://www.conceptcarz.com/view/photo/220543,12149,0,0/1971_Fiat_500L_Photo.aspx

Helt underbaaar!!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/25 11:04:15
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/25 :  11:11:47  Show Profile Send B-200 a Private Message
Den har ju lanserats på nytt precis igen...

http://www.fiat500.com/eng/

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/03/25 :  16:06:32  Show Profile Send Guru a Private Message
Usch jag blir lite nervös när jag läser detta om BMW..ska ta hem en ikväll för provkörning och eventuellt köp ....
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/25 :  16:37:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jo men köper du en ny har du ju fri service i 3 år eller 8000 mil!! Inte kattpink!!

Eller är den beggad???

I övrig är det bara rosor från min sida angående BMW!!! Har tidigare ochså ägt en 540iA som var en våt dröm att köra!! Särskilt på motorväg och lite längre sträckor!!

Bortsett från allt strul sista halvåret har dom första två årens ägande av min 318i varit en dröm ochså!!! Bilen går som en klocka alltså och är sååå skön på vägen!!

Ja maken till körkänsla hittar man i min mening inte i många andra bilar!! Så jag kan varmt rekomendera BMW trots strulet!! Och jag LÄR köpa mer BMW i framtiden!!

Kanske borde blivit avskräckt vid det här laget men det där med klassisk betingning funkar inte med mig när det gäller BMW!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/03/25 :  20:12:30  Show Profile Send Guru a Private Message
Mahler:

Det är en beggad 05'a Touring 5500mil så tyvärr har den fria services gått ut men den är precis nyservad så det slipper jag på ett tag...

Nåja det är en kul bil så det kanske är värt att ta risken
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/03/25 :  21:14:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag är faktiskt benägen att tycka synd om alla som inte har möjlighet att reparera bilen på egen hand, märkesverkstäderna är hutlösa i sin prissättning och har man otur blir den reparerad av en mindre nogräknad praktikant eller slarver och måste in på verkstaden än en gång, (har tyvärr hänt flera av mina bekanta) själv har jag lämnat bort bilen EN gång på 16 års bilägande, det var ett bakhjulslager som jag inte hade rätt verktyg till, karln var billig och tog 500kr för demontering samt montering av nytt lager, för det priset kunde jag inte motivera mig att fixa det själv. Jag har valt att gå runt på en något äldre bilpark där det fortfarande är relativt smidigt att skruva, det har genom åren blivit lite grand av en heder att aldrig rulla in på en bilverkstad.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/25 :  21:16:48  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja har du råd så va f-n!!!

Kör på!!

Men håll i hatten för det KAN storma!!

Nåja, det finns säkert likadana skräckhistorier med andra bilmärken ochså!! Och värre!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/03/26 :  10:57:46  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Men håll i hatten för det KAN storma!!


Det blir nog mest storm i tanken :)
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/09 :  19:57:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jahaa!

Häromdagen börjar kylarlampan fladdra!! Har hänt förrut och haft bilen inne för felsök! Provtryckning på BMW! En slangklämma som lossnat lite. Byttes och sen var man nöjd med det..

Häromdagen fick jag fylla på närmare 8 dl kylartvätska!!!!

Trots att slangklämman alltså byttes för inte ens ett halvår sen!!!

Hmmmm!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/09 :  20:17:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
8 dl kylarvätska? Vi hade en i princip splitter ny Alfa 155 diesel som hyrbil för ett antal år sedan. Det gick åt ett helt oljebyte på en vecka. Förvisso var det en sk oljebrännare men... Gick dock inte åt så mycket brännolja. Vi lyckades byta till oss en Renault Safrane (Renaults dåvarande storkärra, importerades inte till Sverige) och efter det och allt var frid och fröjd...

Kan du inte se om det läcker någonstans? Ficklampa och eventuellt en lyft på OKQ8 eller dylikt skadar nog inte. Brukar vara billigare om man kan upptäcka uppenbara fel själv och säga åt dem att göra si eller så. Felsökning kostar ju alltid. Om det läcker från kylsystemet utanpå motorn brukar det ju gå att se eftersom glykolen lämnar rester efter sig.
Det är klart att om du har otur så läcker det i värmepaket eller topplockspackning... Inte gratis i så fall men det är bättre att hoppas på annat tills motsatsen är bevisad.

Själv bävar jag inför vad för spännande de hittar när de börjar gräva felkoder om någon vecka eller två. Den går ju bra att köra trots att lampskrället lyser men det är ju inte så lyckat att den lyser konstant om det verkligen blir något fel på motorn.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/09 :  20:53:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ja det är nog inte dumt för gemene man att åtminstone lära sig en del om bilar eftersom de vanligtvis används dagligen och det förr eller senare händer något. Jag kommer ihåg ett par som rullade in på macken en gång och beklagade sig över att motorn gick varm, mannen gick in och köpte en dunk kylarvätska och började fylla på och jag ser hur det rinner under bilen, de såg så hjälplösa ut så jag gick dit och kunde på en gång konstatera att en kylarslang hade lossnat och hängde löst, jag drog fast den på nolltid och fyllde systemet. En minuts lätt skruvande räddade kvällen och kanske tom motorn för detta par, jag förstår om en del är totalt ointresserade av bilar tekniskt sett men är samtidigt förundrad över hur folk har råd att äga bil när minsta lilla fel renderar ett verkstadsbesök.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/10 :  08:13:29  Show Profile Send Mahler a Private Message
Självklart vore ju det toppen!

Om alla hade mekkarkuknskaper och kunde orientera sig i vilket motorrum som helst gammalt som nytt!! Att hitta en kylarslang kanske inte är det värsta om det flyter ut kylarvätska som i ditt exempel!

Om man nu i mitt fall hittar en liten slangklämma i en liten obskyr insugsslang som endast läcker när motorn är igång. Och dessutom väldigt lite!! Det är lite värre! Så då blir det verkstadsbesök i samband med något annat. Jag bad dom kolla detta när jag ändå fixade en annan grej på bilen!

Nå, denna gång vet jag inte riktigt hur jag gör..Börjar bli trött på dubbelpendlingen, dels till jobbet och dels till Grästorp!! Lite bökigt minst sagt! Men jag blev lite överraskad över mängden kylarvätska jag fick fylla på!! runt 7 dl iallafall! Och det är inte ens ett halvår sen jag provtryckte och spände klämringen senast. Och sen dess har jag fyllt på tidigare ochså!!

Men förhoppningsvis är det inte mer än så!! En läckande kylarslang. Förhoppningsvis inte topplockspackningen vilket skulle kosta MULTIMATUM x 20! Men jag har nyligen gjort inspektion 2 på bilen vilket i vanlig ordning innefattar oljebyte och filterbyte. Man tycker dom borde upptäckt om det fanns vatten i oljan då menar jag!!

Eller när dom provtryckte senast??

Några andra tankar??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/10 :  08:37:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Självklart vore ju det toppen!

Om alla hade mekkarkuknskaper och kunde orientera sig i vilket motorrum som helst gammalt som nytt!! Att hitta en kylarslang kanske inte är det värsta om det flyter ut kylarvätska som i ditt exempel!

Om man nu i mitt fall hittar en liten slangklämma i en liten obskyr insugsslang som endast läcker när motorn är igång. Och dessutom väldigt lite!! Det är lite värre! Så då blir det verkstadsbesök i samband med något annat. Jag bad dom kolla detta när jag ändå fixade en annan grej på bilen!

Nå, denna gång vet jag inte riktigt hur jag gör..Börjar bli trött på dubbelpendlingen, dels till jobbet och dels till Grästorp!! Lite bökigt minst sagt! Men jag blev lite överraskad över mängden kylarvätska jag fick fylla på!! runt 7 dl iallafall! Och det är inte ens ett halvår sen jag provtryckte och spände klämringen senast. Och sen dess har jag fyllt på tidigare ochså!!

Men förhoppningsvis är det inte mer än så!! En läckande kylarslang. Förhoppningsvis inte topplockspackningen vilket skulle kosta MULTIMATUM x 20! Men jag har nyligen gjort inspektion 2 på bilen vilket i vanlig ordning innefattar oljebyte och filterbyte. Man tycker dom borde upptäckt om det fanns vatten i oljan då menar jag!!

Eller när dom provtryckte senast??

Några andra tankar??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/04/10 :  09:08:11  Show Profile Send B-200 a Private Message
innan brukade jag mecka i bilen själv men nu sitter det så mycket elektroniskt tjafs att man knappt vill röra den. En rent ut sagt tragisk utveckling. Har för mig det sitter tex 4 "databoxar" i en golf.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/10 :  09:41:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mecka o mecka, jag tycker man kan göra samma saker idag som för 10 år sedan. Det elektroniska på den tiden var lättare men det var inte mycket där man gjorde förutom att byta relä ibland.

Det jag retar mig på annars är att det är så jäkla trångt i bilarnas motorutrymme idag.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/11 :  22:43:20  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det jag retar mig på annars är att det är så jäkla trångt i bilarnas motorutrymme idag.

Det får mig att minnas en gång när jag skulle lyfta ur motorn ur min dåvarande volvo 142, efter borttagning av topp, grenrör/insug klev jag helt enkelt ner i motorummet och med handkraft lyfte ur motorns underdel(B20)(så fick man göra ibland när man inte hade tillgång till motorlyft.)I dag skall man ju vara glad om man får ner en hand runt motorn.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/04/11 :  23:43:36  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
4 st "databoxar" i en Golf? Måste vara en väldigt basic Golf då. På lyxigare bilar är väl 20 st ingen ovanlighet. Själv bidrar jag till detta i mitt jobb där vi har en styrenhet till fyrhjulsdriften.
Det är inte konstigt att verkstäderna ibland har problem att laga bilar idag med tanke på den komplexitet som de har. Även den dokumentation som de har till sitt förfogande kan ofta vara bristfälligt eftersom inte ens biltillverkarens serviceavdelning har full koll.
Men sedan finns det ju verkstädernas egna brister också. För ett par år sedan hade vi en bil inne för att laga styrservot. Fick tillbaka bilen och inom en dags användning var det problem igen. Körde då till närmsta verkstad (vi var långt ifrån den första verkstaden) som kunde konstatera att det läckte, det var fullt med spån i oljan samt att det var fyllt med fel sorts olja! Efter det ökade inte mitt förtroende för verkstäder precis.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/04/12 :  09:58:45  Show Profile Send B-200 a Private Message
20 !! jisses.....(tur man har datorkörkort )

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/04/12 09:59:12
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/21 :  19:08:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jaha, då kan jag lägga till åtminstone byte av drivaxeldamasker på höger sida samt troligen renovering eller byte av bromsok fram på min Volvolista.
Skruvade bort oken och tänkte passa på och klämma in nya belägg och då visade det sig att på något mystiskt vänster har dammdamasken runt kolven släppt halvvägs runtom på ena sidan. Kolvarnas ytor som ligger utanför oket ser ju också ut att ha sett bättre dagar. Tacka Vägverkets saltorgie för det... Suck!
Yttre drivaxeldamasken visade sig till min fasa ha sagt upp sig fullständigt, det ser ut som om någon gått lös med konservöppnaren nästan hela varvet runt vid tätningen mot drivaxeln. Suck!

Det här blir billigt...

Just nu ser listan för morgondagens inlämning ut som följer:

Service 10500 mil med tillägg för hjälpaggregatsrembyte
Felsökning lysande varningslampa, kan sluta varsomhelst
Troligt byte styrstag höger sida
Reparation/renovering/byte bromsok fram
Byte drivaxeldamasker höger sida, om nu inte drivknuten också tagit stryk

Jag har i alla fall sparat några kronor men blivit av med många svordomar (jo, allting var ju som vanligt lätt att skruva loss ) på att ha klämt dit nya stabilisatorstag och bromsbelägg, fast vinsten med det senare blir ju tveksam i ljuset av mina fynd. Å andra sidan var det väl bra att jag upptäckte det hela. Jag skulle säkert kunna fixa t ex damaskerna själv men mängden tid och tålamod för att krypa runt på garagegolvet är begränsat. Undra om bilen blir klar för besiktning till på lördag eller om jag får avboka, hmm...

Förvisso är bilen mellan nio och tio år gammal men den har bara gått 9500 mil så jag tycker det här börjar bli löjeväckande. Dags att se om man kan vinna en ny bil i ett lotteri tro?

Bilar är ett sattyg om man inte har tjänste- eller förmånsbil den saken är klar. Hobbybilar som bara körs i fint väder oräknade, dessa är ju något helt annat så de ingår inte riktigt i påståendet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/29 :  08:33:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
HATA HATA HATA!!!

Varningslampa för låg kylvätskenivå för 1-2 månader sedan. Fyllde då på 8 dl kylarvätska på ett ungefär. Idag var lampan tänd igen, skruva upp locket för att kolla och mätstickan ligger i botten. Fyllde på de två dl jag hade kvar och mätstickan rörde sig inte en millimeter.

Men lampan släcktes!! Vad göra?

Jo, ringa BMW förståss för ny tid på verkstan imorron för felsökning!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/29 :  09:37:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
HATA HATA HATA!!!

Varningslampa för låg kylvätskenivå för 1-2 månader sedan. Fyllde då på 8 dl kylarvätska på ett ungefär. Idag var lampan tänd igen, skruva upp locket för att kolla och mätstickan ligger i botten. Fyllde på de två dl jag hade kvar och mätstickan rörde sig inte en millimeter.

Men lampan släcktes!! Vad göra?

Jo, ringa BMW förståss för ny tid på verkstan imorron för felsökning!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/05/01 :  13:49:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Den hade varit såld om det hade varit min.. Mycket hobby pengar som ligger på verkstaden.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/05/02 :  08:47:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
Joo, du har helt rätt!! Borde ha sålt den redan men var drar man gränsen för vad som är FÖR mycket!!! Vet man liksom inte förrän efteråt!!

Nå,

Hade bilen inne i onsdags och TACK OCH LOV var det inte en läckande topplockspackning iallafall!!!

Nä, man ryckte och slet i slangar, provtryckte, kolla uppe och nere från höger och från vänster mätte avgaserna etc etc och hitta INGET!!! Möjligtvis kunde man se spår av glykol strax ovanför vattenpumpen men det var svårt att konstatera ändå. Men så fick man för sig att plocka bort "locket" till vattenpumpen och myckte riktigt. I lagrena där såg det ut att ha läckt en hel del.. Inge dramatiskt men ändå.

Så ny vattenpump kan vi lägga till listan. Hyggliga BMW i Grästorp (SUPER verkstad) tog inge betalt för drygt en timmes felsökning + påfyllning av kylarvätska. Och lite extra rabatt på pump-bytet ger ändå en räkning på ca 1800-2000 kr!!

Sura pengar!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/05/02 :  09:27:53  Show Profile Send Mey a Private Message
Inte för att det kanske hjälper så mycket, men det var billigt för ett vattenpumpsbyte, det kan kosta betydligt mycket mer på dagens bilar, vet jag av egen erfarenhet.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000