HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lön vs. anställningsavtal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/06/05 :  11:26:22  Show Profile Send Mey a Private Message
Har ett litet problem som inte är helt enkelt;

När jag började mitt jobb, som var ett tidbegränsat uppdrag fick jag en lön på X kronor, för 5 veckors arbete. Eftersom att chefen var lat med att fixa papprena blev anställnings avtalet inte klart förräns sista dagen nästkommande månad, och därför blev uppgiften om månadslön satt till X kronor (dvs. lönen för 5 veckors arbete angavs som månadslön) i anställningsavtalet, eftersom att det var för sent att rapportera in lön för föregående månad. Detta uppdrag har sedan förlängts, (dock utan att nya avtal skrivits) pga. krångel med underleverantörer och igångkörningsproblem, samt att det tillkommit ändringar och tillägg i uppdraget. Varje månad under våren har jag fått ut X kronor i lön, enligt avtalet. När Aprillönen kom, visade det sig att lönen sjunkit till X * 0,8 kronor (dvs. ursprungliga summan men för 4 veckor. Mao. 4/5 * X), helt utan föregående meddelande.

Så frågan är helt enkelt, hur skulle ni hantera denna situation?

Tacksam för tips & idéer

edit: Aprillönen var det ju, eftersom att min lön utbetalas i efterskott. Således blir det 2,5 månader som ger lägre lön.

Edited by - Mey on 2008/06/05 12:22:18

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/05 :  12:09:42  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Om du är någorlunda happy med X som månadslön så har du ju papper(lönespec) på att den lönen gäller. Avtalets innehåll har så att säga bekräftats genom utbetalningarna.

Om du vill relatera till ursprungliga där en månad motsvaras av ca. 22 dagar dvs. X*22/25 så är det ju en helt ny diskussion och förhandling.

Det kan vara så att det tidsbegränsade uppdraget pga. förlängningar övergått i fast anställning...Jag skulle inte betrakta situationen som att du är avtalslös, eftersom löneutbetalningarna återigen bevisar ett muntligt avtal.

Se dock till att få papper på allt, inklusive hur eventuella fortsatta förlängningar skall hanteras.

/M

edit: Ändrat formeln ovan då den drar åt fel håll...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/06/05 12:59:19
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/06/05 :  12:20:51  Show Profile Send Mey a Private Message
Tackar för svaret,

X som månadslön är jag ganska nöjd med, eftersom att jag själv får hålla med telefon, verktyg, utrustning samt i en hel del fall har använt min privata bil för att hämta saker hos leverantörer eller göra reklamationer. X * 0,8 är inte juste som lön för dom uppgifter jag utför, samt dom kostnader jag får ta genom egen ficka för att genomföra detta projekt.

(Till saken hör att jag jobbar helt ensam med denna del, mina leverantörer är förvånade över att ingen mer jobbar med detta, ett projekt av denna storlek brukar drivas av betydligt fler enligt deras erfarenhet.

Det jag har nu är dock ej en fast anställning, det är bara en tidsbegränsad anställning som har rullat vidare, dock är jag snart inne i 6:e (!) månaden.

Så följaktligen borde ju den senaste lönen ha varit densamma som tidigare lön som utbetalats, ?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/06/05 :  12:34:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Utan att kunna ha synpunkter i sak så är ju ursprungsavtalet X för 5 veckor. Vid förlängning skulle jag som arbetsgivare också ha satt månadslön X*0,8 vilket är samma sak (ungefär).

Problemet är väl att du inte fått ett avtal på papper i förväg över vad som gäller.

Har du giltiga skäl så kräv det han betalat ut som månadslön senaste tiden.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/06/05 :  13:30:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Anar jag att du jobbar utan kollektivavtal? Inget kollektivavtal så har du inte så där jättemycket att hämta... Då är det chefen som bestämmer. Det är bara att hoppas att han/hon har förståelse för dina invändningar.

Ett tips skulle kunna vara att du vill förhandla om anställningsavtalet och anpassa det för de "nya" uppgifterna/ändringarna du fått. Se till att det blir ett ordentligt sådant i denna gången och så omfattande som möjligt. Utan koll.avtal så är det ju iaf något att luta sig på om tvist skulle uppstå.

/M
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/06/05 :  13:43:20  Show Profile Send Mey a Private Message
Kollektivavtal finns, i detta fall Handels/Lager.
Företaget ifråga ingår i en av sveriges största koncerner med verksamhet i alla skandinaviska länder.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000