HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ett "typiskt" år med BMW?? Hur har ni det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/18 :  10:10:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
Min bil: E46:a 318i-00 10700 snälla mil)
Inköpt November 2005, en ägare och 5200 mil på mätaren!

Nya spindelleder/länkarmar - 5600 kr
Bromsskivor runt om + Bromsbelägg runt om ca 6000 kr
Skeva bromskivor (de nya) bytta på garanti
Brustna bakfjädrar ca 3000 kr
Läckande bakaxelklump - Packningsbyte ca 2500 kr
Nya sommardäck - 2200 kr
Oljeservice - ca 2000 kr
Inspektion 2 för tre veckor sen - ca 4000 kr
Byte av LMM förra veckan - 3500 kr
Fönsterhissarna kaputt både höger och vänster framruta!! Ca 4000 k
Fläktmotor/fläktlager började skramla och "kvittra" idag Okänd summa
Vattenpump läcker kylarvätska - ca 2000 kr

Summa summarum: Ca 30-35 loppor på ett år!!

*snyft*

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/05/02 08:50:18

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/18 :  10:27:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Inte roligt alls! Lider med dig!

Service åker man ju på hur man än bär sig åt, tyvärr, men rena slitdelar är ju en annan femma.

Att byta fjädrar/bromsar på en bil som gått 10.000 mil tycker jag är väl häftigt. De grejerna ska palla betydligt mer än så...

Du fick ingen garanti när du köpte bilen? Typ MRF-garanti eller liknande? Köpte du privat eller av handlare?

Hursom är det aldrig kul att lägga ut pengar på sånt som går sönder. Att köpa nya gummilister till min Corvette för 5000 spänn gör jag dock mer än gärna... Men om det skulle behövas på vardagsbilen skulle jag gråta blod... Märkligt...

Att BMW skulle vara särskillt problembenägna vet jag inte... De krånglar väl varken mer eller mindre än andra bilar. Du kanske har fått tag i ett dåligt exemplar, tyvärr?

Min bror har en äldre 518 från -93 och den är det bara bekymmer med... Elfel så det står härliga till. Men det beror snarare på bilens usla skick än dess ursprungliga kvalitet. Dåligt underhåll kan sabba vilken bil som helst.

En gammelbil som funkar i alla väder är iaf Audi 100. Har haft ett par stycken och de har tamejtusan aldrig krånglat. Bara fått byta lite slitdelar som bromsar, handbromsvajer osv... Annars har de rullat på utan bekymmer. Den ena körde jag 8000 mil med, den andra är inne på sitt 4000e mil nu. Den gamla gick 38000 mil innan jag sålde den och den jag har nu har gått ca 34000 mil. Med originalkoppling, motor, vxl-låda, fjädring osv. Skottsäkert!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/18 :  10:27:54  Show Profile Send CC a Private Message
Tysk kvalite#180;.. Hm?
Å jag som funderar på en äldre 318 alt 320 från -88/-90... Tänkte kunde vara kul som komplement te traktorn (Volvo 945)...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/03/18 :  10:28:57  Show Profile Send johmi a Private Message
BMW är ju inte kända för sina låga reservdelspriser. Visst underhåll får man ju räkna med men nog borde spindelederna, bakfjädrarna, lmm och oljepackning hålla längre än 5000 mil i en premiumbil.

Åker själv en gammal saab. har gått ca 23' och fungerar klockrent. Inga större reparationer de senaste 5 åren/8000 mil. Lättmekad och billiga delar...
/Mikael

Edited by - johmi on 2008/03/18 10:31:55
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/18 :  10:35:34  Show Profile Send Mahler a Private Message
Köpte bilen från BMW i Jönköping och var NOGGRANN när jag köpte den!!

Enägd
EJ importerad
Full servicebok och stämplar och allt.

Gick till och med och betalade 1500 kr på M-test hos MRF i Jönköping där bilen seglade igenom utan anmärkning. Såg riktigt fin ut enligt besiktningsmannen.

Bilen hade som sagt gått 5200 mil vid köpet i november 2005 och vi har kört ca 6500 mil sen dess.

Precis: Servicarna kan man inte gnälla på!! Dom hör ju till!!

Ja inge kul!!

Man skulle ochså kunna notera att 90% av allt strul på bilen ploppat upp sen sommaren 2007. Så nästan hela summan har vi i stort sett pumpat in i bilen på bara 8-9 månader!!

Farligt nära att sälja eländet nu trots att vi lagt så mycket på det. Med tanke på hur nytt allt är på bilen nu bör den ju tinga ett bra pris på beg.marknaden. Jag menar, hitta en annan 318 med samma mil som är så genomgången och "servad".

Vi har varit extremt noggranna med allt

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/18 10:40:29
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/03/18 :  10:51:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Tänk dig för innan du säljer, nu vet du ju vad som är bytt.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/18 :  11:02:29  Show Profile Send B-200 a Private Message
o fy fan vilket svart hål. Det är svårt med bilar idag med. Inte precis som man kan byta något själv i en ny bil heller, allt är ju inboxat och datorn måste nollställas mm. Audi 100 var en bra bil helt klart, volvo 2XX serien med. Dock inte beräknade för vår trafiksituation idag. Morsan hade en BMW 316 från 1980 som hon köpte beggad runt 1998. Fungerade riktigt bra förutom lite slitdelar som naturligt användande sliter ut. Hon hade den till 2002. Så jag tror att du bara haft otur eller så har BMW en problemserie. Finns ju många exempel på tillverkar som har problemserier då de spottar ut bilmodeller hela tiden och ej färdigutvecklar / testar dem färdigt känns det som. Hur många bilar återkallas nuförtiden respektive för 15 år sen? 20? återkallade man bilar egentligen före 90 talet? minns det ej iaf...


Sälj ej bilen! vissa bilar har sina kollapser vid olika tidpunkter, nu har du ju bytat allt utom motorn och där går säkert in en B20 vid behov

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/03/18 11:02:58
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/18 :  11:07:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har haft fem BMW och min erfarenhet är att de varken krånglar mer eller mindre än andra bilar, snarare har jag en gnagande känsla av att de drabbas av lite konstiga "borde inte hända på en så pass ny bil" - fel... Bränslepumpar, insug börjar läcka och dra tjuvluft, bakaxelklumpen läcker... osv

Däremot är ju inte BMW:s reservdelar särskilt dyra i jämförelse med de flesta märken.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/18 :  11:14:17  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
nu har du ju bytat allt utom motorn ....


Njaaa!! Inte riktigt!

Finns fortfarande en del problemområden med E46 som jag ännu inte stött på!! Och runt 11 000 mil kan det spöka mycket Så jag tar på mig störtkrukan och hoppar ner i skyttegraven!!

Joo, har funderat på det där med om man skall sälja eller inte. Motivationen är att jag vill ha ut ett RIKTIGT bra pris. Inget fantasipris eller nått men definitivt i paritet med en motsvarande bil hos handlaren med samma mil. Skulle vilja se en handlare bjuda ut en bil där så här mycket är bytt.

Dessutom. Med så här mycket nytt på bilen "behövs ingen" garanti!

Handlarpriserna ligger mellan 90 och 100 beroende på skick. Finns ännu dyrare diton hos handlaren. Jag siktar på 85-90 000 MINST!! Annars behåller jag bilen.

Sen får man se vilken bil man köper istället. Men en ultralågmilad Opel Astra-07 kombi får man ju för en "spottstyver"

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/18 11:15:33
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/18 :  11:18:59  Show Profile Send Mahler a Private Message
Och det där med fönsterhissarna är ju sjukt!!

HUR kan BÅDA hissarna pajja samtidigt..

Jag menar! Vad är den statistiska sannolikheten för det??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/03/18 :  11:24:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det liknar när jag hade min Alfa, den var likadan. Jag höll på att bli ruinerad.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/18 :  11:39:39  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja jag är helt övertygad om att alla "moderna" bilar är samma bottenlösa pengaträsk!! Oavsett modell alltså!!

Nä, man skall nog alltid hålla sig med en bil UNDER 5-6000 mil!!

Helt sjukt alltså att det har gått så långt.. Att man skall behöva resonera så men ALLA bilar jag haft +6000 mil har varit pengaslukare!! Bilar över 6000 mil känns ju subjektivt som krutdurkar!! Kan explodera närsomhelst!!

Visst, ur det perspektivet är det kanske dumt att byta bil när jag VET skicket på min Bimmer!! Eller OK! Någotsånär iallafall!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/18 11:40:02
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/18 :  11:42:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har även jag fått mig en bil för 1 år sedan nu som visat sig bli väldigt dyr (avsevärt mycket dyrare än din) men jag har haft världens tur där kostnader blivit delade mellan M-Testcentret, bilhandlaren och SAAB. Själv har jag bara handlat fälgar och däck

Bilens historik är perfekt. Orkar inte gå igenom allt jag kontrollerat men jag kan nämna att i princip alla typfel redan varit åtgärdade (de hinner ju normalt visa sig på 8600 mil).

Det som åtgärdats under detta år är...

Problem som visade sig dagar efter köpet: krängningshämmare, nytt förarbälte, ny reservnyckel.

Problem som uppdagade sig inom 1 till 3 månader: bensinpump, balanskedja, kamkedja, styrplåtar, oljetrågsil, vevhusventilation, genomgång av ventilhus, rengjorda cylindrar, kolvar, kolvringar, nytt motorblock mm mm mm. *

*) Massor av dessa åtgärder är fumlande i mörker för att hitta problemet med oljeförbrukning och var helt onödiga att göra men nödvändiga för att hitta den felande länken, vilket man nu tror är motorblocket (det brukar vara det, kolvar och kolvringarna).

Efter 3 månader, vilket var garantitiden från handlaren, så har inga fel alls uppdagats.

Än idag, ett år efter mitt köp, så är inte bilen fullt åtgärdad. Men den går som en dröm och jag är hur nöjd som helst med den. Den drar dock olja, ungefär 12 liter på 2000 mil (en serviceintervall) men så länge man fyller på så är allt toppen.

Lämnade faktiskt in den i morse för att få bl.a. motorblocket bytt, då kommer problemen med all sannolikhet att vara för puts väck så vida det inte uppdagar sig att det är turbon som är problemet.

I det här läget så känner jag mig lite skrämd över hur mycket en modern bil kan börja kosta men är tacksam att jag inte betalat en krona av detta, det är en löjligt stor total faktiskt.

Mina tankar? Kluvna.

Jag borde kanske med gott samvete sälja bilen nu när jag vet att allt är 100% OK.

Jag borde nog behålla bilen eftersom i princip allt är nytt. Men nya bilar har mycket teknik, avancerade lösningar för att inte nämna elektroniken och det kan verkligen bli hur dyrt som helst

Med facit i hand, jag förstår inte att folk vågar köpa SAAB 9-5:or privat, det är verkligen ett spel med det stora checkkontot som insats! Men det handlar väl mycket om ovisshet om problemet de har med sina tidigare 9-5:or.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2008/03/18 11:45:52
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/03/18 :  11:50:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Att bromsskivorna inte håller längre än typ 10000 mil på E46 är väl välkänt men å andra sidan brukar den inte ha lika stora problem som andra bilar med kärvande ok bak.

---
Om vi nu ska klaga...
Svensk "kvalitetsbil" som gått 9400 mil (köpt vid ca 4500 mil, -02), -99 års modell:

Bromsskivor + belägg fram (ojämna skivor)
Bromsskivor + belägg bak (gravrost på insidan av ena skivan, den som konstruerat bromsoken borde ha stryk*.)
Bromskivor + belägg + handbromsbackar bak (handbromsbackshaveri som slog sönder ena handbromstrumman vilken är integrerad med bromsskivan.)
Stabilisatorstag båda sidor
Yttre styrled vänster
Drivaxeldamasker vänster
Lägesgivare koppling
Övre motorfäste

Snart dags för:
Stabilisatorstag igen
Gissningsvis styrstag höger sida
Okänt felmeddelande från stordatorn, jag misstänker luftpumpen (del av avgasreningen) som går vid kallstart (lampan lyser bara under en yttertemperatur på typ 15 grader medan bilen annars går som den ska). Ska dock undersöka om jag har tur så att det bara är reläet.
Sedan är motorn till ena strålkastartorkaren kaputt men den vette sjutton om jag bryr mig om. Har för mig att skräpet är oskäligt dyr.

Sedan har jag ju blivit påkörd bakifrån en gång och även fått höger bakdörr demolerad (hål igenom plåten...) av en klåpare med skåpbil. Har förvisso inte så mycket med bilen att göra fast ibland undrar jag...

Tur att jag åtminstone byter en del prylar själv. Det kostar ju under hälften att byta om man tar sådant som bromsar och stabilisatorstag själv... Visst blir det lite svordomar och senast drog jag sönder en adapterhylsa innan jag fick bultarna till bromsoken bak att släppa men den kostar inte många kronor så...

Nu har ju inte alltid kommit inom loppet av ett halvår men om man börjar räkna ihop detta med service och däck...


(* Det är inte kolvarna som börjar kärva utan oken bak är fasta. Det som händer är att salt, sand, bromsdamm mm bakas ihop så att själva oket krymper inuti tills beläggen inte får plats och därefter fastnar. Det gör det extra spännande vid byte eftersom det är ett helsike att överhuvudtaget få ut de gamla beläggen ur oken. När väl det skett är det fram med sandpapper eller liknande och slipa ner denna hårdbakade sörja så att nya belägg går in överhuvudtaget. Märk väl att de överhuvudtaget inte tittar på detta på servicen. Jag är helt hundra på att rosten på ena skivan fanns servicen innan jag blev tvungen att byta... Egentligen skulle jag bara byta beläggen bak men fick en obehaglig överraskning.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/18 :  12:06:11  Show Profile Send CC a Private Message
" Och det där med fönsterhissarna är ju sjukt!!

HUR kan BÅDA hissarna pajja samtidigt..

Jag menar! Vad är den statistiska sannolikheten för det?? "

- Tja... Jag råkade ut för det på vår Fiat UNO 75SL -88. Dagen efter att garantin gick ut så pajade det på förarsidan. Någon vecka senare även på passagerarsidan... Jag betonar: DAGEN EFTER GARANTIN!
Vår Fiat levde förresten med oss i nästan 30.000 mil! Gick som en klocka, år ut å år in... En för sent bytt kamrem (den nya låg i baksätet!) tog livet av den samt så började rosten bli jobbig på en del ställen. Det blev "de sälla jaktmarkerna" för den... :-(
Men denna skrammelburk var verkligen en trofast slitvarg! Enkel men fungerande... Fast sista åren vart det "raggarhissar" på den, alltså en skruvmejsel i dörren istället för de där förbannade elhissarna!

Ps. Fa* va billig den var i drift! Reservdelarna kastade de på oss (inte elhissarna dock) och aldrig kom man ihåg var tanklocket satt! För att inte tala om skatt å försäkring! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2008/03/18 12:06:38
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/03/18 :  12:24:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har en vän vars föräldrar har en ganska tidig 9-5 2.0T (stora T, dvs fabrikstrimmen på 190 hk istället för 150 hk). Visst har de fått byta turbon typ två gånger men den har säkert gått 40k vid det här laget. 9-5 har problem men allting beror på hur noga den är skött och hur den är körd, men det är ju svårt att veta vid begagnatköp. Det går ju att titta i serviceboken men en sådan säger ju bara att bilen fått ett absolut minimum av skötsel, om den är äkta vill säga.

Har ni en 9-5 så byt olja oftare än vad serviceintervallen säger, särskilt vid många kallstarter och korta sträckor. Ni kan ju köpa rätt olja och tappa ur själva, det kostar några hundra men det kan bespara er mycket olycka!

Problemet med 9-5 är ju lågfriktionsmotor (släpper igenom mer skit/fukt från förbränningsrummet till oljan) + liten oljevolym (små marginaler) + dålig vevhusventilation. Att vevhusventilationen är dålig beror på att SAAB-teknikerna inte fick den lösning de ville från början för att det "kostade för mycket". Hehe, undra hur mycket motorhaverierna kostat i dålig PR och garantiåtgärder...

Och se till att kolla oljenivån ofta, små marginaler var det.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/03/18 :  12:30:44  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Mahler: Jösses

Jag har nu kört min femma 9400 mil sedan okt 06 och i och för sig så skulle ju nygarantin täckt kostnader för reparationer. Det är bara det att det inte varit några reparationer...

Jag har skrotat de idiotiska run flat-däcken, köpt en omgång vinterdäck på fälg mm men i övrigt: 0 strul

Det som varit har jag ställt till med själv, som 3 800:- för att riva hela instrumentbrädan och lirka ut en penna jag drällt ned i fläkten

Sälj eländet, måste ju ha varit ett måndagsexemplar. Och båda fönsterhissarna fram går inte sönder på samma gång, det händer inte.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/18 :  12:35:56  Show Profile Send CC a Private Message
"båda fönsterhissarna fram går inte sönder på samma gång, det händer inte."

- Jo du, på en Fiat från nådens år -88! ;-)
(fast man förväntar sig mer från en tysk än från en italienare... Lite fördomsfullt kanske, men ändå?)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2008/03/18 12:36:15
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/03/18 :  12:36:32  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag hade en E46 323ci -00 som jag körde ca11000mil med (1500 mil när jag köpte den, till 12000 när jag sålde). utöver vanlig service så bytte jag bägge främre länkarmarna tidigt, vilket verkade vara ett känt problem. Samt skivor och belägg runt om vid ca 1100mil. = Att jag var väldigt nöjd! Så visst verkar det som du har otrolig otur :(



/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/18 :  12:41:23  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjena grabbar och tack för era inputs!!

Hjälper i all smärta!

Sladd,

Tar ni inbyten av bil??? Hur mycket Hifi får jag för en 318-00 i inbyte???


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/18 12:46:52
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/03/18 :  13:00:11  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

En av de mer kända inbytena i firmans historia var en BMW fast på 2 hjul, en av de större, 700 eller 900 kubik tror jag, som Olle gömde i ventilationsrummet då hans fru ogillade att han körde MC

Inga bekymmer, vi kan ta ditt hus och din trevliga sambo i inbyte också

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/18 :  13:17:40  Show Profile Send CC a Private Message
En tillmötesgående butik, de där i Alingsås! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/18 :  13:33:16  Show Profile Send Mahler a Private Message
Inga bekymmer, vi kan ta ditt hus och din trevliga sambo i inbyte också

Är det sant??

För det lär behövas när hon får reda på hur jag spekulerar på forumet!! Jag tror inte att hon vill "växla" sin del av Bimmern mot hifi heller!!

Tyvärr alltså!!

Men det kan ju vara bra att veta Sladd!!

Helt klart CC!! Tillmötesgående och flexibla dom där snubbarna i Alingsås. Blir nog mer hifi därifrån en vacker dag!

"Jag köpte min hifi för bilen, för mig fanns ej annan att få" Gustav Fröding i modern tappning


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/18 14:00:40
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/03/18 :  14:00:00  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Värsta bilhistorien jag sett på nära håll är en av mina bästa vänner som köpte en Volvo V70 ny -02. 200hk varianten, aut, skinn och allt lull-lull. Han hade den i 5 år och under dessa fem års ägande betalade han ungefär 170 000kr på service och reperationer. Att det kunde gå så långt beror på två faktorer. 1.Han är totalt ointresserad av bilar. 2.Han har god ekonomi.
I princip allting rasade och blev utbytt. Bilen stod hos verkstan minst en gång i kvartalet under hela hans ägande. Sedan görs inte saken bättre att Volvo i Marbella är ett skämt! De är seriösa klåpare och hälften av kostnaderna ska möjligen tillskrivas den inkompetenta verkstadspersonalen, men summan var ändå att min stackars vän betalade hiskeliga räkningar regelbundet. Såhär i efterhand kan man faktiskt undra ifall det var strategi från deras sida....?

Själv har jag varit mycket förskonad med dyra rep. Har kanske haft tur

Artphotography
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/18 :  14:29:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Herregud!

Där ligger jag klart i lä!!

Men bilmekk utomlands är ju ofta skojjare!! Mina spindelleder var kassa och glappade ordentligt när vi var nere i Slovenien. Blev tydligt varnad för att lämna bilen hos BMW där då dom mer än gärna står till tjänst med en extra "saltning" av räkningen för "utlänningar".

Avvaktade med reparationen, stod ut med vibrationer i ratten vid högre hastigheter och körde 300 mil med glappande spindelleder till Sverige där jag bytte dom för typ 6 loppor! Där nere hade jag säkert betalt det dubbla!

Däremot köpte jag nya fina sommardäck av märkeskvalitet hos en liten däckverkstad. Däck inkl. balansering och arbete 2200 kr tutto completo. Kändes som ett riktigt klipp.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/18 14:30:28
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/03/18 :  14:45:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Att det kunde bli så brutalt var att efter varje större ingrepp och större faktura, så kändes det mer fel att sälja/byta. Ungefär som man stödköper fler aktier ner det går ner för att få bättgre ingångsvärde. Plus att han varje gång också tänkte att, "ja, nu borde den ju hålla ett år iallafall..."
När han tillslut bytade så var han medveten om att han var seriöst "torsk". Han borde bytt efter 2 år istället för 5, men det är alltid enkelt att vara efterklok.
Som en parantes så köpte han en Nissan Murano och har nu kört 3000mil absolut felfritt och han är fortfarande lika förvånad....

Artphotography
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.66 sekunder. Snitz Forums 2000