HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ett "typiskt" år med BMW?? Hur har ni det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/18 :  14:59:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Att det kunde bli så brutalt var att efter varje större ingrepp och större faktura, så kändes det mer fel att sälja/byta. Ungefär som man stödköper fler aktier ner det går ner för att få bättgre ingångsvärde. Plus att han varje gång också tänkte att, "ja, nu borde den ju hålla ett år iallafall..."


EXAKT så har jag resonerat!!

Kände redan vid 7-8000 mil då vi hade haft bilen ca 2 år att det kanske var dags att byta!! Innan skiten kommer!! Men "som att bilen hörde dessa tankar" började eländet nästan samtidigt!!

Från Juli-September la jag ca 20 000 på bilen

Vintern har varit lugn!

Men de sista tre veckorna har det varit en topp igen. Drygt 8 loppor på 3 veckor. Och då har jag inte ens räknat in vad det nu kostar att fixa "fågelkvittret" från AC:n eller fönsterhissbytet på 4000 kr. Tänkte vänta med det till i sommar!

Utöver det har jag förresten ochså haft bilen inne då jag tyckt att kylarvätskan går åt snabbare än normalt!! Verkstan skrämde upp mig rejält med att det kunde vara topplockspackningen som var knas..

"Okay, vad går en sån reparation loss på?" fråga jag försynt!! Tjaaa, ca 12 000 kr svara killen iskallt!! Tack och lov var det en slangklämma som bara behövde spännas!!

Sen får jag ju inte glömma heller att airbagens varningslampa tändes härom månaden!! Fel på givare i dörrens Airbaganslutning eller nått enligt verkstan. Ingen åtgärd utan bara nollställde DIS:en.

Så det är inte utan att man undrar vad kommer härnäst??

Topplockspackning på RIKTIGT??
Avgasröret rostar sönder i omgångar??
Katalysator??
Fläktmotstånd??
Bromsoken??
AC:n pajjar??
Krängningshämmarstag?
Elproblem??

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/18 15:08:10
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/18 :  15:25:25  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är inte utan att man då och då funderar på om man inte skulle ha köpt sig en Volvo 740 igen - det är en riktig sparbössa och fram kommer man ju ändå.

(Fundering #2 är att man nog skulle haft sig en lägenhet igen istället för hus men det är svårare att avvänja sig hus än bil)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/03/18 :  15:55:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en BMW1800-70 stående i mitt garage och som har fungrar jätte bra i alla år. Den har väl inte gått så lång, inte mer än 14000 mil och jag tycker att den är en klenod som jag har ägt sedan 1976. Numera är den pensionerad och avställd bara för att jag inte ska behöva känna mig som en miljöbov. Nu kör jag omkring med en 740GLE-87:a och känner mig som en lite mindre miljöbov. Jag kör nu inte så mycket bil och det är väl därför som jag har väldigt få reparationer på mina bilar. Det har mest bara varit att tanka och köra vidare. Det värsta felet jag har haft var på min BMW och det var när topplockspackningen gick, det var för 27år sedan. Gummislangar har man ju fått byta men det är väl åldern. Jag skulle ju egentligen vilja ha något som är nästan nytt men sen har jag ju tänkt det att varför göra sig av med en bil(740) som fungera så problemfritt som den hittills har gjort.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/18 :  17:53:58  Show Profile Send edison a Private Message
Min bil nr 3 var en Citroen DS (D Super, "Paddan") vilken tyvärr grundlade en lång tid av "dåligt med stålar", det blev flera år med mkt regelbundna reparationer...tills det blev till slut kört, ordet är "rost".
Tillverkad 1974, började få svår rost redan 1981-82, och var "slut i plåten" efter drygt 14 år...

Men vilken bil att färdas i...höll (tyvärr för plånboken) emot länge innan jag gav upp och de blev en normalare och nyare bil...

Nu, drygt 20 år efter att Paddan skickades iväg, är det en Honda Civic modell 1992 som gläder min plånbok genom ett hittils "o-underträffat" lågt reparationskonto.

Kört drygt 4000 mil med den sedan köpet sept -04, då den hade gått ca 15000 mil.

Detta har gjorts sen dess (förutom olja/filter/stift och liknande):

Bromsbelägg bak 2 ggr
Avgassystem 1 byte
Nya däck 04, bytte framdäcken -07 (billiga däck håller inte skitlänge uppenbarligen...)
Bytt vindrutan då SVBP inte längre tyckte om en spricka den haft sen jag köpte bilen...
Bytt batteriet 1 gång
+ någon mer midre pryl jag glömt.

Ful börjar den bli, lite rostiga skärmkanter etc liknande, men verkar som den gillar livet och antagligen kommer ta sej förbi 20000 mil - man kan ju hoppas utan nåt stort elände, men ta i trä...nu har jag skrivit detta...så...

Rolig att köra är den knappast, bara bekväm, förutsägbar och pålitlig, dvs lite lätt "lagom"...den gamla Cittran var ju tusen ggr roligare rent bilkulturmässigt, liksom den Mitsu Galant GTi-16 / 1990 som föregick den sävliga Hondan.
Även Galanten skaffade mej en del reparationskostnader under de 4000-5000 mil jag körde den...men långt ifrån i några katastrofala mått.

Kan hur som helst mkt väl tänka mej det blir nåt japansk igen...
Farsans Mitsubishi Galant V6 1995 har efter ca 8500 mil ännu inte visat några direkta ålderstecken alls, hara bara behövt bytas några få slitdelar på den, såsom kamrem och någon styrdetalj.
Inga som helst glapp/skrammel eller skymten av rost - känns närmast som den lika gärna kunde varit byggd "2005" som 1995...

God bilvård och LUGN KÖRNING (hehe) ligger helt klart till stor del bakom dess fina skick...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/03/18 18:16:16
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/19 :  08:41:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
God bilvård och LUGN KÖRNING (hehe) ligger helt klart till stor del bakom dess fina skick...


Precis, men den ideologin har inte hjälpt mig tyvärr!! Har behandlat Bimmern med silkeshandskar och kört den mycket fint och varsamt (knappast en keps-räcer hursomhelst med blotta 118 hk). Knappast några korta sträckor utan ordentlig varmkörning varje gång. Servicar enligt textboken och minsta lilla blemma och strul fixat. Kort och gott vårdat och skött den minutiöst.

Har trots detta haft allt strul ovan.. Så devisen "god bilvård"/"lugnt körning" är knappast en allmän regel.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/19 08:54:25
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2008/03/19 :  08:48:03  Show Profile Send molsson a Private Message
Min M3 har gått 21'mil nu, och det enda jag bytt är stötdämpare. Du verkar ha haft otur.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/19 :  08:54:47  Show Profile Send Mahler a Private Message
Eller har du haft ovanligt flyt!! ;-)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/19 :  09:18:15  Show Profile Send edison a Private Message
Mahler:
Ja, det måste kännas uselt vara i ditt läge, önskar ingen sån osis!
Konstaterar att jag trots att min lilla "90 hk+automat-Honda"(!) är slö (kanske därför) inte alltid kör med "kepsen på", dvs när det småningom börjar knaka/skramla i den är det nog till en del min egen behandling av den som ger utslag...ibland har man ju brått och själva körstilen kan ju vara mer eller mindre skadlig även om just motorstyrkan är av det klenare slaget.
Mer power underlättar förstås nedbrytningen av en bil...i fel händer, medan soft körning inte alltid bevarar dess skick, suck, man "måste" ha lite "tur" också...

Men större delan av tiden körs den rätt soft, och jag får väl skatta mej lycklig att den har hållit så pas bra som den gjort hittils.
Den var ägd av samma (gamla) man från att den såldes ny - han fick sluta köra pga (sin egen) ålderssvaghet när jag tog över den.Så den var tämligen säkert körd soft fram till dess iaf...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/19 :  09:25:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
Absolut,

Det är ju knappast mer hälsosamt för bilens skicka att jämt puttra runt på femman i 70 km/h och aldrig någonsin varva ur!! Nää, man måste förståss köra bilen som den skall köras varken hårdare eller mesigare!! Vi har kört den varsamt, varierat och sansat. Aldrig rally och F1. Men visst mår motorn bra av att varva ur då och då. Exempelvis säger man ju att LMM:en kan sota igen om man aldrig "blåser på" lite extra.

Men det handlar bara om tur... Såvida man inte är en keps-räcer-förare! Som försöker köra sin 316 som en M5:a!! Då finns förståss risken att man snabbar på nerbrytningen av bilen.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/19 09:26:26
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/03/19 :  10:06:36  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag har en E46 320d -00, som jag kört nära 32' mil. Bromsarna bak håller 3 år/12' mil, sedan får allt bytas (ej byggda för saltvägar). Å andra sidan håller ett par bromsklotsar lika länge som en bromsskiva. Ännu har inget bromsok krånglat. Det tog 12' mil innan BMW fixat till framvagnen så att inte bromsskivorna slets skeva (konstigt samband), det mesta gjordes som garantiåtgärd. Bägge bakfjädrarna har brustit. Vid ca 24' mil havererade både generatorn och insprutningspumpen med ett par månaders mellanrum, 27' kr. Bakluckan fick rostskada kring nummerplåten, bakluckan utbytt med en ursäkt för att de fick låna bilen tre dagar.

I övrigt bara trygga, roliga, billiga mil (0,58 l/mil) och tämligen låga servicekostnader.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/03/19 :  10:27:03  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Ford Focus 1.6 kombi 00:a. Byt 1 framruta, 1 huvudcylinder och krängningshämmarstagen 2 ggr. Haft bilen sen den var ny, gått 11000 mil. Jo, cd:n pajade precis efter att garantin gått ut och rost i alla 4 dörrarna men det gick på garantin

Det är allt, är mycket nöjd
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/19 :  11:18:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Min M3 har gått 21'mil nu, och det enda jag bytt är stötdämpare. Du verkar ha haft otur.

Frågan är om du kört 21' mil med den Måste varit en del som bytts på så många mil, om inte så är det verkligen ett ofantligt flyt.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/19 :  13:28:13  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja det verkar onekligen skumt!!

Världshistoriens mest välbyggda bil! Hmmm!!

Jag tror enkelt att "domen" inte gäller en persons ägande i 21 000 mil. Kanske är bilen köpt beggad en gång för något år sen?? ELLER?

Annars är det ju klart otroligt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2008/03/19 :  14:58:30  Show Profile Send molsson a Private Message
Ja du EuphoniC, antingen ljuger jag eller så gör jag inte det...... men visst, vill du räkna tändstift, filter, bromsklossar, olja, så fine.

No hay banda!!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/03/19 :  16:03:07  Show Profile Send U1 a Private Message
Mahler: Har själv en 01, din lista är väldigt lik min!!!!

quote:
Brustna bakfjädrar

4000:- hos BMW
quote:
Bromsskivor runt om + Bromsbelägg runt om ca 6000 kr
Bytade bara bromsbelägg men skivorna kommer strax.
quote:
Nya sommardäck - 2200 kr
Jag köpte vinterdäck
quote:
Oljeservice - ca 2000 kr
Jag betalade 1500:-
quote:
Inspektion 2 för tre veckor sen - ca 4000 kr
Erbjudande från BMW så det slutade på 3000:-
quote:
Byte av LMM förra veckan - 3500 kr,
ska byta den denna veckan.
quote:
Fläktmotor/fläktlager började skramla och "kvittra" idag Okänd summa

Mitt fläktmotstånd har gett upp!!!

Detta var mitt år, är det säkert att vi inte talar om samma bil

Men jag har siktet på en helt ny BMW, då får man 8000 mils garanti.

Edit: Just ja, glömde att någon stal mitt BMW märke bak på bilen under helgen som var.

Edited by - U1 on 2008/03/19 16:05:43
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/03/19 :  16:31:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Någon har tolkat Toyota-reklamen fel...

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/19 :  17:33:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
molsson: Det är bara att gratulera!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2008/03/19 :  21:19:03  Show Profile Send EmilH a Private Message
Somliga bilar strular mer än andra... så är det bara... oavsett märke.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/03/20 :  11:57:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tur att man kör Italienskt då så man slipper alla dessa bekymmer

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/20 :  13:09:06  Show Profile Send B-200 a Private Message
asg...alfa romeo ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/03/22 :  14:23:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ja det är verkligen skillnad på bilar. Jag köpte en S40 2.0T med 12.000mil på mätaren för 3.5år sedan, har nu kört 19.500 och jag inte kört lugnt!! Bara servat som vanligt, går som en klocka. Billiga mil. Har även service hos svärfar. 1000kr var 1500mil
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:03:32  Show Profile Send Mahler a Private Message
U1 !!!

Jösses!

en "Evil Twin" alltså i BMW sverige!!

Ja min bil är rent ut sagt läbbig nu på ren Skånska!! För det första börjar jag undra om Tranorna häckar i min AC iställer för vid Hornborgasjön. En veritabel fågelkoloni i min AC från stund till stund! Lite kuttrasju där inne iallafall!!

Och häromdagen börjar Linda undra om det är normalt att radiodisplayen är HELT svart när man har stängt av radion??? Skall det inte finnas en "klocka" där???

Ummmmm, undrar jag och knackar lite på displayen. Då tänds displayen svaaaagt och man kan urskilja några siffror. Men fortfarande ser det underligt ut. Linda knackar lite igen på displayen och då plötsligt tänds den. Samtidigt blinkar displayen under hastighetsmätaren till!!

Öööööh!!

Min bil är LÄBBIG!!

Men ANNARS går den som en klocka!! (försöker peppa migsjälv!!)

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/25 10:04:47
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:25:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
Hehe just elfel är sådant som skrämmer mig. Man hittar aldrig sådant själv och en felsökning på elsystemet är ju inte billigt.
Just därför min nästa bil skall vara så enkel eller "spartansk" som möjligt.

...En reflektion: ända sedan de införde de datorerna i bilarna kan man inte sjäv mecka med bilen och de går sönder hipp som happ (elen). Ibland var det bättre förr, när man kunde laga sin bil själv vid vägkanten.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:35:29  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja man kanske skulle satsa på en Trabi??

Eller min drömbil!! Fiat Cinqueciento!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:57:33  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kanske denna fiat istället?


Min anläggningstråd
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000