HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jättesmå högtalarstativ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/17 :  14:11:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Finns det någon som vet av några sådana? Sitter och funderar på att köpa lite bättre högtalare än de plastburkar jag har till datorn på jobbet, sitter och lyssnar på musik mest hela dagarna så det kändes klokt.

Just nu så har jag ett par ~20 cm höga plastlock från CD-spindlar som högtalarstativ för att få upp högtalarna från skrivbordsnivån men jag skulle vilja ha något lite mer permanent.

Det måste vara något med relativt liten topplatta - t.ex. 10 x 10 eller liknande.

Någon som vet?

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/17 :  14:55:04  Show Profile Send MartinN a Private Message
'Blompedestal' från Ikea eller dylikt ?

Alternativt snickra själv ?

Martin
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/17 :  15:23:09  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Snickra själv är jag inte så sugen på och egentligen hade jag tänkt mig något i stil med ett vanligt metallstativ, så det får gärna kosta en del. Svets/svetskunskaper saknar jag dock

/Jonas

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/17 :  17:03:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Grytunderlägg av kork och tandpetare?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/03/17 :  17:29:57  Show Profile Send Njord a Private Message
Det finns en tillverkare som verkligen gör "jättesmå" stativ: http://www.mapleshaderecords.com/audioproducts/speakerstands_hub.php

Han tycker att man ska ha små högtalare nere på golvnivå för att få stöd för basen. Ja, alla register påstås bli bättre.

Ormolja eller...?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/03/17 :  18:19:48  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20074250 och många andra har korta ben 15-20 cm. köp två gånger tre sådana och skruva fast i lagomt stora MDF-skivor.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/03/17 :  19:00:38  Show Profile Send boombox a Private Message
Skall du köpa högtalare också så verkar Dynaudio MC 15 levereras med stativ .

Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/03/18 :  01:10:02  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Atacama har ett par stativ som är 20cm höga..
Dock är nog topplattan större än 10x10..
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/18 :  07:45:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jo, jag såg dessa från Atacama tidigare (dök upp vid en Google-sökning) men det skulle se lite knasigt ut! De är grymt snygga dock.

Hm.. man kanske skulle ragga fram någon metallkille som kan svetsa ihop något dylikt i miniformat.. (wink wink!)

Boombox: Eftersom jag sitter rätt nära så även om högtalarna blir vinklade uppåt så kommer de ändå väldigt långt ned och jag vill få stereobilden rakt framför ansiktet istället för nere vid skrivbordsnivå. Därför vill jag få upp högtalarna minst 20 cm, kanske till och med högre, 25 cm.

/Jonas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000