HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lös knopp på högtalarelement - vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2008/03/16 :  21:38:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag sålde ett par gamla högtalare till en kompis. När han fraktat hem dem så hade det på den ena högtalaren lossnat någon form av knopp eller kapsel i mitten av det stora högtalarelementet. Det gick lätt att skjuta tillbaka den men han säger att det skorrar litet när han spelar högt. Vad jag förstår är det bara en del som är lös.

Kan man limma fast den?

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/17 :  08:56:35  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei
Enten var den høyttaleren veldig gammel, eller så ble den røfft behandlet i transporten! Slik jeg forstår det, har fasepluggen (som skal sørge for at elementet oppfører seg mer lineært) løsnet.
IMO har du 4 muligheter:
1) Fjerne hele fasepluggen og spille uten (elementet spiller litt mindre lineær, men neppe hørbart).
2) Lime den på igjen (Det er ganske heftige krefter i spill, bruk et sterkt lim)
3) Skifte ut elementet (kanskje det mest fornuftige)
4) Spille lavere
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2008/03/17 :  16:35:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tack, då verkar det vara bäst att limma. Det jag var osäker på var om man ska limma eller om de de helst skulle fästas på något annat sätt. Om limningen misslyckas och de lossnar igen så kan man övergå till alternativ 1, att prova utan fasplugg.

Ja, högtalarna är ca 10 år och av hög kvalitet, men jag tycker inte det är konstigt om limmet släpper efter så många år. De bör fungera bra i tio år till. Min kompis hade lånat hem nya högtalare som kostade dubbelt så mycket som jag ville ha för mina gamla och de gamla lät bättre!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000