Author |
Topic |
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 11:07:39
|
Saxat från en artikel i dagens industri
"Samma företag som skapade mp3-formatet har nu tagit fram en ny komprimeringsmetod som ger bättre ljudkvalitet än cd. Det nya formatet är tänkt att användas i bärbara musikspelare och mobiltelefoner skriver Ny Teknik.
Det nya formatet heter HD-ACC och det tyska företaget Fraunhofer som står bakom det. Kvaliteten på cd-formatet är 16 bitar och 44,1 kHz. Men den musik som spelas in i dag är ofta kodad med 24 bitar och 96 kHz, och därför blir cd-formatet inte optimalt.
HD-ACC komprimerar den högre kvaliteten till ungefär hälften, utan att förlora någon information. Resultatet bli en fil som är lika stor som en cd-fil men med bra mycket högre ljudkvalitet, skriver Ny Teknik.
Det krävs dock att man har en tillräckligt bra musikspelare och även bra hörlurar/högtalare för att ljudet ska bli bättre än cd."
|
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
|
AndreasH
Member
116 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 14:15:04
|
Möjligtvis en bra ide, men varför?
En MP3 spelare eller Mobiltelefon gör i dagens läge inte ens MP3 formatet rättvisa... |
B&O Beolab 5, BeoSound 9000 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 14:32:31
|
Jag stöder ett nytt format med högupplöst musik, men väntar med att köpa tills man ser om det blir hållbart och långlivat. Jag vill inte uppleva SACD-DVD-Audio en gång till. Men att kunna utnyttja dagens skivor dvs. DVD och CD för distribution av högupplöst musik är mycket positivt. Jag vill nämligen köpa skivor. Sedan kan jag nästan garantera att vi får 'pure music' på Blu-ray skivor med tiden.
Martin |
|
|
AndreasH
Member
116 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 14:52:42
|
Martin:
Håller med, musik som "softvara" är inget för mig. Detta nya format kan ju vara bra, men det borde först bli ett stadigt format på marknaden. Tyvärr tror jag inte att detta kommer att hända. Sony och Philips kontrollerar ju rätt långt musik format marknaden. (Iallafall den digitala tryckta marknaden) Licens pengar är ju stora pengar.
SACD, DVD-A floppade ju, lika så kommer HD-DVD med stor sannolikhet att floppa. Sony står starkt och tryggt bakom sitt Blu-Ray. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 15:11:35
|
Ännu ett försök att slå ut cd-skivan från marknaden verkar det som. DVD Audio och SACD misslyckades, frågan är om detta nya format lyckas bättre? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 15:17:12
|
Kriget mellan Blu-ray och HD-DVD är slut. Detta bör väl alla notera så att ingen i dagsläget går ut för att köpa HD-DVD. Toshiba har slutat marknadsföringen av HD-DVD, utvecklingen osv. Alla filmbolag har övergått till distribution av Blu-ray, om jag har fattat det rätt. Trist, för jag gillar inte Sony, som nu är envåldshärskare och kasserar inn alla licensavgifter. Sony har nu precis som Microsoft för stor makt och riskerar att bete sig som hjärtlösa galningar.
Martin |
|
|
AndreasH
Member
116 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 16:01:22
|
Just därför kommer inte en liten Tysk firma ha några som helst möjligheter att lansera ett nytt ljudformat.
Möjligen om nån jätte som Sony "roffar" åt sig formatet för en spottstyver. Sony har hellre sina egna ingenjörer att utveckla, så att Licensen kontrolleras. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 16:35:03
|
Det låter som lossless-komprimering av något som från början har högre upplösning än CD. Kanonbra ide!
"liten tysk firma" är inte rättvisande för Frauenhofer. Frauenhofer var är en av de tunga spelarna bakom skapandet av MP3.
Edit: mer info om Frauenhofer |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
AndreasH
Member
116 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 16:38:18
|
Pac:
Känner du till om det finns sk "royalties" i användandet av MP3 formatet? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 16:44:44
|
AndreasH: Läs under "Licensing and patent issues" här: http://en.wikipedia.org/wiki/MP3
Intressant nyhet för övrigt! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 16:46:51
|
Hur menar du?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
AndreasH
Member
116 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 16:52:51
|
Menade vad artister / tillverkare av elektronik som kan spela MP3 måste betala uppfinnarna av formatet för användning? CD formatet fungerar väl på detta sätt? |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 16:58:35
|
Det var en riktigt intressant länk Bernt! Snacka om att få adovkatfirmorna att jobba för högtryck.
|
|
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 17:32:15
|
Det är ju knappast så att det är CD-formatet i sig som sätter begränsningarna i dag. Vanligtvis så är ju musiken så söndermastrad/komprimerad att man bara utnyttjar en bråkdel av potentialen hos en CD.
Att då öka upplösningen känns ju lite meningslöst...
/A |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 18:23:38
|
quote: Det är ju knappast så att det är CD-formatet i sig som sätter begränsningarna i dag. Vanligtvis så är ju musiken så söndermastrad/komprimerad att man bara utnyttjar en bråkdel av potentialen hos en CD.
Att då öka upplösningen känns ju lite meningslöst...
Huvudet på spiken! Det finns dock undantag, dvs cd-skivor med ok ljud och uppåt. Det gäller att sålla agnarna från vetet... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 19:00:13
|
För den breda massan är det ju inte cd-formtatets ljudmässiga kvaliteter eller brister som är frågan. Anledningen att formatet kommer att försvinna allt mer, om jag ska ska säga min mening, är helt enkelt att det är ett "fysiskt" format. Framtiden tror jag helt klart ligger i (legalt eller illegalt) streamad musik, i alla om vi pratar den stora marknaden. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 19:22:28
|
Finns ju nått som heter FLAC nu på den stora webben. Laddar man hem en sån fil ( kopia av CD-medie med FLAC )och bränner med tex Burrrn programet så får du tydligen lossless bränning.
Nyfiken, googla
MvH |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 23:25:45
|
Jag njuter av SACD med kriget smattrar... köper de skivor jag kommer åt! Har spelat SACD för såna som tror att SACD brusar och låter kasst... hehe.
Visst har jag sprungit på nån skiva jag inte gillat men inspelningen är klart ett snäpp bättre än CD.
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 20:42:26
|
Jag har också oftast haft stora problem med sony efterssom att dom oftast bara är ute efter att tjäna pengar & skiter fullständigt i sina kunder kanske pga att företaget blivit för stort.
Så ska dom hålla i det här formatet så vet jag nog inte om jag är så intreserad. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 20:50:03
|
För oss som gillar det "fysiska" formatet då? Det kommer nog att leva kvar länge trots allt... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 21:12:00
|
Tror jag också, både CD, vinyl, DVD och Blu-Ray. |
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 21:28:07
|
Japp, liksom vinyl lever kvar. Men det lär inte förbli standardformat i all framtid direkt... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 22:53:29
|
Hei, Jeg tror ikke at det snakk om et enten / eller, snarere tror jeg at vi må regne med at formatkrigene fortsetter, og at vi må belage oss på at det vil dukke opp nye formater hele tiden, iallfall inntil "De nye formatenes seierherre" er etablert.. Jeg synes personlig at det hele er en pain in the ass. Å bli stadig konfrontert med nye (og inkmpoatible!) formater har ført til kjøpevegring hos meg og sikkert mange andre audiofile. Jeg har mulighet til å spille SACD, men har ikke investert en eneste krone i det formatet. Forøvrig betyr det ikke at jeg ikke er åpen for teknologisk fremskritt. Mens jeg skriver dette, sitter jeg å hører på musikk (i FLAC) streamet fra harddisk inn i en ekstern dac og derfra til rørpre og ditto -forsterker. mvh
|
Musica, dona vobis pacem |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|