HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa kamera i USA - Tips/Råd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/17 :  11:36:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjenare,

Efter många års stiltje i fotandet, och försäljning av en finfin Nikonutrustning, för några år sen funderar jag på att återuppta denna hobby.

Bara det "lilla" problemet att utrustning saknas och som den "gourmet" man är kan man ju inte nöja mig med någon instegskamera så jag funderar i banorna Nikon 300.

Finns det någon på forumet som handlat utrustning i USA?? Eller tom via nätet från USA?? Med en ultralåg dollar (runt 6 kr) borde det ju finnas möjlighet att göra rejäla klipp!

Ex. Nikon D300 + Nikon 17-55 2,8 DX G IF ED AF-S Ca 18700 kr i USA!!! Bara objektivet skiljer ca 6000 kr från Svenska priset!

Nikonpaketet ovan kostar ca 29 000 kr i Sverige som jämförelse. Och skillnaden ökar förståss om man slänger in nått objektiv till i köpet eller en blixt t ex.

Men visst, man får ju åka dit o köpa utrustningen ochså förståss!! Men det ryms ju i samma budget så då slår man flera flugor i en smäll!!

Förresten undrar jag ochså om garantifrågan om man handlar i USA. Har ju hört att man kan köpa en världsgaranti som även gäller sverige?? Någon med erfarenheter??

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/17 15:59:10

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/17 :  11:41:47  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nikon AF-S VR Zoom
Nikkor 70-200mm f/2.8G
IF-ED (2.9x)

Sverige: Ca 18500 kr
USA: Ca 9800 kr


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/03/17 :  11:49:35  Show Profile Send JonasY a Private Message
Ingen världsgaranti på huset, men väl på objektiven. Se bara till att de inte är "gråimporterade" för då täcks inte heller de av världsgarantin. Visst är det trevligt att den låga dollaren bjuder en spekulant på en dyrare kamerautrustning på en wekeend i NY!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/03/17 :  11:52:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Dollarn har idag gått under 6 SEK

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/17 :  11:56:03  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
bjuder en spekulant på en dyrare kamerautrustning på en wekeend i NY!


Precis så är det!!

Jag såg det Vox!! Och det ser ju inte ut att bli dyrare framöver heller!!

Läste för många år sen ett reportage i tidningen foto angående det här med att handla i USA. Då som nu var dollarn låg och man kunde göra ordentliga klipp. Exemplet dom hade då sparade reportern drygt 25-30 000 kr. Men visst då får man ju handla en del.

Men jag har för mig att världsgarantin skall gälla även huset?? Varför inte?? Hmm!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/17 11:56:55
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/03/17 :  12:05:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är möjligt att vissa länder har världsgaranti på digitalhusen men dit hör inte Europa och USA (däremot tror jag att analoga hus har världsgaranti). Jag tittade just på papperena till min D80 och den har Europagaranti (köpt "fair and square" i Sverige) medan blixt och objektiv har världsgaranti.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/03/17 :  14:53:18  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hehehe har en Pentax K10D (at mig sjalv) och ett Nikon D300 (at en kompis) med mig hem i bagaget...

Kopte dem hos B&H Photo, vet inte om de ar billigast (fick ge 4400kr for Pentaxen med 18-55 mm objektiv) men de ar mycket palitliga.

http://www.bhphotovideo.com/

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/17 :  15:56:44  Show Profile Send Mahler a Private Message
Typiskt!!

Du kunde ju köpt med dig ett hus till mig määä!!

Nåja, tack för tipset om en bra butik!! Var faktiskt min nästa fråga. Tänkte på New York ochså faktiskt eftersom jag alltid velat åka dit!!

Men jag tar tacksamt emot fler tips angående kameraköp i USA. Pålitliga butiker etc etc!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/03/17 :  21:37:33  Show Profile Send Magoo a Private Message
Sist jag var i USA handlade jag ett objektiv och lite filter från B&H. Det funkade bra att få det skickat till hotellet. Det enda som var lite knöligt var att de krävde att jag scannat och skickat bilderna av mitt kreditkort för att skicka prylarna. Men jag tror att det är praxis när man handlar i USA. Fördelen med att handla på postorder i USA är att man slipper den lokala skatten, dock tillkommer frakt...

comfortably numb
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/03/19 :  15:16:52  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Köpt en Nikon Blixt SB-800 i USA. Den kostade mig med moms o tull 3000:- så jag sparade iaf 600:- på det. Så det var lite synd att tullarna hittade det paketet.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2008/03/19 15:17:27
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/26 :  10:41:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
Priskillnad på paket!

Nikon D80
Nikon 17-55/2,8
Nikon 70-200VR/2,8
Nikon SB-800

Scandinavian Phto Sverige - Ca 43 000 kr
Cameraland NY (USA) - Ca 24 000 kr

Va mycke kul man kan göra i NY för 20 loppor

Gäller förståss om man hämtar i NY

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/26 10:42:06
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/03/26 :  11:36:54  Show Profile Send Magoo a Private Message
Bara att boka biljetten!
Trevlig resa.

comfortably numb
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/03/26 :  16:01:15  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Som föregående har skrivit så är det ingen världsgaranti på husen utan bara på objektiven, detta gäller både Nikon och Canon.

Jag har själv varit i kontakt med de båda som bekräftat detta, så det bästa du kan göra är att köpa huset och minneskort i Sverige och resten i Usa.

Då kommer du billigast undan, samt har en garanti som täcker dina prylar.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/26 :  16:15:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
Man kan ju åka på att betala tull för kamerautrustningen om man har det i bagaget...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/26 :  16:41:14  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tull!!!

Njaaa,

Knappast om man har packat upp utrustningen och lagt i en kameraväska som man lägligt köper i samband med det övriga köpet!!

Man får ju inte va dum ja menar!!

Annars skulle stackars pressfotografer alltså alltid behöva bevisa var dom köpt sin utrustning och ha med kvitto och bevis på det???? Knappast möjligt att kontrollera allt detta för gränskontrollen!! Och skulle dom behöva betala tull o moms varje gång vore det rätt oekonomiskt!! Även för semesterfirare som förståss fotar på sin semester!!

Däremot kan man ju förståss åka dit om man bär på en fin butikspåse med färska lådor ouppackade!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/26 16:42:11
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:45:06  Show Profile Send Lovan a Private Message
Spelar inte så stor roll om det ligger i en kameraväska och att det är använt. Tullen har nog varit med förr och när det gäller skatt så är man skyldig tills annat bevisat
Jag vet inte om det är sant eller inte men jag har hört historier om folk som varit tvungna att skicka in kvitto inom en månad annars fått betala tull och moms på sakerna. Kan ej svara på om det är sant eller inte som sagt.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/26 :  21:40:50  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jasså du!!

Ja det har jag inte hört själv.

Men lever man länge nog får man höra allt!! Och vem säger att du INTE har rätt!!

Det vore förståss ett sätt att jaga upp moms/tullsmitare att kräva inskick av kvitto. Men snacka om en massa merjobb för tullen!!! Och hur kan tullarna veta exakt HUR gammal utrustningen är?? Hur bevisar dom det isåfall??? Om den är typ 1-2 år gammal hur skall tullarna lagligen kunna kräva att man 1-2 år efter köp visar kvitto!! Låter klart underligt!!

Undrar verkligen om dom skulle göra detta i realiteten!!

Någon som har erferenhet???? Behöver ju inte vara kameraköp just!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/26 :  22:47:28  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jo men det är ju egentligen samma sak som med paket. Där kan du bli tvungen att uppvisa kvitto på att det inte är inköpt för att slippa moms och tull. Du skickar en sak på garantiåtgärd och det står det klart och tydligt på paketet men tullen kan tycka att du måste bevisa att det är en garantiåtgärd.
Man ska ha otur för att råka ut för sånt men i teorin...

Men som sagt, jag vågar inte stå för det helt och hållet utan säkrast är att man kollar upp med tullverket.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/27 :  08:44:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja jag tror man måste ha fenomenal otur i kombination med en nyanställd övernitisk gränskontrollant!!

Nåja, nu är jag ännu en bit från att realisera denna dröm men visst finns tankar.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/03/27 :  09:45:06  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Du skickar en sak på garantiåtgärd och det står det klart och tydligt på paketet men tullen kan tycka att du måste bevisa att det är en garantiåtgärd.

Sänder man en sak för garantiåtgärd rekommenderas att man upprättar en s.k. proformafaktura, för att ha rena papper gentemot tullen i båda riktningarna. Speditionsfirmorna kan hjälpa till.

Förr i tiden så fick man tullfritt ta in saker som man behövde för sin resa, även sådant som var köpt utomlands. I praktiken kunde man köpa en kamera och ta ett kort så var det fri införsel. Efter EU-inträdet så har reglerna blivit svårtolkade, är det någon som vet vad som faktiskt gäller? På följande länk: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1994:1551

hittar man följande text:
quote:
3 kap. Resandes import

1 § Frihet från skatt vid import skall, utöver vad som följer av
bestämmelserna i kapitel 2, medges en resande som kommer till
landet från ett tredje land i den omfattning och under de villkor
som sägs i detta kapitel. Skattefrihet gäller endast för varor som
medförs i det personliga bagaget och under förutsättning att
importen inte är av kommersiell natur.

Med varor som medförs i det personliga bagaget avses i detta
kapitel alla varor som en resande kan visa upp för Tullverket
när han anländer till landet samt varor i polletterat bagage som
registrerats för den resande hos transportföretaget vid tidpunkten
för den resandes avfärd. Behållare med bränsle utgör inte personligt
bagage.

Importen anses inte vara av kommersiell natur om den är av
tillfällig art och varorna är avsedda för den resandes eller hans
familjs personliga behov eller som gåva. Lag (1999:426).


Med lite god vilja kan man tolka detta som att det man har i bagaget och inte tänker sälja vidare kan man ta in tullfritt, men det är nog bäst att kolla med Tullverket hur de ser på denna skrivning.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2008/03/27 09:48:18
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/27 :  09:55:40  Show Profile Send Mahler a Private Message
Eller så finns ju ochså alternativet att handla hemma!!

Jag menar!!

Ut på blocket o glo så hittar man hur många som helst D80, D200 som säljes SPRILLANS nya OUPPACKADE till grymma priser!! Eller finfina objektiv och blixtar!!

Hmmmm!! Folk som handlat i USA och startat lite halvsvart "företagsverksamhet" i Sverige eller??




-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/28 10:59:16
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/03/28 :  09:45:14  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Mig kontrollerade dom när jag skulle flyga, jag hade nya prylar i en fotoryggsäck för ca 70 000:-, de kontrollerade väskan, jag hade inga bomber med mig så jag fick gå vidare, inga som helst strul..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/28 :  11:02:16  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jo det är ju så det brukar funka!!

Har själv, i min förra tjänst som exportsäljare rest 60-70 dagar/år förutom semesterresor i Europa och aldrig någonsin blivit kontrollerad på annat sätt än det du beskriver Joakim!!

Man kollar efter bomber och granater och k-pistar och Magnumrevolvrar och knark och rabiessmittade husdjur samt uppenbara smugglingsförsök, pengar etc. och knappast utredningar av varifrån en utrustning i en kameraväska kommer..

Med tanke på hur mycket tullen drar ner undrar man hur dom på ett praktiskt sätt skall kunna utreda varenda en med kamerautrustning som kommer med flyget från USA???? Låter inte särskilt troligt faktiskt!!

Men återigen!! Kommer man med en butikspåse med alla lådor ouppackade får man skylla sig själv.. Ganska uppenbart då liksom att du INTE köpt utrustningen före din resa!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/28 11:03:25
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/03/29 :  12:45:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Knappast om man har packat upp utrustningen och lagt i en kameraväska som man lägligt köper i samband med det övriga köpet!!

Anledningen till att jag numera inte har någon "kameraväska" utan en vanlig ryggsäck är stöldrisken. Så jag brukar försöka att ta bort allt som ser ut att kunna visa på att det är en kamerautrustning i min ryggsäck.

Får se hur jag skall ta mig ur situationen när jag nu i sommar skall till USA och planerar att köpa en d300 samt VR optik och batterigrepp.Tar mycket tacksamt emot förslag på affärer med stort sortiment av Nikonoptik i New Orleans, USA.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/03/29 12:45:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000