HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa ny bil...Diesel, Bensin eller Etanol ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/01/03 :  12:03:25  Show Profile Send Guru a Private Message
Vad ska man igentligen satsa på om man ska köpa bil ?

Det känns som det är dags att för våran regering att bestämma sig vad som skall gälla ang. skatter osv på olika typer av bilar.
Köper man en bil nu kanske det är iskall på begmarknade om 3 år pga, ändrade regler för miljön

Man har väl tagit bort skattereduktion för partikelfilter ?

Vilka miljöbilar finns det i lite större kombi klass typ Saab 9-5, Audi A6 osv ?

Är lite frustrerad då man går i ovisshet hur det kommer bli


Edited by - Guru on 2008/01/03 12:03:52

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:00:27  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Personligen tycker jag inte att en stor törstig bil är en miljöbil även om den går på etanol. Dessutom tycker jag etanolen känns lite tveksam eftersom den bidrar till matbrist, nedhuggen regnskog etc.
I brist på bättre skulle jag försöka leta efter en snål dieselbil med partikelfilter. En bil liknande en Passat BlueMotion kanske??

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:06:35  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Själv köpte jag en Diesel men han få den nu innan nyåret så jag fick skattelättnaden på 6000:-.
Sen kan man fråga sig hur många som kör på Etanol, allt beror ju på aktuellt bensin/etanol pris. Och då borde dom inte räknas som miljöbil om man kör den påp bensin.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:17:44  Show Profile Send JonasY a Private Message
Diesel! Snåla bilar kommer värderas högt på beg marknaden när priset på bensin rusar i höjden.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/03 :  18:12:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Regeringen borde ta sitt förnuft till fånga och inse att en modern dieselbil med partikelfilter inte skitar ner mer än vad en bensinbil gör... Tycker det är skam och vanära att man straffbeskattas för att man väljer att köra en snål och förhållandevis miljövänlig bil.

Etanolen är som någon skriver tveksam om man ser till det stora perspektivet samt att en etanolbil (SAAB 9-5 tex) drar runt 1,5 liter milen, vilket är hål i huvudet fullständigt...

Farsgubben kör en A6 3,0 diesel med 4x4 och automatlåda. Han åker på runt 0,7 utan problem. Samma bestyckning med motsvarande bensinbil borde ligga en bra bit över litern...

Vägskatten på farsans bil är strax under 8000 spänn och bensinaren kostar väl runt 3000 tror jag... Hur tänker man?! Att han sedan kör väldigt mycket och långt gör att han "räknar hem" bilen utan problem, men för en vanlig svenne skulle det vara en rejäl förlustaffär.

Nej, det bästa vore om någon kunde bygga en el-hybrid med dieselmotor. Då skulle det börja likna något. Eller satsa rejält på biogasen och bränslecellen.

Tyvärr ligger mäktig oljelobby och motar allt sådant i dörren.

Sen kommer oljan aldrig ta slut. Det sista fatet kommer vara så dyrt att ingen har råd att köpa det!

Har samma dilemma själv då det är dags att välja tjänstebil på firman och vi bara får ta s.k miljöbilar. Alla åker runt i sina etanolbilar och det enda de gör är att tanka.

Ett tips till Toyota:

Kläm ner en el-hybrid i Avensis och ni lär sälja en hel horder av dem... 40% rabatt på förmånsvärdet tackar man aldrig nej till! Varför måste man välja Lexus bara för att man ska få vara "miljövänlig"?

Under 2008 kommer det många nya miljöbilar från tillverkarna. Bland annat Passat kommer med en biogasvariant på 1,4TSI vilket jag ser fram emot!

Problemet i Sverige är att vi har för dåligt utbyggd infrastruktur för att tillgodose behovet av miljöbränsle. Har du en gasbil idag får du vara en jäkel på att planera din rutt för att passa in den efter de få gaspumpar som finns. I Tyskland finns de dock överallt, där är gasbilen redan ett faktum. Biogas går att göra på det mesta som ruttnar, sopor t.ex. och det har vi gott om eftersom den varan produceras konstant. Biogasanläggningar finns det också i Sverige, men infrastrukturen är det sämre med.

Miljöbilen är tyvärr ett politiskt problem och det där med att få politeker att bestämma något och kanske vara överrens är något vi ser alltför sällan...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/01/03 :  18:18:42  Show Profile Send Guru a Private Message
Kanske en BMW 318D vore ett bra alternativ då den är liten och bensinsnål, utrymmet kan man lösa med en takbox när man ska ut hela familjen på semester.

Men o andra sidan står det snart en beggad 530D i hallen men då ligger skatten på strax över 8000 .

Går det fortfarande att regga bilar som lätt lastbil ?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/03 :  18:22:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Guru -> De har tydligen gjort om det där med minsta lastlängd, men med en stor kombi bör det gå. Hör med SBP!

Men LB-reggar du kan det gå illa om du kör som vanligt och polisen stoppar dig. Tänk också på försäkring för bilen som kanske inte gäller för de som sitter i baksätet som egentligen inte ska vara där (om du är med på tanken?)

BMW 118d är ett bra val, men det blir inte billigt när du plockat på den utrustning du behöver.

Skulle i så fall hellre titta på Audi A3 1,9 TDI E-power. Inte riktigt lika dyrt och bättre utrymme (något iaf)...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:08:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag köpte en Mazda 6 diesel som drar 0,56 med farthållaren på 120. Ganska OK tycker jag. Kanonbil för övrigt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:23:21  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Men LB-reggar du kan det gå illa om du kör som vanligt och polisen stoppar dig. Tänk också på försäkring för bilen som kanske inte gäller för de som sitter i baksätet som egentligen inte ska vara där (om du är med på tanken?)


Det där med försäkringen måste ju kollas, har inte tänkt på det

Vad är straffet för att ha folk i baksätet på en lb reggad bil ?

quote:
Skulle i så fall hellre titta på Audi A3 1,9 TDI E-power. Inte riktigt lika dyrt och bättre utrymme (något iaf)...


Hade tänkt mig en kombi

quote:
Jag köpte en Mazda 6 diesel som drar 0,56 med farthållaren på 120. Ganska OK tycker jag. Kanonbil för övrigt.



Den ska kollas upp, vad ligger skatten på ?

Edited by - Guru on 2008/01/03 19:25:43
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/03 :  20:48:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:

Jag köpte en Mazda 6 diesel som drar 0,56 med farthållaren på 120. Ganska OK tycker jag. Kanonbil för övrigt.


Låter ungefär som min Passatkombi. Går nu på 0.6 med vinterdäck.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/01/03 :  20:50:16  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Vad ska man igentligen satsa på om man ska köpa bil ?

Diesel!
Jag tror att diesel och bensinbilar kommer att få samma vägskatt.Därför höjs diesel och bensin lite olika just nu för att regeringen ska kunna tjäna lika mycket pengar på D som B


I was talking to myself!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/01/03 :  20:54:07  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Man skulle också kunna känna sig lite säkrare för höjningar med alla lastbilar som går på diesel.Men dessa har ju kontrakt som styr det direkt till kund.Och utländska lastbilar tankar väl inte här

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2008/01/03 20:54:51
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/03 :  23:05:29  Show Profile Send OcA a Private Message
Guru -> Såg att du skrev 318, läste visst 118 av nån anledning, därav mitt svar...

Men A3 Sportback är inte så trång som man kan tro! Fyra pers med packning går lätt in och 318 är ingen stor bil det heller...

Hade en Skoda Octavia diesel som hyrbil en gång. Den körde jag på runt 0,5 i 120km/h, snacka om sparbössa! Kanske inte världens roligaste bilval, men nog så ekonomiskt! Fullsmetad med utrustning och robust motor för under 200k. Dessutom finns de med fyrkraffs också! Nog så användbart i vårat land... Lite bullrig kanske, men inte så att man stör sig om man inte gör en direkt jämförelse.

Nya Golf kombin med 1,9 liters dieseln skulle jag också kunna tänka mig, fast skulle nog hellre köpa Skodan. Samma bil, mindre pengar. Dessutom vanvett av VW/Skoda att ta olika betalt för utrustningen. Varför kostar Xenonljus 12k hos VW och 6k hos Skoda? Kommer säkert från samma underleverantör och med samma prestanda, bara insatsen som skiljer...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/01/03 :  23:27:10  Show Profile Send Guru a Private Message
Vart kan man kolla hur ,ycket bilarna kostar i skatt ?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/03 :  23:55:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Guru -> Finns tyvärr inget enkelt sätt... Vägverket har ingen tabell iaf vad jag vet som man kan ladda ner.

Enklast är att kolla med bilfirmorna, de har koll på det. Annars kan du ringa till VV kundtjänst och höra med dem, men det är kanske inte läge att göra om du har tio olika modeller att fråga om.

Bilfriman torde vara den bästa vägen att gå.

Vägskatten brukar iaf stå med i slutkonfigurationen när man bygger sin bil på VW/Audi/Skodas/SEAT's hemsidor.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/04 :  09:26:14  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jag köpte den nya Fiat Bravon med 1.9 Multijet Dieseln, grundpris 189' och då ganska rikligt utrustad. Sen la jag till lite lullull..så min kostade en bit över 200'. Väldigt nöjd en så länge. Snitt i stan 0.6 enligt datorn..får se nu när jag ska tanka vad det blev på riktigt.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/04 :  10:32:50  Show Profile Send OcA a Private Message
HLindgren -> Fiat är prisvärda, men tyvärr är andrahandsvärdet i Sverige uselt... Gamla synder är svåra att tvätta ur.

Provade en Panda diesel för ett tag sedan och blev väldigt positivt överraskad! Rolig att köra, skapligt bekväm för så liten bil och billigare än bussen i drift!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/04 :  10:37:38  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Oca. Tyvärr så sant...men hoppas ju på att nya 500:an ska ändra på det.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/04 :  11:54:31  Show Profile Send OcA a Private Message
Det hoppas jag med!

500'an är en riktigt kul liten bil! Lite högt prissat dock jämfört med andra microbilar, men Fiat vill väl inte nischa sig som något "Galne-Gunnar" alternativ heller som vissa koreanska märken gjort.

Fiat har spottat upp sig rejält vad gäller både konstruktion och kvalitet. Numera är de inte sämre än någon annan bil. Samma sak gäller Alfa som också gjort en stor klassresa. Fiat är ju en av Europas största bilmärken. Bara här uppe i norden som vi har svårt för italienska bilar pga gamla synder som sedan länge är borta.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2008/01/04 :  13:13:07  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag körde v50 som hyrbil ett tag. Då hadde jag shansen att prova samma bil med flexifuel och disel. Diseln var ju billigast per mil. När jag körde flexifuel så blev det billigare att tanka etanol än bensin, nästan 50 öre/mil.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/01/04 :  18:12:07  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag kör BMW 320D Touring 2008, 177HK 350NM, den drar 0,49 med farthållare i 120 km/t och 0,56 blandad körning 60% stad, 40% landsväg, tycker det är helt ok för den prestandan, det är en riktigt rolig bil att köra.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2008/01/04 18:12:49
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/01/04 :  19:47:25  Show Profile Send Guru a Private Message
Tack Leif det låter bra Vad ligger skatten på ?
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/01/04 :  23:34:43  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Ingen koll på skatten, det är en tjänstebil, jag vet faktiskt inte, men jag tror att det är ganska ok, kolla med BMW, dom vet.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/05 :  00:57:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
BMW 530 D
230 Hk, 500 Nm och aldrig över 0,75 även när värsta blyfoten är inblandad. typiskt värde 0.65 och om jag lånar ut den till sambon går den lugnt under 0,6
det är nästan lite overkligt

Om man inte vill färdas i en sådan tråkig familjebil så finns nya 635 diesel (!) att kika på här
http://www.automotorsport.se/tv/?m=12654

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/01/05 :  07:08:58  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
BMW 530 D
230 Hk, 500 Nm och aldrig över 0,75 även när värsta blyfoten är inblandad. typiskt värde 0.65 och om jag lånar ut den till sambon går den lugnt under 0,6
det är nästan lite overkligt

Om man inte vill färdas i en sådan tråkig familjebil så finns nya 635 diesel (!) att kika på här
http://www.automotorsport.se/tv/?m=12654






Kommer att testa en 530D under nästa vecka sen ska sambon övertalas den jag kikat på är en begagnad med all utrustning och 218hk motorn.

Har du komfortstolar i din ?

Jag testade 335D coupe och 745D för ett tag sen och föll pladask för dessa två

Edited by - Guru on 2008/01/05 07:12:51
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/05 :  09:15:37  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jodå, komfortstolar, fick välja mellan det och automat för att inte spräcka budgeten.

218 hk? Äldre Tyskimport? Watch out...
svenska bilfirmorna har tagit sig i hampan och priserna har sjunkit i hallarna på bilar som är 2 - 3 år gamla.

335 D, haha, ja det är en racer

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000