Author |
Topic |
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2008/03/16 : 19:16:30
|
Efter att ha läst det översvallande testet av PMC OB1 i HifiMusik 4/2006, eller i alla fall av basåtergivningen från 6.5-tummaren i TL, undrar man ju varför det inte byggs mer TL-högtalare. Har någon erfarenhet av såna? Är det storleken som hindrar? Det borde ju gå att få till själv samtidigt som det antagligen är dyrt att göra för tillverkarna.
Bild: http://www.goldenagemusic.se/images/pmc/ob1_big.jpg |
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 14:31:13
|
Det finns en matematisk modell för hur BR högtalare fungerar. Det finns dussintals program som använder denna modell för att "konstruera" BR lådor mha T/S parametrar. Att konstruera TL lådor är mer woodoo, det finns olika ideer om hur de ska beräknas. Att komma upp med en matematisk modell för hur olika tjockt packad fårull beter sig(akustiskt) i ett rör verkar inte vara enkelt. Om du är intresserad av att bygga nåt men inte konstruera själv så är den tyska självbyggartidningen Klang&Ton ett tips, de gillar TL lådor och har under åren haft beskrivningar på en massa olika modeller. |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 10:48:22
|
Kolla in http://www.quarter-wave.com/ MJ King har gjort ett fint arbete att skapa matematiska modeller för TL. Jag har byggt ett antal varianter enligt hans modeller och jag vill påstå att de funkar.
|
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 11:02:38
|
TL högtalare med sina kanaler är mer komplicerade att bygga en en låda med några hål i, det bidrar till att det inte finns så många. Det finns två skolor av TLS. 1. Kvartsvågspipan. Använder samma typ av element som basreflexlådor (Qt= 0.25-0.4) Utnyttjar strålningsresistansen från grundresonansen och försöker att dämpa övertonerna med så lite dämpmaterial som möjligt. 2. Det oändliga röret. Använder oftast element med högt Qt. Hela pipan hårt dämpad tanken är att all bakstråling skall absorberas |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 10:16:47
|
I see, så man får räkna med en hel del försök innan man får till det?
"Det oändliga röret. Använder oftast element med högt Qt. Hela pipan hårt dämpad tanken är att all bakstråling skall absorberas"
det låte ju konstigt, då får man alltså ingen output i basen från ledningen? |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 10:36:58
|
Martin J King's formler för TL tycks stämma mycket väl med verkligheten. Han tar även hänsyn till veckade lådor vilket är ovanligt och bra.
Kaktus: "det låte ju konstigt, då får man alltså ingen output i basen från ledningen?" = Tanken med detta är att få fram en återgivning som stämmer helt med verkligheten. Man dämpar alltså bort allt som strömmar bakåt för att simulera ett ljud som endast strömmar framåt. Det är inget konstigt med det. Väldigt många mellanregisterhögtalare sitter i oändligt dämpade lådor utan att konstruktören vet om att det är en variant av Tl. De som medvetet bygger in mellanregistret i en Tl gör den avsmalnade och lång. Man kan också tillämpa metoden för diskanter. KEF är en som gjort detta.
Bäst är dock att lämna mynningen öppen bakåt för bashögtalare då man kan koppla ljudtrycket bakåt till att få ner slaglängden för elementet och för ett bastillskott.
|
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2008/03/27 : 23:10:01
|
Nej, konstigt o konstigt, men det är väl helt olika saker man är ute efter då. Att man vill ha nytta av bakåtstrålningen från elementet resp att man vill att elementet inte ska störas av ljudvågorna inne i lådan. Tycker ni TL, där man vill göra högtalaren effektivare, bara är intressant för basen, eller kan det vara intressant även för mellanregistret?
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/03/29 : 01:15:47
|
Om du vill kan jag e-posta dig en pdf-fil med en doktorsavhandling där man försöker skala bort lite av VooDoon, och istället ersätta den med vetenskap. Runt 170 sidor är det. Har själv inte hunnit läsa ännu. Du kan ju skicka ett PM ifall du är intresserad. |
J. Ullberg |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2008/03/29 : 10:25:40
|
Hej Tack men jag är inte ingenjör. jag antar det är en hel del akustik och diffekvationer? Det finns bilder på Folded TL med Fostex FE-83E på http://www.quarter-wave.com/Gallery/Gallery.html som verkar vara sådär 60cm höga! Har någon möjligen ritning på såna kompakta saker?
|
|
|
BjornJ
Member
101 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 14:35:18
|
quote: Efter att ha läst det översvallande testet av PMC OB1 i HifiMusik 4/2006, eller i alla fall av basåtergivningen från 6.5-tummaren i TL, undrar man ju varför det inte byggs mer TL-högtalare.
Man kanske inte skall dra en slutsats att TL är skitbra bara för att H&M berömmer en högtalarmodell som råkar ha just TL.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 07:37:57
|
Varför inte maila honom info@transmissionaudio.com han är riktigt trevilg att språka med. På min hemsida finns hans artiklar från 70-talet, upplagda där efter tillstånd från från honom.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 07:44:07
|
Fördelen med en TL är det exakta ljudet man kan få högtalaren att reproducera. Eller rättare sagt så nära exakt ljud man kan komma. Alla andra lådtyper färgar ljudet på ett eller annat sätt. Det kan TL också göra om man inte är omsorgsfull vid kontruktion och tillverkning. Därför är det sällan man ser typen i serietillverkade högtalare. Dämpningen måste göras av någon som vet vad han gör och inte av någon på ett löpande band för att det skall bli en fullträff.
Jag har mina egna speciella åsikter hur man kontrurerar det ena eller det andra som andra inte ställer upp på. Likaledes har jag min speciella åsikt om HifiMusik, tidningen är inte seriös i flera avseenden. Därför anser jag att man skall läsa den med en stor nypa salt.
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 08:22:12
|
Man bör också ta innehållet i BBs g:a artiklar med en stor nypa salt. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 09:10:49
|
Tog en titt på artiklarna..... man blir tårögd av nostalgi när man ser tidningsomslagen med Teac, Akai etc produkter.... då var man ung.
Man bör alltid vara kritisk till gamla artiklar. Sanningar då kan vara osanning nu och tvärtom. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2008/04/04 09:11:11 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 17:42:26
|
En TL avstämd för infrafrekvenser kan vara obehaglig att lyssna till. Det är riktigt att man skall läsa BB's artiklar kritiskt. Men han för inte medvetet fram osanningar på sin höjd kanske han tolkar sina resultat annorlunda än vad man gör idag.
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 20:09:23
|
Den minns jag!
|
|
|
Anders Enquist
Member
65 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 23:24:29
|
SEAS Thor är ett bra exempel på TL som funkar bra. När vi körde Bach på dylika drivna med Dynacos gaa SCA-35 på 2x17 watt, började fönstren rassla vid de lägsta frekvenserna. |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 17:17:54
|
Tack för all input och förslag på konstruktioner! väldigt kul. det verkar ofta vara medelstora golvare som gäller. eller in under en möbel. smart. hm, det här skulle kräva en hel del ommöblering eller soffinköp. måste fundera.
Kul med Bo Bengtsson. Visste inte om den där kopplingen till Red Rose mm. Alltid så imponerande med folk som drar igång nya verksamheter. Men även han verka ha fått lämna TL-principen. Kanske är för dyra att tillverka? |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 18:32:51
|
Petter, under just hur hög WAF denna skapelse har? Här hemma hade den fått 0,000001 i wife acceptance factor. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2008/04/05 18:33:56 |
|
|
|
Topic |
|