HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips för "brummande" anläggningar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/03/14 :  15:41:47  Show Profile Send gilgo a Private Message
Har tidigare haft problem med ett brummande ljud i anläggningen. Nyligen flyttade vi till ett radhus och brummet tystnade något. Efter ett tag ställde jag iordning anläggningen mera och brummet tog ordentlig fart. Jag hade tidigare misstänkt att det var nätbrumm som tog sig in i signalkablarna. Fast nu var det så mycket så jag var nästan helt säker på att det hade blivit kortis någonstans i kabeln. Testade med ett par andra kablar och då vart det knäpptyst.

Nu har jag mätt kablarna och det är inte kortis. Oändlig resistans mellan ledarna. Fick ett tips om att vira in kablarna i alufolie, testade detta nu och vips var nästan allt brumm borta. Man kan höra ett svagt susande om man står med örat intill högtalarna.

Det skall väl sägas att kablarna i sig själva verkar väldigt känsliga för störningar. Det är Nordost Solar Wind. Men har du brumm i anläggningen och inte får ordning på det, testa att vira in signalkablarna i alufolie. Nästan gratis och det kanske rentav löser problemet.

Kanske ett gammalt tips som många redan känner till men för mig var det nytt.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/14 :  16:04:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag hade ett par Nordost signalkablar för utvärdering för en tid sedan. De sög upp störningar från Nackas TV sändare som ligger på ett par kilometers avstånd fågelvägen från mitt hus. Det berodde på att de är alldeles oskärmade, rent skräp med andra ord!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/03/14 16:04:41
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/03/14 :  16:19:58  Show Profile Send gilgo a Private Message
På det sättet håller jag med dig men dom låter fördjävla bra och kan man få bort störningarna med lite alufolie så är jag nöjd och glad.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/14 :  16:56:33  Show Profile Send HNK a Private Message
nice, tack för tipset ! ska provas har själv lite problem med brumm, de hjälpte lite när jag la kablarna längre ifrån varann så dom inte ligger ihoplindade o slingrande runt varann.
Men somsagt ska prova alufolie.

MVH
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/14 :  17:00:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
För det priset dessa kablar betingar tycker jag man kunde kosta på sig en effektiv skärm.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/03/14 :  17:04:09  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
De låter faktiskt "förjävla bra".

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/14 :  17:28:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ljudmässigt? I jämförelse med mina Audion silverkablar kunde jag inte uppfatta någon som helst skillnad i ljud. Audionkablarna slutade jag sälja då jag ansåg de hade ett hutlöst högt pris av 2000 Kr per enmeters par.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2008/03/14 :  18:12:27  Show Profile Send Bardis a Private Message
Erik: Vill du berätta hur dina kablar är uppbyggda?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/14 :  18:25:42  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Inget märkvärdigt alls, 2 st solid silverledare varav den ena går som "fuskbalanserad" jord. Allt omgivet av dubbelskärm med inlagd någon form av mjukplast för att undvika ev. mikrofoni. Ledarnas lackisolering var ett h-vete att skrapa bort, vi fick inköpa ett speciellt handvertyg för det. Det går även med en Dremel i värsta fall.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/03/14 18:26:23
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/03/15 :  23:41:54  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag tycker att det är kanon att man uppfunnit signalkabeln igen, d.v.s. utan riktig skärm.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/16 :  09:23:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jo det går framåt för vetenskapen!

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/03/16 09:23:49
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/03/16 :  22:24:59  Show Profile Send acebowler a Private Message

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/03/16 :  22:29:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hallå, signalkablar utan skärm? Det förutsätter ett fältfritt rum, knappast troligt. gilgo, har du provat vanliga lakritssnören? De kanske knäcker dina dyrkablar?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/03/16 22:30:43
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/03/17 :  09:21:08  Show Profile Send gilgo a Private Message
Som jag skrev i första inlägget så testade jag med ett par andra kablar och då vart det tyst.
Men det var inte det som var poängen utan poängen är den att om man har brumm i anläggningen så kan det vara ett tips att vira in signalkablarna i alufolie, snudd på gratis och det kanske hjälper.

Att Nordost verkar mycket känsligare för just det är inte anledningen till att jag skapade tråden icke heller som en smutskastningstråd av Nordost så det kanske vi kan skippa fortsättningsvis.

Personligen gillar jag ljudet i dom väldigt mycket men dom kräver att man lägger dom rätt och virar in dom i alufolie för att få väck brummet.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/17 :  10:11:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om man köper en kabel i denna prisklass anser jag att man ska få en färdig produkt i handen, utan att man skall behöva linda in den i aluminiumfolie elller dylikt. Som köpare tycker jag man skall kräva det.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/03/17 :  12:34:44  Show Profile Send gilgo a Private Message
Och så släpper vi smutskastningen av Nordost och fokuserar på ämnet!

Jag skiter högaktningsfullt i alla åsikter om Nordost och de som vill ha en tråd att snacka skit om Nordost kan starta en ny tråd för detta.

Återigen, jag skapade tråden som ett tips till de som har problem med brum.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/17 :  13:20:30  Show Profile Send CC a Private Message
Du upplevde inte en förändring av ljudet (bortsett från brummet då) när du "skärmade" kabeln? Troligtvis finns det någon ljudmässig tanke med att Nordost valt att inte ha skärm på kabeln?

Har du kollat omkringliggande störningsfält? Typ oskärmade/ojordade nätkablar osv? Med hjälp utav en Elfix (finns på bla ELFA för en hundring) kan du kolla om det finns störningsfält i nätheten, typ oskärmade kablar dragna under golv, bakom väg osv...

Jag har själv labbat med aluminium som skärm på egenmakade kablar samt standardnätkablar, men upplevde tydliga negativa resultat på det ljudliga planet i forma av bla tunn bas alt vass diskant osv... Har fått uppfattningen att skärm på kablar är det svåraste att få till då de påverkar mer än val av ledare osv.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/03/17 :  15:13:30  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jag vet faktiskt inte, bytte försteg i samma veva så jag har ändå fått en ljudförändring... dock till det positiva. Så hur folien runt kabeln påverkar bortsett från att det tog bort brummet vet jag faktiskt inte. Har inte hunnit lyssna in mig på försteget såpass än. Framförallt basen är svårt att säga om det skulle ha påverkat eftersom det är andra kablar som går separat till dom aktiva basarna.
Det skulle vara intressant att testa det på något vis, hur skärmen och material i den kan påverka ljudet.

Skulle tippa på att störningarna antingen kom från nätkablage eller en antennkabel som löper nära. Men jag är lite kluven eftersom brummet inte hade den typiska 50hz karaktären utan lät brusigare och sprakigare.

Hur små spänningar kan en Elfix detektera?

Det finns inga kablar i golvet (gjuten platta), i väggen rakt bakom skall det inte finnas något. Huset är från 83 så jordade uttag finns det inte där, planerar att dra igenom en jordtråd vid tillfälle. Finns en kopplingsdosa en bit bort i taket där det finns framdraget så tanken är att kunna ansluta där.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/17 :  15:49:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En signalkabels uppgift är att förmedla en signal från en punkt till en annan, detta skall ske utan att signalen förändras på något sätt. Det torde vi alla vara överens om. Dessvärre har inte alla kablar den egenskapen, och teorierna om varför detta sker är hur många som helst. Ett enkelt sätt att testa en "kabels ljud" är att koppla den mellan tape out och tape in på ett bra försteg och medels omkoppling mellan källa och tape kan man på detta sätt enkelt detektera ev. ljudliga defekter i kabeln. I stället för försteg kan en enkel kopplingsbox byggas för detta ändamål.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/17 :  16:56:43  Show Profile Send CC a Private Message
En bra idé, Erik. Men med en sådan koppling så kommer kabeln aldrig vara bättre än kabeln som sitter mellan Pre och Amp... Och sedan om inte omkopplare håller tillräckligt hög kvalitet så får man ju en begränsning där... Plus att om man vill veta hur kabeln låter mellan två specifika apparater så är det nog där emellan man får säkrast/ärligast svar.
Men ett enkelt test mellan olika kablars eventuella "felaktiga" parametrar så... Fast det kommer ju som sagt inte tala om hur å vad som händer mellan två specifika apparater...

qilqo,
"planerar att dra igenom en jordtråd vid tillfälle. "

- kan du inte testa med att dra en vanlig jordkabel från ex kök för att testa om det alls gör skillnad för dig? Problemet kan ju sitta något annat ställe... Eller så kommer du uppleva sådan förbättring att du kommer påskynda en permanent jordning? :-)
Ett, i mitt tycke, starkt tips är annars är att du drar en separat kabel från elskåp till anläggning. Du få ju dra och montera kabeln hela vägen själv och sedan låta en elektriker sköta sista inskruvningen i elskåpet.

"Hur små spänningar kan en Elfix detektera"

- Tillräckligt för sådana här sammanhang, enligt min uppfattning...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/03/17 :  18:28:23  Show Profile Send acebowler a Private Message
Poängen är inte om det är sydväst eller nordostkabel, poängen är - tycker jag - att det verkar galet av vilken leverantör som helst att inte skärma en lågnivåkabel. Om man nu måste skärma den själv så försvinner väl (som skrivet förrut) lite av vitsen med dessa kablar. Om man inte har sitt hus i en Faraday bur förståss.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/17 :  20:00:44  Show Profile Send CC a Private Message
Håller med om att det kan finnas en tveksamhet med oskärmade kablar. Men å andra sidan, fungerar de i en viss given anläggning så vadå? Jag tror att det helt enkelt är lättare att tillverka en "välljudande" kabel utan skärm, så länge som inte skärmen behövs för att kabeln ska fungera rent praktiskt... Själv är jag förespråkare för skärmade kablar, men jag har som jag tidigare nämnt, upplevt svårigheten med att få till en fungerande (välljudande) kabel med skärm kontra utan. Men det betyder ju inte för den saken skull att det skulle vara en omöjlighet... Bara att det krävs lite mer av konstruktören... ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/17 :  20:14:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om en kabel eller annan komponent "endast fungerar i en given anläggning" borde det vara vettigt tycker jag att leverantören eller fabrikanten klargör detta tydligt i sin marknadsföring.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/17 :  20:40:05  Show Profile Send CC a Private Message
:-) hehe :-)
Jo, det hade vart snyggt...
- Vår exklusiva signalkabel xxx-007 är framlyssnad å designad endast för att användas mellan "produktnamn" xxx-001 och xxx-002 å endast där! All annan inkoppling är på egen risk å vi kan då inte garantera att Ni kommer vara tillfreds med vår speciellt framtagna superkabel!

De skulle nog inte få sålt så mycket?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/17 :  20:50:04  Show Profile Send CC a Private Message
Annars så är det ganska vanligt att en kabel som fungerar bra i en viss anläggning, kanske inte matchar sådär jättebra i en annan. Inget ovanligt direkt? Men ska jag vara riktigt ärlig, och det ska man vara, så är mina erfarenheter att den problematiken oftast finns bland billigare (och samt mindre lyckade konstruktioners...) kablar. När man springer på bra konstruktioner så brukar deras ljudande "signum" oftast slå igenom på de flesta hyfsat sammansatta anläggningar!
Ett budget (?) märke är Silk, vilka fungerar bra på de flesta anläggningar och "låter" ungefär likadant oavsett. Ett annat exempel är FadelArt, befinner sig dock i en helt annan prisklass...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2008/03/17 :  22:03:34  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

En gammal man som jobbat på sveriges radio sade till mig en gång.
"Om kablarna färgar ljudet i en anläggning är apparaterna felkonstruerade"
Sveriges radio har ju trots allt några m med kabel.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000