Author |
Topic |
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2008/03/17 : 22:20:44
|
CC. nu pratar du emot dig själv, först så påstår du att en kabel kanske fungerar i en "given anläggning" sedan tycker du inte att kunden bör upplysas om detta! Vad är det för resonemang? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
Posted - 2008/03/18 : 00:58:44
|
Eh? Va? Du skojar med mig? Eller är jag bra lite seg så här på kvällskvisten? Jag citerar mig själv, "Men å andra sidan, fungerar de i en viss given anläggning så vadå?"
Jag förtydligar (hoppas jag?): Jag syftade aldrig på att det skulle vara en anläggning "given" av självaste kabelmakaren. Vad jag menade, om en kabel fyller sitt syfte, funktionellt samt subjektivt välljudande, i en anläggning, ägd av Nisse eller vem det nu månde vara, så är det väl i sin ordning? Det behöver inte betyda att den kabeln fungerar tillfredsställande hos var å en, och inte heller kan vi ju kräva att en kabelmakare ska kunna testa ut sitt alster i varje sorts anläggning. Det blir en hel del variabler, eller hur? Det blir upp till var å en av oss konsumenter till att avgöra om vi tycker att tillverkaren har gjort ett arbete som ger oss det vi ville ha. Alternativ är att man gör egna (såsom du, Erik) efter sin förmåga, fantasi samt tålamod. Inget är väl mer rätt än det andra?
nä usch va mycket text det blev... försöker en gång till: Nej, jag menade inte kabeltillverkarens "givna anläggning". Det kan vara vilken fungerande uppsättning som helst... |
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci - |
Edited by - CC on 2008/03/18 01:13:13 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2008/03/18 : 09:27:24
|
Jag har faktiskt en till oskärmad kabel som inte verkar vara vidare känslig för störningar. I detta fallet rör det sig om en fyrfläta med silvertråd. Tanken från början var att skärma den men det verkar inte behövas.
Det kanske inte bara är skärmen som sådan som påverkar hur känsligt det är utan även kabelns konstruktion?
Men som CC säger så vore det ganska intressant att se hurvida skärmen påverkar ljudet. Frågan är bara hur man skall lyckas med detta? Då bör man ha en garanterat störningsfri miljö där kabeln funkar helt perfekt utan brum när den saknar skärm. Olika typ av skärmar kanske fungerar olika bra dessutom? |
Cambridge EVO 150 Audiophysic Tempo 5 2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2008/03/18 : 12:31:53
|
Tvinnat eller flätat är mycket bättre än parallella ledare om kabeln är oskärmad och det har att göra med den effektiva slingan som kan inducera spänningar. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
gilgo
Member
130 Posts |
Posted - 2008/03/18 : 12:39:20
|
Jag sökte lite på ämnet och det verkar stämma bra. Kör man utan skärm så är en fläta ett utmärkt alternativ.
Om man har en kabel med parallella ledare så kanske man bör skära isär dom och fläta dom för att minimera risken för störningar. Räcker inte det så får man börja titta på skärmning |
Cambridge EVO 150 Audiophysic Tempo 5 2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 00:50:04
|
Tjenare CC!
SR har kilometervis med kabel och då ska samma signal som gick in i kabeln komma ur den utan att ändras åxå. Det är alla överrens om.
Proffs sidan har sina standarder som inte hifi sidan har. Dom kör oftast balanserat åxå. Det för att minska brum bla. Det innebär inte att det är det bästa alternativet, speciellt inte för hemma bruk.
Tillverkare av hifi utrustning har andra tankegångar ang vad som är bra och/eller lämpligt ur ljud och även kostnadssynpunkt för hemma bruk och det är lite olika vad gäller impedanser mellan olika modeller på försteg och slutsteg och det i sin tur gör att kablar kan färga ljudet. Det har sina för och nackdelar.
Jag personligen kan inte säga varken bu eller... till "SR Gubben" Det ligger iallafall mycket i vad han menar.
Tillverkarna skriver oftast ut in resp ut impedans så det ärbara att prova sig fram.
Oskärmade kablar är alltid ett problem då man inte vet om dom funkar hemma innan man provat. Tvinnade eller flätade kablar skärmar sig själv så det är ett bra alternativ då det är lätt att göra själv. Det finns ett gäng olika varianter att experimentera med.
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2008/03/19 : 10:52:52
|
Min undring är varför man ska överväga oskärmat kablage för känsliga signaler? |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/04/06 : 19:32:54
|
Har högtalar kabel för oändligt mycket pengar, men när jag testar dessa mot vanlig anntenkabel Bi-wirat så hör jag ingen skillad. Kabel ja, Harmonic Tech Pro 9 Plus med alu folie runt sig.
Har kört lakritsremmar mot mina HT-Truth Link med alu folie runt sig och hör ingen markant skillnad.
Döv eller!?
Tur att jag inte betalat mycket alls för dessa, ca: 900:-
MvH
|
Edited by - Daniel_S on 2008/04/06 19:33:42 |
|
|
Topic |
|