HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 AIKIDO ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:01:38  Show Profile Send time a Private Message
Någon som byggt John Broskies Aikido förstärkare i nån form ?
Vore kul att höra ett omdöme eller kanske bara en åsikt ?
Jag tycker den har en listig utsläckning av nätstoj och distortion.

Lämnat forumet

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:02:13  Show Profile Send time a Private Message
En länk kanske..

http://www.tubecad.com/2004/blog0011.htm

Lämnat forumet
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2006/11/20 :  23:31:44  Show Profile Send global a Private Message
Aikido försteger ligger definetivt i byggplanerna.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:49:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har köpt kort...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/11/21 :  01:30:34  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
jag har byggt en med 6BX7.
måste jaga bort lite brum innan den blir användbar.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/11/21 :  07:50:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Nybörjarfråga: Såg inga utgångstransformatorer. Är det en cirklotron?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/11/21 :  08:00:38  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Original-Aikido är ett försteg. Finns dock dussintals varianter på Tubecads hemsida. Allt från försteg till hörlurssteg och slutsteg. I de flesta fall använder man Aikido som drivsteg till slutrör (eller trissor).

Har också köpt kort och ska bygga ett försteg och ett singel-endslutsteg med KT88 (eller möjligtvis 2A3).

Otroligt solida kort för övrigt!

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/11/21 :  09:32:13  Show Profile Send time a Private Message
Bernt, du får väl sätta igång med bygget, OTL vet vi ju redan hur det låter...
Det är förståss inte så att den är immun mot brum utan att den har större undertryckninga av nätstoj.
Som SRPP-skeptiker ser det inte ut att låta bra men om man funderar ett tag på den så kanske det kan funka, man får en förstärkning av halva första rörets mu.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/11/21 :  09:38:16  Show Profile Send time a Private Message
Vemsom, det finns mycket läsvärt på TubeCad, de flesta "köpesteg" har ingen utgångstrafo och ytterst få Cirklotronkoppling och då bara slutsteg, tex mitt Atma-Sphere.
John Broskie har ett bra upplägg och han förklarar vad som händer i olika kopplingar, stegvis och överskådligt.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/11/21 :  09:56:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har börjat samla delar och lådan i valnöt är påbörjad

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/11/21 09:58:22
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:25:17  Show Profile Send time a Private Message
Dahlberg, delar ? det har du väl i skrotlådan ?

Jag väntar väl ut Bernt som får testa lite...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:34:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jo jag hade i princip allt jag behövde till nätaggregatet i alla fall. Saknade bara likriktaren (rör) och en spole, fick tag i dom övriga rören i går kväll på auktion Kopplingskondningar finns också så det är bara lite "krafs" kvar.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/11/21 :  11:42:27  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ruggigt ruggiga kort de där Aikido!! Skulle kunna användas som bräckjärn.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2008/04/05 :  13:00:31  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag satte ihop ett aikido i veckan baserat på E88CC rakt igenom. PSU är rör och CLC + serieregulator, 195V. Det var mest ett test för att se om det fans potential för att sen kanske satsa på en 6SN7 version. Jag har testat en handfull olika topologier med E88CC och Aikido'n drar längsta strået hittils. Den har dynaimk och detaljer men utan att låta hårt eller påträngande. Låter rör men med transistor driv och dynamik. I mitt system drar klangbalansen lite åt det ljusa hållet men det kan säkerligen lätt justeras med rätt val av rör. Rekomenderas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000