HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenhet+lyssningsintryck av Intelligent Sound?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/03/18 :  22:18:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har gjort en hel del affärer med Intelligent sound, det började med att jag skulle köpa elektronik därifrån och slutade med att jag dessutom köpte högtalare, signalkablar, högtalarkablar samt nätkablar pga att jag upplevde att de lät betydligt mindre färgade och verkade ha en förvånansvärt låg distorsionsnivå, mina dåvarande B&W Matrix 805or som genom åren stått sig väl mot många stativare i 20000kr klassen lät bumligt, färgat och inte alls roligt i en jämförelse med IS6, det tog dock en stund innan jag uppskattade detta som jag i mina öron upplever som totalt ärligt ljud, de är mera av typen högtalare som växer för varje dag än såna som imponerar första minuterna och sedan leder till lyssningströtthet och missnöje. Jag hade förmodligen inte förstått storheten i IS högtalarna för 5 år sedan, idag gör jag det för att jag har förstått vad jag är ute efter i avseendet kompromisslös återgivning. Som någon nämde tidigare så finns det klara fördelar med att kombinera med företagets kablage som har lite av samma tanke bakom, och matchar högtalarna ypperligt klangmässigt. Apropå basmodulerna som någon tyckte lät "bumligt" hade jag också lite av den känslan för två år sedan då jag först hörde dom, högtalarna har uppgraderats på olika sätt sedan dess och idag hör jag inget av det längre.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/03/18 22:19:15
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/19 :  06:35:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det är precis så jag upplever det.
Förutom det där med basmodulerna, då jag aldrig hört dom tidigare.
Men men nu är dom beställda, så jag lär nog bli varse!!!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/03/19 :  22:20:11  Show Profile Send shifts a Private Message
Vad kan anledningen vara att de inte ska placeras mer än 140 cm isär, oberoende av hur stort rummet är? Alltså, även om lyssningsavståndet är väldigt långt antar jag att det menas.

Låter hemskt konstigt.

I övrigt låter det ju som trevliga högtalare!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/03/20 :  06:17:06  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Får man fråga vad Räven skall driva sina nya Is högtalare med?

Basarna är passiva om jag minns rätt (?)

Sitter det ett delningsfilter i dem då?


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/20 :  07:41:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag ska driva dom med 2 st InterM R500Plus.
Och det sitter väl delningsfilter i dem antar jag ;) (Basarna alltså)

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2008/03/20 15:13:51
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2008/03/20 :  14:54:41  Show Profile Send geldis a Private Message
quote:
Vad kan anledningen vara att de inte ska placeras mer än 140 cm isär, oberoende av hur stort rummet är?


Varför det är på just det sättet kan kanske konstruktören svara på men enligt min och andras uppfattning är det så. Flyttas de mer isär och ut i rummet blir det just bumligt, dålig bas och högtalarna tappar i skärpa och kontroll. Många har högtalarna ännu närmare än 140 cm. Det märkliga med dessa högtalare, som alltså inte är som andra burkar, att det fungerar allra bäst att göra just så.
Stereobild, både i bredd höjd och inte minst djup blir då väldigt bra och det fungerar.
Jag har spelat rätt många stativare hemma och detta är förbluffande.
Ner till sjuttio cm mellan högtalarna har jag uppgifter om att det finns de som har. Fungerar inte hemma hos mig pga bänk och skivspelarhylla.

Detta är alltså annorlunda....imo.

Igentligen är dessa burkar väldigt lättplacerade.

mvh

geldis
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/03/20 :  17:55:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Vad kan anledningen vara att de inte ska placeras mer än 140 cm isär, oberoende av hur stort rummet är? Alltså, även om lyssningsavståndet är väldigt långt antar jag att det menas.

Jag har laborerat en hel del med detta och jag började med en högtalaruppställning som brukar funka i det flesta fall, dvs en liksidig triangel med 170-180cm i detta fall, när jag sedan minskade måttet mellan högtalarna så förblev förbluffande nog ljudbilden i princip lika stor men fokuseringen och sammanhållningen i ljudbilden blev betydligt bättre, jag gick ner till ca 130cm (möblemanget tillät ej mindre)och ner till detta mått lät det hela tiden bättre. Konstruktören (Petter)förordar allt från 50-350cm men klart är att de flesta verkar föredra en uppställning med högtalarna ganska tätt ihop, enligt honom är det filterkonstruktionen som möjliggör en sådan uppställning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2008/03/20 :  18:46:56  Show Profile Send geldis a Private Message
Väldigt bra Goldfinger att du underströk min uppfattning. Det verkar märkligt med att placera högtalarna så tätt ihop.

Det är lätt att ställa upp dessa högtalare enligt gängse regler, lyssna och sedan konstatera att det låter uselt.
"Rätt" uppställt är i vilket fall IS6 pro som jag har erfarenhet av, väldigt intressanta högtalare. De andra i serien har jag tyvärr inte lyssnat på.

mvh

geldis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/03/20 :  21:35:17  Show Profile Send marens a Private Message
Egentligen så har det ju inget med högtalarna att göra utan hur våra öron är konstruerade och utgår man ifrån det så kommer man fram till att en placering av stereohögtalare runt 23 grader på båda sidor om rakt fram +/- någon grad bara är optimalt för nästan alla öron och oavsett högtalare man använder.

Sedan kan det ju finnas speciella rumsakustiska förhållanden som gör att en sådan placering funkar så pass mycket sämre så att att totalresultatet blir sämre.

Ska man prata om Intelligent Sound specifikt så är de ju optimerade med tanke på närfältslyssning. Behöver inte göra att de funkar sämre på längre avstånd, men närfältslyssning innebär ju automatiskt ett mindre avstånd mellan högtalarna oavsett rumsstorlek. Flyttar man isär högtalarna i ett större rum så får man ju också mindre direktljud och mer reflekterad energi. För att få basen att funka så bra som det är tänkt, utan rumsakustiska ingrepp, så kanske närfältsplacering endast med stöd från en vägg är bäst för dessa högtalare.

Jag är iofs övertygad om att även dessa högtalare låter bäst med runt 23-gradig vinkel ut mot högtalarna. Alltså att lyssnaren ser 46grader mellan högtalarna. Just för att öronen har lättast att få ihop en stereobild när ljudkällorna är placerade i dessa vinklar (oavsett ljudkällornas egenskaper/utstrålningsmönster i övrigt) i förhållande till öronen. Det har med våra "head related transfer functions" att göra.

Edited by - marens on 2008/03/20 21:37:07
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/03/20 :  22:36:06  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Egentligen så har det ju inget med högtalarna att göra utan hur våra öron är konstruerade och utgår man ifrån det så kommer man fram till att en placering av stereohögtalare runt 23 grader på båda sidor om rakt fram +/- någon grad bara är optimalt för nästan alla öron och oavsett högtalare man använder.
Jag har svårt att tro att det skulle handla om något annat än högtalarna i det här fallet, jag har spelat ett större antal högtalare i samma rum och IS högtalarna uppför sig helt klart annorlunda. Det går enligt min erfarenhet inte att generalisera och säga att högtalare i största allmänhet låter bäst vid en gemensam given uppställning, då tycker jag att man har gjort det lite lätt för sig i frågan, oavsett teoretisk aspekt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/03/20 22:37:57
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/03/20 :  23:32:16  Show Profile Send marens a Private Message
Sådana generaliseringar kanske man kan göra om man kommer fram till att det har med öronen (och deras generella placering/form) att göra.

Sedan kan man ju utöver detta analysera olika högtalares spridningsegenskaper och se vad som händer i olika riktningar och med olika avstånd mellan högtalare och lyssnare, fast det är som sekundärt. Det primära är ju ändå hur hörseln funkar och uppfattar ljudkällors placering.

Vi kan ju tex ta ett exempel med stora biosalonger där det pga avstånden mellan högtalarna och lyssnarna är svårt att få ihop en väldefinierad ljudbild pga haas-effekten hos hörseln. Den högtalare som är närmast tenderar att mycket snabbare sno åt sig bestämmandet av riktningen på ljud pga att tidsskillnaden går över gränsen så att amplitudsskillnaden får mindre att säga till om. Detta sker helt oavsett vilka högtalare man använder eftersom det inte går att trolla med tiden beroende på rikning på det sättet.

Vid närfältslyssning har vi ju nästan det motsatta förhållandet att tidsskillnaderna tenderar att bli så små att amplitudsskillnaden får större betydelse. Är då högtalarna optimerade för att funka bra vid närfältslyssning så kan man ju räkna ut att spridningen är utformad så att amplitudsskillnaderna är det som styr ljudbilden i ännu högre grad.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/03/21 :  10:00:30  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ja är det inte fantastiskt vad man kan göra med lite drosslar, kondingar, motstånd och sånt.

1. De har inte världesn stabilaste kabinett
2. De har inte världens mest exklusiva högtalarelement
3 Formen på kabinettet är likkista

Go figure.


Edited by - jonash on 2008/03/21 10:02:40
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/03/21 :  10:35:10  Show Profile Send shifts a Private Message
Roligt med ordentliga svar, tack för det!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/03/21 :  11:52:00  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Ja är det inte fantastiskt vad man kan göra med lite drosslar, kondingar, motstånd och sånt.

1. De har inte världesn stabilaste kabinett
2. De har inte världens mest exklusiva högtalarelement
3 Formen på kabinettet är likkista

Go figure.


Jag kan figurera lite.

1. Stabila kabinett. Vad är det man ska ha kabinetten till egentligen? Stampa på dem? Tappa dem från höga höjder? Slå på dem med knogen på en begränsad punkt mitt på ena sidan utan att det låter något? Det som är viktigt med högtalare är ju dels hur de är utformade rent geometriskt med tanke på lådresonanser men också vilka krafter som själva elementen kommer påverka lådorna med. Det kan man ju fundera på och räkna på om man vill. Sedan är det formen på baffeln som är intressant med tanke på diffraktion som i sin tur påverkar spridningsmönster och klangfärg.

2. Vill man ha exklusiva element och tror att det har betydelse så finns det ju dyra högtalare med eton/accuton element mfl. Ofta misslyckas tillverkarna ändå mer eller mindre med att göra en bra högtalare ofta pga att man valt element som inte gör det de borde i kontruktionen, just pga att man prioriterat element med exotiska material och exklusivt utseende eller för att man har idéer om att de där exklusiva elementen nog knappt behöver några filter utan det räcker med någon dyr kondensator i serie med diskanten och någon missanpassad spole i serie med basen.

3. Då ska man vara väldigt kort.

När jag själv konstruerar högtalare så väljer jag element utifrån hur de passar till det jag ska göra och rena prestanda (tex frekvensrespons/spridning/distorsion osv). Lådorna gör jag så pass klena att man lätt orkar flytta dem själv. Tunga lådor gör de som tror att tyngden/lådtjockleken löser alla problem. Ofta är det tyvärr tvärtom att tockare lådväggar ställer till med problem ljudmässigt. Tex att man får en massa reflektioner/kavitetseffekter bakom membran osv. Överdrivet tjocka lådväggar känns inte ingenjörsmässigt helt enkelt. Filter är extremt viktigt och det är väldigt ofta som det är där det brister mest i högtalarkonstruktioner. När högtalarnas lober pekar åt skogen och spridningen inte alls är matchad mellan elementen tex.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/21 :  13:08:25  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ok jonash?
Vad är det för element då?
Själv har jag inte en susning!!
Tänkte aldrig på att fråga då det lät så bra...

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/21 :  13:45:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Vad jag läst är det "egentillverkat"... Dvs, IS ger specarna till nån fabrik i öster och de bygger elementen. Tror det står så på IS hemsida (eller Svalanders, kommer ej ihåg vilken)...




Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/21 :  13:57:58  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Är det mindre exklusivt då?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/03/21 :  16:30:26  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det är definitivt inga lågbudgetelement i IS högtalarna, så mycket kan jag säga.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/22 :  11:16:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Känns väl mer exklusivt att ha specialbyggda element än att plocka direkt från tillverkarnas lagerhylla kan jag tycka...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/03/24 :  17:04:37  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Räven:

det spelar väl egentligen ingen roll vad det är för element - det viktiga är ju att du tycker det är bra :)

/Jonas
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/30 :  10:59:50  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Idag ska högtalarna på plats, igår blev det försent.
Dom som varit här och lyssnat vet att det inte är lätt att få ner grejorna i lyssningsrummet :).

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/30 :  16:01:54  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nu spelar dom

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:02:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message


Tillfällig uppställning av högtalare och elektronik och halvdassig bild men nu kan man i alla fall lyssna på musik igen

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:33:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Kul att sakerna är på plats räven, det finns för övrigt mycket trevligt att göra i moddningsväg på InterM stegen som inte kostar speciellt mycket men ger en hel del ljudmässigt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/30 :  18:43:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Berätta mer om moddning av InterM!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000