HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC med volymkontroll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/04/06 :  20:56:41  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Hej!

Jag är ute efter en försteg med digitala och analoga ingångar. Några tips?

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2010/04/06 :  21:29:59  Show Profile Send Porta a Private Message
Lyngdorf DPA-1

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/lyngdorf_dpa-1_foerfoerstaerkare_svart.htm

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

m-i-c-k-e
Starting Member

10 Posts

Posted - 2010/04/06 :  22:54:00  Show Profile Send m-i-c-k-e a Private Message
Har nyligen köpt en mycket intressant produkt: KRK Ergo! Den har Lyngdorfs rumskorrigering av basen, aktivt delningsfilter ställbart 40-200 hertz samt volymkontroll. Egentligen avsedd för studio men funkar bra i hemmamiljö. (professionella produkter betyder i mitt tycke att oöverträffad prisvärdhet...)

En sak som gör att den passar mig perfekt (men kanske gör att många tycker den går bort) är att den automatiskt väljer ingångskälla enligt följande 1) Firewire 2) Analogt in 3) SPDIF in. Du kan inte välja själv vad jag vet...

(Egentligen är nog tanken att man bara skall utnyttja en av ingångarna... Jag har den inkopplad till min Mac mini via FW och styr då volymen i iTunes med en iPod Touch. Vidare är den kopplad till min TV och då styr jag volymen med tv'ns fjärr. Slutligen är den kopplad till min DVD/BluRay för film. Volymen styrs då på KRK Ergon direkt. För mig funkar detta perfekt eftersom jag aldrig behöver välja ingång, Ergon sköter det automatiskt. Min sub har auto-on som triggar mina slutsteg så jag sköter all musikspelning via iPod Touch som startar upp datorn automatiskt...)


DACen är AKM 4396, samma som i Logitech Transporter. Alla utgångar och ingångar är både balanserade och single-end tele.

Den kostar 6000 och jag tycker man får oerhört mycket för pengarna. Bara rumskorrigeringen är ju värd en hel del och man får också försteg med delningsfilter samt en grym DAC! Ljudet är superbra i mitt tycke och för pengarna helt outstanding!


M.v.h.

/Micke
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/04/07 :  07:52:47  Show Profile Send adi6606 a Private Message
KRK Ergo ligger närmare mina ekonomiska förutsättningar än Lyngdorf DPA-1. Å andra sidan har jag lite svårt med nya tekniska triumfer och vill helst ha traditionellt utseende på mina prylar. Altså väljare för musikkälla i form av en knapp eller ratt och volymratt vill jag gärna ha. Analogt sådant .

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/04/07 :  08:20:40  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Linn Unidisc SC
Brukar hittas beggade för 10-15 kSEK
/Micke
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/04/08 :  22:07:00  Show Profile Send softishman a Private Message
Primare P30 Bioförsteg (Låter toppen i 2-kanal) med DAC som låter över förväntan och den är snygg oxå! Brukar ligga runt 3-6000:- beggade....
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/04/08 :  22:34:08  Show Profile Send JonasY a Private Message
Harmony Design har detta, kan väl nämnas för ordningens skull.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

ckghagen
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/04/10 :  06:05:23  Show Profile  Visit ckghagen's Homepage Send ckghagen a Private Message
DAC FUN sägs vara riktigt fin (funderar skälv om man ska beställa )
Kombinerad DAC med USB optsk coaxial ingångar hörlursförstärkare och försteg
http://www.audio-gd.com/enweb/pro/FUN/DAC-FUN.htm
Finns i 2 versioner
285$ & 330$

Till det kommer 22.5-30$ för uppgradering av OPamp som definitivt är rekommenderat.
OPA-EARTH USD22.5 Sounds fairly neutral.
OPA-MOON USD25 Sounds a bit tube-like, that is, a little soft, warm and musical.
OPA-SUN USD30 Sound a bit dynamic.

Stationär Silverstone TJ06,Intel X25-M G2 80GB SSD, Win7 64, ASUS M3N-HT Mempipe, AMD 965BE(3900), RAM 4GB 800mhz, 8800GT 1GB OC, Dell 24" 2405FPW, X-FI ex music, Bärbar Acer AS4315-051G08Mi, Vista32, RAM 1,5GB, HDD 250GB, Ljud Anläggning QLN 604MK2, QLN SUB 82, XTZ Class-A100DII Silver, MP3 jaså du använder det fotfarande, Här är det FLAC som gäller DYSLEKTIKER = jag stavar fel ofta

Edited by - ckghagen on 2010/04/10 06:08:28
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/04/10 :  09:36:34  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
MSB PowerDAC, och så är den väldigt framtidssäker också.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000