HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det går framåt för Guru Loudspeakers!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2008/03/12 :  08:52:45  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Oavsett vad man har för åsikt om och i debatterna som rasat på olika forum angående Ino och kablar och what-else så är det ju sjukt kul när det går bra för oss svenskar ute i vida världen.

Kolla in följande recension av Öhmans/Gurus skapelser: http://www.sonicflare.com/archives/guru-qm10-speakers-review-by-robert-learner.php

Rätt positiva omdömen...

Ino Audio for life

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/03/12 :  10:10:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ja, det är jätteskoj att det går bra för grabbarna!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/03/12 :  10:16:15  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Fräckt. Dom skulle va kul att få lyssna på.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2008/03/12 :  10:18:15  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Ja! Jag tycker det är spännande att vi nu har en situation där flera svenska märken, med totalt olika marknadsföringsstrategier och möjligen skilda målgrupper, gör sig namn över världen och får lysande mottagande både i USA och andra platser.
Jag tänker bla på Maarten Design och nu Guru loudspeakers.

Det står bra till med den svenska ingenjörskonsten!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/03/12 :  10:23:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det var inget dåligt omdömme

Alltid lika kul när det går bra för svenska företag

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/03/12 :  10:27:27  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Fräckt namn Sjöfn alltså.

Lite udda design men det är ju bara kul. Undras var man kan lyssna på dom här? Inte så farligt dyra heller om jag fattat priset någorlunda rätt (ca 30kkr)

Visst är det kul med svensktillverkad hifi som säljer bra utomlands. Jag kan tycka att många som lyckas med detta får ganska dålig cred från en del håll. Kanske avundsjuka?


Edit: namnförklaring

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2008/03/13 07:07:56
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/03/12 :  13:38:04  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Tjenis!

Riktigt roligt att se att det går bra för Guru med Ingvar Öhman bakom konstruktionen. Jag har själv aldrig hört någon av hans högtalare (och tänker inte byta ut mina stora Oris-horn på ett bra tag) men förstår av reaktionerna från bekanta, medlemmar från olika hifi-fora och de inledande recensionerna att det låter bra. Smaken är som baken, delad, men det verkar inte vara någon tvekan om att man lyckats imponera på en del musikfolk.

Synd att denne tillsynes ödmjuka och mycket kunniga konstruktörs produkter skyms lite av den minst sagt onyanserade svada som kommer från IÖ-älskare och IÖ-hatare på diverse hifi-fora. Senast var det var det i Guru-tråden på DIYAudio. Jag kan bara uttrycka min respekt för Ingvar Öhmans sätt att sakligt och tålmodigt besvara frågor och diverse "påhopp". Antar att han har annat och bättre för sig än att lägga, vad det verkar, flera timmar på att "utbilda" personer som inte verkar kunna eller vilja ta till sig välformulerade och välgrundade resonemang. Man kan väl till sist bara följa det alltid goda rådet; Lyssna själv.

OT: Finns det någon i Malmö-området som kan dema ett par Ino-högtalare för en inbiten "horngubbe" så PM:a gärna.

/stefan
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2008/03/12 :  17:12:55  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
de låter kanon!
fantastisk 3d realism och rumskänsla.
hörde dem i Vegas
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/03/12 :  17:45:43  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Lite OT.

Det där med att anpassa/tweaka rummet med en dämpad frontvägg, matta på golvet och "toe-in" så att "skärningspunkten" ligger 0,5-1 meter framför ditt ansikte i lyssningspostionen (förordas av Ingvar Öhman och lyfts fram i recensionen), kan göra underverk för hur ljudbilden presenteras. Jag fick tipset av Bosse Hansson och tappade formligen hakan i förvåning över förbättringen. Att även sänka högtalarna lite gör stor skillnad, särskilt om du har ditt lyssningsrum i källaren med något lägre takhöjd. Som vanligt får man väl tillägga att ovan ger olika resultat beroende på rummets egenskaper i övrigt.

/stefan
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/12 :  23:47:10  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
om jag fattat priset någorlunda rätt (ca 30kkr)


Inte helt korrekt, du får halvera priset ungefär, något på 16000 med dagens kurs.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/03/13 :  07:09:46  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
16000:- paret???

Nej. Du menar väl styck och då blir det ju ca 32000:-

Fast det var ju jag som inte var tydlig nog och menade parpriset. Å andra sidan har jag aldrig hört någon som köpt stereohögtalare styckevis men det finns ju sådana försök till konstruktioner


Edit: stavfel

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2008/03/13 07:11:52
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/03/13 :  08:53:54  Show Profile Send jos a Private Message
Varför skulle det vara 2595 dollar styck? Är väl bara galna tyskar o danskar som prissätter sina högtalare per styck..? Priset borde ligga runt 16k enligt dollarkurs men eftersom alla usa-prylar alltid är upp till halva priset i usa tycker jag det borde vara vår tur nu och alltså ha halva priset på dessa här hemma
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/03/13 :  09:08:33  Show Profile Send jos a Private Message
Glömde säga att det är kul med recensionen. Men går det inte bra för alla svenska tillverkare? Mårten har väl som nämnts inget dåligt rykte precis..? Och Bladelius likaså? Finns väl säkert en del små svenska tillverkare som inte ens vi svenskar hört talas om men jag kommer inte på någon lite mer känd som det inte heller gått bra för utomlands.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/03/13 :  10:58:54  Show Profile Send poppen a Private Message
Kul högtalare. skulle kunna köpa ett par själv.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/03/13 :  18:25:15  Show Profile Send 80-talet a Private Message
det är ganska exakt samma högtalare som Pip detta! eller läs här själva långt ner sidan 36-37: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17483&postdays=0&postorder=asc&start=1050

EDIT: jag tycker också att det är riktigt roligt att svenskarna når framgångar utomlands!!

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2008/03/13 18:26:29
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/03/13 :  22:52:42  Show Profile Send jos a Private Message
Jag läste också att det vara samma högtalare men fattar faktiskt inte hur det skulle kunna vara det? Den har ju fasiken en slits på framsidan och har en helt annan form. Jag menar... Kanske liknande baffelyta men i alla fall stor skillnad på form. Och så petimeternoga som man kan vara inom HiFi så köper jag inte att det är same same..
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/03/14 :  06:23:00  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Designen på Pip och Guru är ju helt olika men säger mannen bakom båda konstruktionerna att dom i stort sett är samma så är det säkert så. Designmässigt gillar jag Guru bättre men det är ju en smaksak. Pip har jag lyssnat på en hel del och hade ett par hemma i flera veckor. Mycket trevlig högtalare för sitt pris och
framför allt går det att få dom begagnade för en "spottstyver"

Däremot är ju i så fall Gurusarna ca 15000:- för dyra om man mäter det bara i vad man får rent ljudmässigt i jämförelse med Pip.

I vilket fall så är det ju fantastiskt egentligen hur mycket bra svensk hifi det finns och som slår internationellt också

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/03/16 :  15:03:37  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Inte helt korrekt, du får halvera priset ungefär, något på 16000 med dagens kurs.


quote:
Varför skulle det vara 2595 dollar styck? Är väl bara galna tyskar o danskar som prissätter sina högtalare per styck..? Priset borde ligga runt 16k enligt dollarkurs men eftersom alla usa-prylar alltid är upp till halva priset i usa tycker jag det borde vara vår tur nu och alltså ha halva priset på dessa här hemma


Alla priser i USD är väl exkl moms? Så ska man jämnföra SEK<->USD får måste man lägga till den svenska momsen på USD priserna annars handlar om kritik mot den svenska skattepolitiken och inte bara kritik mot generalagenternas prissättning.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/03/17 :  08:19:19  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Alla priser i USD är väl exkl moms? Så ska man jämnföra SEK<->USD får måste man lägga till den svenska momsen på USD priserna annars handlar om kritik mot den svenska skattepolitiken och inte bara kritik mot generalagenternas prissättning.


Sure, då blir det 10 000 SEK. Halva priset mot usa men med svensk moms
Go to Top of Page

Erik@Guru
Starting Member

2 Posts

Posted - 2008/03/26 :  19:46:30  Show Profile  Visit Erik@Guru's Homepage Send Erik@Guru a Private Message
Hej på er! Litet klargörande: QM10 är baserad på pr10k som är en konsollvariant av piP. Vi använder en annan diskant och så har vi en slitsad basport framåt (istället för den bakåtriktade i pr10k). QM10 kommer dessutom inom kort att finnas i an aktiv version.
Elektroniken skiljer sig i det att vi har en diod som indikerar när vi inte garanterar optimal återgivning. Ljudmässigt är de snarlika. Angivna priser är per par.

http://www.guruproaudio.com
http://www.aniarakvartetten.se

Edited by - Erik@Guru on 2008/03/26 19:48:21
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/03/26 :  20:06:48  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Hej Erik!

Vad skoj med en av de "ansvariga" som sprider lite ljus över det som var oklart. Hoppas att allt går enligt plan och att Ni hinner producera i takt med orderingången. Ser fram emot att få se och lyssna på QM10 i verkligheten snart.



/stefan
Go to Top of Page

Erik@Guru
Starting Member

2 Posts

Posted - 2008/03/26 :  20:21:31  Show Profile  Visit Erik@Guru's Homepage Send Erik@Guru a Private Message
Hej! Jodå, vi har bra fart på tillverkningen nu och vi möter efterfrågan väl. Jag har fått lämna orkesterdiket (på Malmöoperan) och har nu flyttat upp till Uppsala för att komma närmare utveckling och produktion.

http://www.guruproaudio.com
http://www.aniarakvartetten.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000