HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket nätfilter / strömrenare har ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/15 :  16:54:47  Show Profile Send niklass a Private Message
Tjena!

Det här med nätfilter och eller strömrenare av olika slag och märken.

Jag bor i en villa på landet med mkt gammalt elnät, blandat med kulo och rördraget (på vissa ställen med vitt/svart/rött, d v s modell äldre).

Därför funderar jag på ett nätfilter (aktivt eller passivt) kanske kan tänka mig att betala upp till 2-2500 kr. men det är helt klart max.
Jag har en sån här idag http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=176
mest bara för att jag fick med den till en hempc och jag ville ha ett lite roligare grenuttag.

Jag har svårt att låna hem från handlare och känner mig lite osäker på verkan från dylik utrustning. (jo jag har läst runt här på forumet och vet att många skulle kunna argumentera för dess fantastiskhet länge :)

Vad har du för nätfilter i din utrustning idag? Vad kostar det och hur tycker du att det påverkade ljudet?

/niklass

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2008/01/15 16:55:49

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:09:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har tre stycken hembyggda isolationstransformatorer i anläggningen dit min CD, HTPC och försteg är kopplade.
De lugnar ner ljudet och ger en tystare bakgrund. Slutsteg ska man dock köra rätt i väggen tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:34:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har ett Supra. Jag hade förut ett bygge som bestod av ett nätfilter som egentligen skulle suttit i en kopiator men detta märkte jag när jag bytte att det dynamikbegränsade. Det gör inte Suprafiltret.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2008/01/16 17:45:44
Go to Top of Page

Its-a-Deal
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:49:14  Show Profile  Visit Its-a-Deal's Homepage Send Its-a-Deal a Private Message
Hmm, numera behöver jag inget nätfilter eftersom jag kör batteridrivet.

Tidigare använde jag mig av fyrflätade kablar med Furutech kontakter och dto fördelare. I mitt tidigare Hi-Fi liv innebar det en revolution till det bättre när jag kopplade in den utrustningen och kontrollerade att allting var "i fas".

/tim

Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!!
Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre!
Äger IT's-a-Deal AB
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:57:20  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Tidigare använde jag mig av fyrflätade kablar med Furutech kontakter
Vilka kablar gjorde du fyrfläta av? Jag kör nämligen själv en sådan variant med furutech rodium kontakter.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Its-a-Deal
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/01/15 :  18:23:22  Show Profile  Visit Its-a-Deal's Homepage Send Its-a-Deal a Private Message
quote:
Vilka kablar gjorde du fyrfläta av?


Teflonisolerade kopparkablar - också från Svalander. Det hade säkert gått att göra något billigare - och kablarna är ju lite motspänstiga att jobba med. Som nybörjare var jag osäker och tänkte att "det blir säkert bättre ju dyrare det är". Men jag har varit helt fantastiskt nöjd och det är ju huvudsaken.

Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!!
Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre!
Äger IT's-a-Deal AB
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/15 :  18:29:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hmm, numera behöver jag inget nätfilter eftersom jag kör batteridrivet
Visst ja, Dacarna går med batteri här. Sen har jag andra nätkablar också fast frågan gällde ju inte sånt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:09:19  Show Profile Send niklass a Private Message
Ok, njae jag tänker nog inte bygga ut med batteridrift. Det blir nog lite väl häftigt med tanke på att jag är rätt inbiten flerkanalskille. :)

Bernt, du sa att du inte trodde att det spelade någon roll med nätfilter till slutsteg, men gäller det även integrerade eller hemmabioreceiver. Vad baserar du det resonemanget på?

Jag var nära att köpa ett Longyu LY-201 idag och det var då funderingarna satte igång.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:13:17  Show Profile Send Vox a Private Message
Eftersom du verkar bo i eget hus skulle jag föreslå att du installerar en "guldsäkring" i din elcentral och drar en separat matning (3x2.5 mm2) till din anläggning. Mycket billigare (och bättre?) än ett nätfilter.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:31:32  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Instämmer med föregående!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/01/15 :  19:34:00  Show Profile Send garmen a Private Message
transparent power isolator 4, funderar även på att be en elektriker dra en separat ledning från skåpet.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/15 :  20:46:28  Show Profile Send hman a Private Message
Separat ledning är nog det bästa. Undvik bara att ha två nätfliter i serie för att det påverkar ljudet negativt. Alltså om det finns inbyggda nät filter i aparaterna ska du inte ha flera.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/15 :  20:58:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt, du sa att du inte trodde att det spelade någon roll med nätfilter till slutsteg, men gäller det även integrerade eller hemmabioreceiver. Vad baserar du det resonemanget på?
Nej, riktigt så menade jag inte. Man ska inte koppla slutsteg via isolertrafo anser jag, för då kan man tappa dynamik. Lågnivåelektronik däremot, där vinner man mikrodynamik.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/01/15 21:01:38
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8495 Posts

Posted - 2008/01/15 :  21:09:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Undvik bara att ha två nätfliter i serie för att det påverkar ljudet negativt. Alltså om det finns inbyggda nät filter i aparaterna ska du inte ha flera.

Detta diskuterades för en tid sedan under Teknnik och DIY där var slusatsen tvärtom..själv nynnar jag ibland på DiLeva,vem ska man tro på när det är....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/01/16 01:28:03
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/16 :  00:28:16  Show Profile Send lennartj a Private Message
Efter att ha dissekerat några kommersiella nätfilter, läst applikationsbeskrivningar och Elfa-katalogen räknade jag fram värden för seriedrosslar, X- och Y-kondensatorer för olika apparaters effektförbrukningar. Jag köpte ett sortiment av komponenter, handlindade ett rejält antal toroider med olika värden och började med en experimentbox där det var lätt att byta komponenter. Sedan lyssningstestade jag utan och med filter, först med maximal induktans för respektive apparats effektförbrukning. Anade jag dynamikbegränsning bytte jag till lägre induktans tills jag inte uppfattade någon dynamikbegränsning längre. Sedan byggde jag dedikerade filter till repektive apparat med de värden jag kommit fram till, i vissa byggde jag in dem.
Edit;
glömde nämna att jag förstås har egen fas med 2,5 kvmm ledare från elcentralen till anläggningen, med klassisk porslinssäkring.
Alla skruvar i elcentralen kontrollerade och väl åtdragna, detta är viktigt! Glappar det där kan du leta länge på fel ställe efter intermittenta störningar. Alla filter jordade så att de har någonstans att sänka "skräpet" även om några anslutna apparater har ojordad stickpropp. Till många av apparaterna har jag skärmade nätkablar från skrotade IBM stordatorbildskärmar.
Edit2:
Ja, jag har anlitat behörig elektriker.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2008/01/16 00:43:29
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8495 Posts

Posted - 2008/01/16 :  03:54:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,det är ju ett sätt,att prova sig fram,men tidsödande.Hörde du stor skillnad mellan olika spolar?Jag menar om apparaten drar 10w,och man köper ett filter som tar 7-14w,kan det bli sån skillnad med olika storlekar?Oj nu blev det teknik här oxå..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/01/16 :  07:53:18  Show Profile Send om.s a Private Message
Jeg bruker ett slikt:



http://www.richardgrayspowercompany.com/1200.htm

sammen med CGR nettkabler, perfekt .....

mvh





"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2008/01/16 07:54:57
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/16 :  08:29:42  Show Profile Send niklass a Private Message
Ok, ja jag inser att jag kanske skulle dra om kablarna till biorummet, det är väl en bra grej att börja med. Det som talar emot det är att det är lite tidsödande (far är elektriker och jag gör och har gjort rätt mkt starkströmsjobb själv) gentemot att köpa en lådda och ställa in i biorummet som fixar alltihop. Lite lat kanske, men så har jag resonerat hittills.

Men Lennart, hur menar du med att du har en egen fas till anläggningen, har du så att säga reserverat en fas helt o hållet för den? Har du inget annat kopplat på den fasen i hela din fastighet eller? Och hur har du gjort med PEN/nolla, har du grävt ner koppar i trädgården eller har du skiljetrafo i centralen på din "stereonolla"? Fast jorden får man väl aldrig ha några "apparater" på väl...

Många frågor...


/niklas

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/16 :  08:47:04  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag tycker något av det mest prisvärda på marknaden
är Supra MD-06 EU/SP. Den är 'snygg', slitstark
och väljudande och upprätthåller 'Swedish Quality' .

Martin
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/16 :  15:24:27  Show Profile Send niklass a Private Message
Nu har jag varit o köpt en noise harvester från PS audio för att testa med. Köpte den på öppet köp, hör jag ngn skillnad behåller jag den, annars åker den tillbaka till affären.

För mig passar just den lösningen finfint (om den funkar såklart). Eftersom jag i dagsläget inte har ngn jord indragen i mitt biorum.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/16 :  15:32:50  Show Profile Send poppen a Private Message
En Clue till min Cd som jag köpte av en broder här på forumet.
Rörförstärkaren gillar inte Cluen då den låter mer komorimerat med den.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/16 :  16:34:52  Show Profile Send lennartj a Private Message
ryssen: nej, det är ingen stor hörbar skillnad att byta till en drossel med exempelvis halva induktansen, men har jag uppfattat att dynamiken stryps en aning med filtret accepterar jag inte att ha det så. Hela grejen med nätfilter mm. handlar ju om rätt små nyanser. Backar man för långt med induktansen tycker jag å andra sidan att filtret tappar sin renande, lugnande verkan.
De flesta kommersiella nätfilter har t.ex. märkström på 2 A, det betyder en effekt på 460 W, för en CD-spelare med en effektförbrukning på kanske 23 W (en tjugondel) menar jag att filtret har alltför låg induktans för att göra fullgod verkan. Bygger du nätfilter med optimerad induktans för så låga effekter gäller det att säkra ner dem och märka dem noga så att ingen kopplar in dem på en apparat med högre förbrukning så drosseln blir varm, med brandrisk.
Det fanns inga "guldsäkringar" när jag byggde filtren, drosslarna är lindade med koppartråd i standardkvalitet osv.
Om någon mer fanatisk person utvecklar mitt exempel och dessutom bygger två filter, ett med komponenter i standardkvalitet och ett med audiofilkomponenter typ Furutech, med samma värden skulle det vara intressant att få en rapport om de lyssningsmässiga skillnaderna.


niklass: "egen fas" är en sanning med modifikation, jag bor i lägenhet. Spisen är 3-fas, så den kommer jag inte undan. Dessutom finns en säkring till på samma fas med vägguttag i sovrum och hall, men där är inga "stygga" apparater inkopplade, normalt. Däremot finns inte kyl, frys, mikrovågsugn mm. på samma fas som musikanläggningen.

niklass:

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/16 :  16:45:52  Show Profile Send lennartj a Private Message
niklass: upptäckte just att du har ojordat där du ska använda din noise harvester.
Jag är mycket nyfiken på dina erfarenheter, och skulle du inte tycka att du får någon märkbar förbättring föreslår jag att du gör en test som "elsäkerhetsnissar" avråder från, nämligen
dra en jordad förlängningskabel från ett jordat uttag i bostaden, anslut din noise harvester och lyssna igen. Se till att ingen går och pillar på värmeelement och apparater eller kablar samtidigt under experimentet.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/01/16 :  16:55:41  Show Profile Send TomasF a Private Message
LC Audio. 700:-, bra. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/01/16 :  17:18:29  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Nej, riktigt så menade jag inte. Man ska inte koppla slutsteg via isolertrafo anser jag, för då kan man tappa dynamik. Lågnivåelektronik däremot, där vinner man mikrodynamik.


Jag håller med åvanstående text men detta gäller inte förstärkare/cd-spelare försteg mm som drar konstant ström(singel end) (klass-A)
Det gäller alltså bara klass AB och dyligt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/16 :  20:28:32  Show Profile Send niklass a Private Message
Nu har jag lirat lite blandat material med noise harvestern och jag får nog hålla med grabbarna som skrivit en recension av produkten bland artiklarna här, det är subtil skillnad men det är hörbart. Mitt elnät är så konstruerat att lampan blinkar som bara den hela tiden, vilket ju borde tyda på att jag borde kunna ha en del nytta av kanske mer än en NH. Ska kolla med min lokala hifihandlare om jag kan låna hem ytterligare 4 imorgon, fem st. verkar vara den rekommenderade mängden av både psa själva (säljsnacksmisstanke helt klart) och även andra som har testat produkten för olika magasin och webbsidor runt om.

Jag testar nu ditt förslag Lennart så fort bara tvättmaskinen är klar (den sitter på en av de får jordade grupperna jag har i mitt gamla hus). Men själva NH:n är ju inte jordad i sin egen konstruktion, ojordad kontakt helt enkelt, så jag tvekar på att det ska spela ngn roll.

När man har köpt ngt på öppet köp så måste man ju dock testa alla tänkbara alternativ innan man bestämmer sig.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000