HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Väntans vånda...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/03/04 :  22:23:18  Show Profile Send Leffler a Private Message
Ah! Tänkte bara skriva av mig hur ivrigt jag väntar på ett ganska stort paket som nu ligger på min brors kontor i San Francisco, och som kommer att matcha mitt McIntosh MC 7100-slutsteg...

I dagsläget är jag utan riktigt försteg, jag har lånat (Tack Zei!) ett hemmabyggt IC-baserat steg med volymkontroll, men ingångsväljare har jag inte och så är man förstås spänd på vad som kommer att hända med ljudet när man hänger på ett riktigt bra försteg...

Det känns lite som när man var 6 år, dagen före julafton... Nu får det ta och skynda sig!

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/03/05 :  06:24:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag håller med dig, det är en härlig känsla.

Men inte är det en vånda. Jag ser det snarare som en njutning.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/05 :  08:11:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad är det för steg som är på väg tro?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/03/05 :  09:51:12  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ett stort steg..

Tänk dig känslan av att sakta öppna paketet..

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/03/05 :  10:20:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
så är man förstås spänd på vad som kommer att hända med ljudet när man hänger på ett riktigt bra försteg

Man kan ju hoppas på att det blir bättre.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/03/06 :  21:12:59  Show Profile Send Leffler a Private Message
quote:
Vad är det för steg som är på väg tro?

Det är McIntoshs senaste "lilla" försteg, C15. Började säljas '98, och har nu gått ur produktion, nu finns bara de gigantiska förstegen kvar. Det är nog inte bara jag som tycker att det är lite dumt att instegsförsteget från "Mac" kostar 45000:-... Är det månne någon som har en aning om vad C15 kostade i Sverige?

Jag ser verkligen fram emot att packa upp det, koppla in det och vrida på volymratten... Det är ju försteget man pillar mest på, och känslan i potar och knappar är nog "premium", som vi säger på jobbet...

Med tanke på hur bra det lilla och "enkla" MC7100-slutsteget låter så borde detta låta superbt, och jag är speciellt intresserad av att höra det inbyggda phonosteget...

Brorsan fick iväg det idag, och det ska komma på torsdag. Åååh...

Så här ser den ut (den jag köpt):

Edited by - Leffler on 2008/03/06 22:37:21
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/03/07 :  13:32:37  Show Profile Send Vox a Private Message
Kommer du att bygga om den till 230V eller blir att koppla in en trafo?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/03/07 :  16:49:40  Show Profile Send Leffler a Private Message
Förhoppningen är att den ska gå att bygga om, men i annat fall så får den en egen skiljetrafo.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/03/08 :  14:11:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Skulle tro att det är relativt lätt fixat bara man får tag på kopplingsschema.Så lycka till.Mvh Kristofer

Fixade ett litet stavfel.

Edited by - whiskyman on 2008/03/09 13:26:29
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/03/09 :  11:36:10  Show Profile Send Leffler a Private Message
Det borde vara lätt fixat. Mitt MC7100 är 110v från början, och har dubbla primärer på trafon. Skulle inte tro att McIntosh, med förhållandevis små volymer, vill hålla sig med olika transformatorer för olika marknader. Jag har servicemanual till 7100:an, men tyvärr så har jag inte hittat till C15. Å andra sidan nämner inte 7100:ans servicemanual att det överhuvudtaget skulle finnas någon annan spänning än 110v, man får känslan av att McIntosh med vilje undanhåller all information om hur man konverterar produkterna. Jag frågade deras serviceavdelning, och fick svaret (snabbt iaf) att det är jättebesvärligt och jättedyrt. Bullsh*t...

Förhoppningsvis ska det gå att ordna ändå, jag kan en hel del, och har riktigt tungt elkompetenta människor i räckhåll.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/03/10 :  00:33:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vet att det iaf tidigare fanns minst 3 olika nätdelar ifrån Mac. 110v, 120v och multivoltage.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/03/13 :  19:55:51  Show Profile Send Leffler a Private Message
Nu är den hemma och uppackad. För första gången känns det som lite läge att göra en bildtråd, så kika in på bildreportage...

Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/03/13 :  19:58:20  Show Profile Send nahoj a Private Message
Grattis!

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/03/14 :  00:14:06  Show Profile Send Leffler a Private Message
Tack!

"Konverteringen" till 240v var busenkel, eftersom det satt två jumpers i nätdelen, uppmärkt och klart vart de skulle flyttas för olika spänningar.

Mer info och bilder: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67442
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/03/14 :  06:25:12  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Mcintosh är

Dessutom manligt

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000