HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ångest! Sälja CD:n eller inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/03/12 :  22:16:13  Show Profile Send JonasY a Private Message
God kväll,

Har ett dilemma som inte borde vara det. Jag har all min digitala musik på datorn och spelar den via en extern DAC och vi lever i en tid då cd-formatet är lika död och begraven som Jimmy Hoffa. Så svaret på frågan i topic är egentligen självklart, klart som fan den skall säljas om den inte används!

MEN.

Jag råkar vara kär i min cd-spelare. Jag vet inte vad det kallas, nått med -fili i slutet är det garanterat. Prylofili?

Det är en Sony CDP X5000 ES och är i mitt tycke en av de ballaste och snyggaste cd-spelarna som någonsin tillverkats Handhavandet är lite smålikt vinyl med skivpuck och grejjer, det är mycket meck innan man kan lyssna på musik vilket gör musiklyssnandet mer till en ritual ... Lite mer premium än att starta Itunes.

Dessutom är den förbaskad svår att få tag på. Tror jag letade i 2 år innan jag hittade min! Men den är gammal och ger inte så mycket pengar längre. Som CD-spelare är den nog inte så bra längre. Som transport tror jag den är desto bättre, vet att samma transport används i någon dyr-dyr sak och den har typ alla optiska utgångar som gud uppfunnit.

Nu är saken den att jag är student så "alla pengar räknas" och cd'n skulle kunna finansiera ett slutsteg eller ett par högtalarstativ. Annars hade jag ju givetvis kunnat behållt den, spelat någon cd lite då och då för att påminna mig om den fina mekaniken och designen och om hur folk i allmänhet gjorde på 80- och 90-talet.

Hoppas ni förstår mitt "problem" Var tvungen att skriva av mig lite! Någon som känt samma sak som mig, svårt att slita sig från utdaterade prylar? Ett gäng ångestfyllda människor som slängde sin vinyl när cd'n kom kanske?

mvh
Jonas

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/03/12 :  22:19:09  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Behåll den, tänk så mycket mjukvara som man kommer att kunna fynda second hand

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/03/12 :  22:51:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Behåll. Eftersom du tydligt har emotionella anknytningar till den lägger jag rådet att du sparar och gnetar ett tag till istället för att sukta det gröna gräset på andra sidan och ta genvägen till nya högtalare eller stativ över en fin spelare. En fin spelare som du troligtvis kommer att sakna efter försäljning när datorn otvivelaktigt senare kraschar och med den alla gig musik. Då kommer minnet vakna och den sanna kärleken få blomma i anläggningen igen.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/12 :  23:29:07  Show Profile Send CC a Private Message
Instämmer med föregående talare! Behåll! Absolut! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/12 :  23:35:19  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Går ofta mot strömmen
Sälj den fort, vad skall du med den till? Du rippar ju ändå eventulla nyinköpta CDs med datorn?

J. Ullberg
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/13 :  00:39:54  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Om du bor i Stockholm, och vill sälja den till mig på Söndag då jag kommer med Finland båten, så sälj! :D

Men, om du bor annanstans i Sverige, ska du absolut hålla i den, dreglade senast över den för ett par månader sedan. Man hittar den helt enkelt ingenstans nuförtiden. En blivande klassiker? Såsom Marantz CD 12? (Ken Kesslers favorit)

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/13 :  07:41:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
cd-formatet är lika död och begraven som Jimmy Hoffa.

Nja, håller inte med. Visserligen sjunker försäljningen hela tiden, men det tror jag beror dels på för höga priser och dels på för dålig ljudkvalitet på skivorna, inte på formatet som sådant. Behåll din spelare! Jag har precis köpt en ny cd-spelare nära eller i high end-klassen...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/03/13 :  08:00:38  Show Profile Send huzze a Private Message
Behåll den.
1 Du får inte mycket för den kanske
2 Den har kultstatus (stiger i värde igen?)
3 Visst, man har inte saker för andras skull, men om en polare kommer över med en CD?
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2008/03/13 :  08:37:58  Show Profile Send aleks a Private Message
quote:
3 Visst, man har inte saker för andras skull, men om en polare kommer över med en CD?

Då rippar man den bara =D

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/13 :  17:52:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag är i precis samma sits och har exakt samma cd-spelare som transport. All min musik ligger på datorn.
Vilket roligt sammanträffande.
Men att sälja spelaren för några tusenlappar? Aldrig i livet! Tusenlapparna bränner men snabbt men saknaden efter spelaren kommer att sitta kvar länge.
Tro mig, den dumheten har jag gjort förr.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/03/13 :  18:06:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Din Cd gillar inte dig, det är därför den låter "dåligt"
Sälj !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/13 :  18:41:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sälj!

Enda anledningen att behålla CDn vore väl nostalgi.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/13 :  21:06:14  Show Profile Send edison a Private Message
Nostalgi is the word...

Har ju själv lillebror CDP-X300ES, och den kommer jag aldrig att sälja!

Drömmer (nästan) mardrömmar om att den får för sej att lägga ner...hittils har jag lyclligtvis "vaknat och upptäckt det bara var just en mardröm" hehe...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/03/13 21:07:22
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/03/15 :  09:51:49  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jag har oxå en X3000ES (eller skalet iaf ) med sep DAC...

Du kan givetvis inte sälja din X5000ES - det kommer du ångra.
Gör som jag om du verkligen gillar designen - modda den med jämna mellanrum, så har du alltid en uppdaterad CD. Själva mekaniken är så pass bra att den fortfarande står sig mkt väl; jämfört med ett modernt "bättre" drivverk.

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000