HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Engelholm med Vinyl....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:04:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Vinyl har jag länge letat efter och till slut hittat en som passar mig perfekt: Heybrook TT2.



Än så länge går den på tillfällig RIAA och pickup'n skall också bytas vad det lider...

Detta vinylljud tillsammans med Holfi och Sensitiva och (faktiskt) HSM högtalarkablar ger en grym musikupplevelse! Musikaliskt i kvadrat!

För tacka "fonz" för att det blivit så bra!

Cd är bra...Men faan vet. Vinyl är helt makalöst kul! Man kan inte "fjärra sönder" musiken med vinyl...

Ljudet:
Levande. Punkt.
Det är dynamiskt, och det andas på ett skönt sätt. Attacker kommer behagligt med ändå med bra styrka. Riaa't och pickup'n orkar inte riktigt hålla ihop ljudet när det blir för mkt, men det låter aldrig illa.
Vinylljud kan bli "ditt" för i sammanhanget ganska små pengar. Rekommenderas!!!

mvh
// Pär Engelholm

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:18:13  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Snyggt!

Passar ju bra in i din övriga anl.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:19:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
JA...estetiskt tilltalande! Verkligen! Tack!

Fast det är inte bara det som är viktigt vill jag lova! Det spelar MUSIK! ;-)

Nu skall jag labba lite med kablar, pickup'r och riaa...och sen blev det en beställning på vinyl för 1500kr.

// Pär E
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:22:53  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ja PU och RIAA kan man ju labba med mycket, speciellt samspelet mellan PU, tonarmskabel och RIAA steg som verkligen påverkar ljudet.

Själv rek. jag ju Shure V15VxMR som du vet.


Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:27:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
OK! Vad ligger den i pris? Utspänning?

JA...tonarmskabel är lite intressant! Helt andra (nåja) egenskaper än i en "vanlig" signalsladd som gäller!

Med vinyl verkar det mer OK att justera för att få det ljud man vill ha. Märkligt på ett sätt då bas och diskant-rattar är bannlysta från förstärkare... Nåja.

Det är KUL med vinyl!

// Pär E
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:33:07  Show Profile Send mace a Private Message
Ahhhh Själv såg jag 'ljuset' för ett år sedan Tyvvär så tror jag att sjukdomen är obotlig

Lätt att bota symtomen med ett besök hos sin lokala
second hand affär

o-100kg på kort tid

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:33:45  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Shuren ligger runt 4 lakan. Billigare om man kan beställa via Tyskland.

Det är väl så att den tonala balansen beror på mycket, men ska väl justeras till att vara relativt lik CD systemet. Det bästa är att skaffa en NY vinylskiva som man själv har på CD och jämföra mellan dessa. Äldre beg skivor kan ha förlorat lite diskantlyster pga slitage och smuts. Tvätt av skivor kan göra underverk.

Sen stämma av med RIAA steg, kapacitans, VTF, VTA, SRA, azmiuth, antiskate, å allt vad det heter...

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:48:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Mace:
Där sa du något! Jag har, otroligt nog, TVÅ second hand butiker på min 5 minuters väg till jobbet...

TA:
Ok. Skall få hem RIAA't först och sen börjar testa lite med olika PU'er. Skall hålla din i bakhuvet (inte på rikitigt, men att jag skall komma ihåg den).

// Pär

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:53:10  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
[quote]Originally posted by epkpeng

Hejsan!

Vinyl har jag länge letat efter och till slut hittat en som passar mig perfekt: Heybrook TT2.



Än så länge går den på tillfällig RIAA och pickup'n skall också bytas vad det lider...

Detta vinylljud tillsammans med Holfi och Sensitiva och (faktiskt) HSM högtalarkablar ger en grym musikupplevelse! Musikaliskt i kvadrat!

För tacka "fonz" för att det blivit så bra!

Cd är bra...Men faan vet. Vinyl är helt makalöst kul! Man kan inte "fjärra sönder" musiken med vinyl...

Ljudet:
Levande. Punkt.
Det är dynamiskt, och det andas på ett skönt sätt. Attacker kommer behagligt med ändå med bra styrka. Riaa't och pickup'n orkar inte riktigt hålla ihop ljudet när det blir för mkt, men det låter aldrig illa.
Vinylljud kan bli "ditt" för i sammanhanget ganska små pengar. Rekommenderas!!!

mvh
// Pär Engelholm

Hej Epkpeng!

Mycket snyggt system, hög waf faktor också!
Vad kostar en Heybrook TT2 idag?
Självklart skall du ha en bra pickup till denne, vad sägs om en Sumiko Blue Point Special för 4 papp, eller en Grado Signatur för samma penning?
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:55:41  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Vet inte vad dom kostar normalt, men mellan 3000 och 6000kr kan man få ge beroende på skick, har jag lärt mig.

Vad har dina PU's för utsignal? MM eller MC? Vill du sälja eller?

// Pär E
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:58:24  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Får jag lov att rekomendera Linn Adikt för 3200:-.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:09:39  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Hejsan,

Vet inte vad dom kostar normalt, men mellan 3000 och 6000kr kan man få ge beroende på skick, har jag lärt mig.

Vad har dina PU's för utsignal? MM eller MC? Vill du sälja eller?

// Pär E



Hej igen!

Dessa pickuper är en MM den andra en sk högnivå MC, jag ville bara rekommendera dessa till dig. Själv så samlar jag både på skivspelare samt pickuper! Har således en hel del pickuper åtmindstånde ett 20-tal, dessa säljes inte tyvärr!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:20:13  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
epkpeng, bor inte du i Karlskrona? Jag ska hem i Jul och skulle vilja veta var secondhandaffärena med skivor ligger.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/16 :  09:19:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det bästa är att skaffa en NY vinylskiva som man själv har på CD och jämföra mellan dessa."

Nja, det kan skilja en hel del mellan versionerna pga (re-)mastering o.dyl. Man får nog skaffa en hel drös med skivor på både CD och vinyl.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2002/12/16 :  14:38:03  Show Profile Send mace a Private Message
Ekpeng; Kommer du ofta försent?

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/16 :  17:25:53  Show Profile Send nin a Private Message
Några tips på nya/nyutgåvor som låter bra:
Classic Records: Muddy Waters - Folk singer (underbar), Jimi Hendrix - Axis:bold as love (FANTASTISK mono), Lez Zeppelin - 1,2,
Sundazed: Bob Dylan mono släpp, helt super, främst Dom tidigaste.
Senaste Tom Waits på US press, Senaste 2 Bob dylan låter också bra. etc, etc
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/12/16 :  17:26:38  Show Profile Send no_85 a Private Message
E., kul med vinylen(!).
Själv håller jag på och löder lite i farsans gamla vinyl .
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:53:21  Show Profile Send Bland a Private Message
Det bästa sättet att justera impedans odyl är att bara använda sk. akustiska instrument. En elgitarr har inget eget ljud vilket en violin har. Även om violiner låter lite olika så låter de mer lika än olika. Ett gäng akustiska skivor och sedan lyssna. Tills man hittar det ljud man själv tycker om.

"Med vinyl verkar det mer OK att justera för att få det ljud man vill ha. Märkligt på ett sätt då bas och diskant-rattar är bannlysta från förstärkare... Nåja." Du har en poäng. Om jag minns rätt så försvan bas och diskant-rattar pga att de skapade mer problem än vad de löste. I dag börjar dessa funktioner komma tillbaka. En TACT är ju egentligen en tonkontroll/EQ. Traditionen inom high-end är inga tonkontroller. De företag som har haft tonkontroller/EQ har varit väldigt dyra. Den enda jag nu kan komma ihåg är M. Levinsons Cello och Quad (mindre dyrt). Det finns säkert flera företag. Kablar har på något sätt ersatt tonkontroller. Iofs är alla emot detta, men effekten kan bli detsamma.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:18:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Det blev en tur förbi second handbutiken. 15 vinyl för 150 pix...Förhandligen började på 300...
;-)

Bl.a. en Phil Collins. Inte helt fel. Men sen var det nästan uteslutande äldre klassisk musik.
Klart njutbart, och dessutom till priset av en cd skiva!

// Pär E
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/17 :  00:23:39  Show Profile Send nin a Private Message
epkpeng, Vad är det för pick-up du har nu??
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2002/12/18 :  12:10:23  Show Profile Send fonz a Private Message
Tack själv Pär!
Det är alltid lika kul att kunna hjälpa till med att förgylla den musikaliska tillvaron med lite "analoga stereoider".
Men bara vänta tills vi skruvat färdigt med denna spelare, vilket vi inte hann med sist.
You ain´t heard nothing yet.

Kul med vinylintresset och all positiv respons förresten,
och många bra tips dessutom.

Å tack för senast och Grattis till dina nyfödda speakers.

Keep on spinning, och en riktigt God jul till er allihopa.
/Fonz
quote:
Originally posted by epkpeng

Hejsan!

Vinyl har jag länge letat efter och till slut hittat en som passar mig perfekt: Heybrook TT2.



Än så länge går den på tillfällig RIAA och pickup'n skall också bytas vad det lider...

Detta vinylljud tillsammans med Holfi och Sensitiva och (faktiskt) HSM högtalarkablar ger en grym musikupplevelse! Musikaliskt i kvadrat!

För tacka "fonz" för att det blivit så bra!

Cd är bra...Men faan vet. Vinyl är helt makalöst kul! Man kan inte "fjärra sönder" musiken med vinyl...

Ljudet:
Levande. Punkt.
Det är dynamiskt, och det andas på ett skönt sätt. Attacker kommer behagligt med ändå med bra styrka. Riaa't och pickup'n orkar inte riktigt hålla ihop ljudet när det blir för mkt, men det låter aldrig illa.
Vinylljud kan bli "ditt" för i sammanhanget ganska små pengar. Rekommenderas!!!

mvh
// Pär Engelholm

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/18 :  15:28:18  Show Profile Send n/a a Private Message
epkpeng: Kul med fler som hittar vinylens kvaliteter. Snart har du glömt bort din cd-spelare .

Vinyl = Musik.
CD = Ljud.

Som jag ser det...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000