HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 singnalfall och spänningsfall?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hulta
Starting Member

1 Posts

Posted - 2002/12/17 :  22:37:32  Show Profile Send Hulta a Private Message
Jag har 3st subbar 1 velodyne,2st kappasubbar,och jag undrar om singnalen från förstärkaren tappar i styrka?.Vad kan man göra?.Finns det något att förstärka singnalen med och i så fall vad.Min förstärkare är en H/K avr7000.Mina frontar är kappa 100 som jag driver med vars 1 H/K singnatur 1.5 bryggat.Förövrigt så blinkar hela huset,finns det någon lösning förutom att plocka ner alla lampor.Alla kablar från supra.Hoppas på Hjälp!!!!!!! OBS:Vad ska man förgrena med från förstärkaren för att få minsta möjliga singnalförlust till slutsteg och subbar?

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/17 :  22:45:02  Show Profile Send marens a Private Message
det ska gå att koppla in alla tre paralellt (på normalt sätt med vilka y-kablar som helst) utan någon som helst förlust. Det är höga impedanser vi pratar om så det finns knappast några strömmar att begränsa.

Hur du löser elkontakternas begränsning vet jag inte. Det får någon elektriker svara på.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/18 :  13:54:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hulta

Jag har 3st subbar 1 velodyne,2st kappasubbar,och jag undrar om singnalen från förstärkaren tappar i styrka?.Vad kan man göra?.Finns det något att förstärka singnalen med och i så fall vad.Min förstärkare är en H/K avr7000.Mina frontar är kappa 100 som jag driver med vars 1 H/K singnatur 1.5 bryggat.Förövrigt så blinkar hela huset,finns det någon lösning förutom att plocka ner alla lampor.Alla kablar från supra.Hoppas på Hjälp!!!!!!! OBS:Vad ska man förgrena med från förstärkaren för att få minsta möjliga singnalförlust till slutsteg och subbar?


Som Marens skriver är det mycket liten risk att "signalnivån tappar i styrka" med parallell inkoppling av flera basmoduler på samma utgång.

DÄREMOT kommer du sannolikt att råka ut för AKUSTISKA problem i och med att dina basmoduler är av olika fabrikat och modeller och mycket sannolikt har olika frekvenssvar och fasgång. Det är betydligt mer oroande.

Använd hellre samma sorts subbasar. Och se till att du använder kompetanta delningsfilter även till sidosystemen.


Hölsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000