HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Färdigbyggda högtalarlådor eller byggsats ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2008/03/01 :  22:28:56  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hej !

Har byggt ett antal lådor genom åren och tänkte se om man kunde ta en genväg med halvfabrikat :)

Så jag undrar ifall nån vet om det finns nån mer än HifiKit som säljer högtalarlådor, färdigbyggda eller kit man sätter ihop själv..
Typ mellan 50 - 70 liter.

Flera bilradiosäljare har ju sublådor mellan 10 - 30 liter men det är för litet.

Mvh
Hobbes

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/02 :  05:19:18  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ino Audio borde väl falla inom ramen?

J. Ullberg
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2008/03/02 :  08:57:55  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hej

Jo Ino har ju fina kit :), men jag är mer ute efter tomlådan (utan element) där man sedan gör hål i baffeln för elementen själv. Typ som Hifikit http://www.hifikit.se/index.php?id=795
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/03/04 :  00:27:24  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det är ingen skillnad på kiten från HiFi-Kit och Ino, från bägge källor kan man få precis den nivå du önskar. Dvs färdiga lådor och skruva i element själv. Eller har du tänkt att bara köpa låda och hitta på en egen elementlösning?

J. Ullberg
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2008/03/04 :  16:22:16  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
Eller har du tänkt att bara köpa låda och hitta på en egen elementlösning?

Exakt ! :) Jag vill slippa jobbet med att gå till brädgårn och få uppsågat material med fel mått som jag sedan limmar ihop snett och får tokslipa för att få det någorlunda..
Och kan man dessutom få lite stil på ytan är det bara en bonus men absolut inget krav.
Detta är bara tänkt för baslådor så formen är inte så kritisk utan mer volymen..

Men börjar misstänka att det får bli Hifikit iallafall.
Borde bli bra med lite extrastagning.. :)
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/03/04 :  16:41:40  Show Profile Send Zei a Private Message
Det känns som du börjar i fel ände på något sätt. (Om jag inte missförstår något)

Har du en färdig konstruktion som du behöver en låda till? I så fall, hur stor och vad för typ pratar vi om?

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2008/03/04 :  17:49:01  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hehe.. Måste ju börja i nån ände.

Nej, det ska bli en sub som kommer att behöva en 72 liters portad låda.
Allt klart så långt, så nu är det bara lådan kvar. Jag skulle ju kunna göra enligt tidigare koncept med brädgården och så vidare, men tänkte se om det fanns färdigbyggda lådor som skulle passat.
T.ex Hifikit har en låda (80L) i 19 mm MDF på 75,5 liter intern volym.
Med element, rör och ordentligt med stagning så hade det blivit en lämplig lådda, och det för det facila priset av 525:- och då är den fuskfanerad, det följer med lite fluff och nån skumfront.. Inte så mycket dyrare om man räknar med material, uppsågning, limning och nedlagt arbete m.m.
Hmm.. Det börjar låta som jag jobbar där märker jag.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2008/03/04 :  18:46:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Hifikit har en låda (80L) i 19 mm MDF på 75,5 liter intern volym.

Hadde i alla fall jag föredragit en med lite mer gods till den volymen.
Hadde en med 5-10cm betong förr...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2008/03/04 :  20:15:19  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
Hadde en med 5-10cm betong förr...

Det låter som det är nåt som man inte gärna baxar runt för att hitta optimala placeringen på

Man kan ju försöka staga upp den så att den inte fladdrar och skapar missljud iallafall. Och efter en viss nivå på dämpning är det väl nästan bara en fråga var lådans resonans kommer att ligga. (Om man inte kör med betong då som borde vara hyffsat dämpat)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000