HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fostex BK-202
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/01 :  18:35:37  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Hej allihopa

Än en gång känner herr Carlsson att han gjort en bra affär, jag var just och hämtade ett par Fostex BK-202 horn med dubbla FE-203(?) för en Femhundring

OK, lådorna är inte de vackraste jag sett men de är stabilt byggda i 22 mm spånskiva med svart front och topp, men blå sidor...

Tyvärr har jag ingen möjlighet att lyssna på dem förrän jag kommer hem på Måndag, men den som väntar på något gott...

Nu har jag en undran, hur är de dubbla elementen kopplade i dessa horn? Är det paralellt eller seriellt? Vilken last utgör de, 4 eller 16 Ohm?

Och finns det någon på forat som har ett par BK-202 och kan dela med sig av erfarenheter?, tyvärr har jag inte själv hört denna modellen sen 80-talet någon gång.


A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2008/03/01 18:43:59

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/03 :  13:13:44  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Nu har jag så fått provspela dessa BK-202 horn med dubbla FP-203 element.

Första intrycket var 'Helsike vad lättdrivna!!'.
Sedan blev det 'Wow, vilken dynamik!!'.

Bas finns det hyfsat med, diskanten är ganska avrullad i toppen men knappt så det stör.

Mellanregistret är däremot STORT med ganska mycket detaljer.

Sedan kommer ju frågan om de skulle låta bättre med annat stärkeri?
Rör, t.ex, har själv inte haft rör på många år nu, hmm...kanske skulle prova igen?

Just nu har jag Luxman M-363 slutsteg och Luxman C-120 försteg men man kan ju alltid byta och prova något annat, OM jag bestämmer mig för att behålla hornen...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/03/03 :  15:43:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har byggt en del av dessa horn på 80-talet och jag delar din upplevelse men jag gjorde som så att jag använde ett diskanthorn för att slippa avrullningen, tror att det var fostex FT 50H som passade in med ett enkelt filter.

Det snackades om att man kunde klämma ur 99 db ur BK 202 men jag misstänker att det låg lite högre. Man kunde spela vansinnigt högt på dem utan att de distade d.v.s så länge förstärkaren klarade det. Jag hade själv ett par dynaco Mk 3 som drev mina BK 202 det lät mumma men en modern rörförstärkare skulle säkert göra mer rättvisa åt BK 202.

Jag minns första gången jag hade ett par BK 202 klara ett antal kamrater hade mött upp för att höra på underverken. Alla inklusive mig själv satt där med öppen mun av förvåning då det mesta vi hade hört innan var ljusår sämre. När vi väl hade fattat oss igen så skruvades det upp rejält utan att det lät illa men när vi skulle prata så upptäckte vi hur hög volymen var. Man undrar vad grannarna tänkte för de tittade snett på en när man mötte den.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/03 :  20:51:42  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Bubbel/

Jag störs som sagt inte så mycket av att diskanten rullar av, men ett diskanthorn kanske kan vara att tänka på.

Kollade precis HiFi-Kits hemsida och de har bara två passande diskanter från Fostex nu, FT17H och HO25NO2.

Men tillbaka till min ursprungliga fråga, kommer du ihåg hur de dubbla elementen kopplades i burkarna, seriellt eller paralellt??

Vad gäller stärkeriet kanske en liten Tripath stärkare skulle kunna passa?
Billig och (har jag hört sägas) välljudande lite sak.

En modern och bra rörstärkare vet jag inte om jag har råd med just nu, Yarlands minsta stärkare för ca 4000:- fick ju hyfsat bra omdöme i HM men jag vet inte om någon säljer Yarland i Sverige längre.

Xindak har ju oxå en liten budget röris men jag har inte hört några omdömen om den.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/03/03 :  22:11:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
kommer du ihåg hur de dubbla elementen kopplades i burkarna, seriellt eller paralellt??


Jag körde paralellt på mina men jag testade aldrig i serie (16ohm) jag tror att det rekommenderades paralellkoppling. Jodå det stämmer jag hittade beskrivningen , andra fakta är att driftseffekten behöver bara vara 0.2watt men med 30w och fullt pådrag så hamnar man runt 118dB det räcker och blir över.

Med så liten effekt så finns det många möjligheter att få ett vettigt förstärkeri är du lite händig så kan du bygga en lite röris annars så är det bara att gå den väg du har funderat på.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/03/03 :  22:32:08  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Kop FT17H och slang dit en 0.82-1.0uF i serie + ett motstand eventuellt. Sjalv fordrar jag att ga ner i varde pa kondingen om verkningsgraden ar for hog pa diskanten.

Peter
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/04 :  08:59:16  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Bubbel och peterbrorsson/

Tack för svaren

Om jag ska behålla dem så får jag nog prova att sätta dit diskanter och Fostexdiskanterna verkar vara prisvärda saker, har själv aldrig hört dem men jag vet att jag läst positiva omdömen om dem förr (fast kanske annan modell?).

Jag tyckte att mina gamla Dali 104 var lättdrivna, likaså mina Aurora 101, men nu kan jag bara skruva upp till "Kl. 9" på volymen sen går det knappt att vara i samma rum längre.

Vad gäller att bygga en egen röris, nja, jag vet inte om jag skulle klara det med gott resultat, men man kanske kunde få tag i en beggad rörstärkare till ett bra pris?

Med tanke på hur lättdrivna de är så kanske man ändå skulle införskaffa en Trends TA-10 för ca 1500:-, men frågan är ju sedan om ljudet passar dessa horn?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2008/03/04 :  09:11:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Grattis CarlssonH!
Jag såg också de hornhögtalarna och blev intresserad av hur de spelade. Du skulle inte kunna ta med dem på DIY-träffen? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66832

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/04 :  09:36:03  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Grattis CarlssonH!
Jag såg också de hornhögtalarna och blev intresserad av hur de spelade. Du skulle inte kunna ta med dem på DIY-träffen? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66832


Klart jag tar med dem om de får plats i bilen, har ju lovat PB att hjälpa honom med skjuts oxå om han behöver hjälp.

Kunde varit kul att lyssna på dem med en välbyggd liten röris

Hoppas att träffen läggs på en ledig helg för mig, jobbar hela helgen vecka 17, och då menar jag hela helgen, börjar Fre förmiddag och slutar Mån morgon så please, please, ta en annan helg...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/03/04 :  10:00:57  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Om du vill kan jag ta med min lilla "Darling" 2 X 0,75 W rörstärkare och komma upp.
Låter jättespännande.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/04 :  10:08:02  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Om du vill kan jag ta med min lilla "Darling" 2 X 0,75 W rörstärkare och komma upp.
Låter jättespännande.


Haha, den du, fast jag tror säkert den räcker mer än väl.
Skulle vara dunder att få lyssna när den driver hornen

Boergars, jag ska faktiskt ta och koppla in din gamla MF preamp 3b och se om det gör någon skillnad framförallt i diskanten, Luxman C-120 är ju ganska mjuk högst upp där 3b är lite mer markerad, i alla fall i "active mode".

Förresten, har du någon länk till din lilla "Darling"??

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/03/04 :  11:43:14  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Så här är själva kretsen kopplad, men jag kör utan rör i nätdelen.
http://www.audiohobbyist.com/images/16265U4/16265u4sch.jpg

Har tyvärr ingen bild på mitt eget bygge.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/04 :  13:58:28  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Boergars, på hemsidan (audiohobbyist) finns bilder på en "darling", ser onekligen spännande ut

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/03/04 :  14:19:54  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Jo de är (i de flesta fall) små och söta. Låter trevligt för småpengar.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/03/04 :  15:52:58  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tysk-svensk parlör, någon?

http://www.amplifier.cd/Technische_Berichte/Horn/BK202.html
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/04 :  20:41:36  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
o de är (i de flesta fall) små och söta. Låter trevligt för småpengar.


Hur mycket småpengar pratar vi om?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/03/04 :  21:09:06  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Min har gått på under tusenlappen, men med värre utgångstrafon och ett snyggare chassi kan det förstås dra iväg.

/B

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/04 :  21:16:11  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Min har gått på under tusenlappen, men med värre utgångstrafon och ett snyggare chassi kan det förstås dra iväg.



Ja nu snackar vi verkligen småpengar, men sedan har vi det där med att bygga själv

Skulle VERKLIGEN vara intressant att höra den lilla "älsklingen" driva mina BK-202.

Nu hoppas vi på en "dejt" på DIY-träffen

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/03/04 :  22:18:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Kunde varit kul att lyssna på dem med en välbyggd liten röris


Jag kommer att ta med min 6C33 SE förtärkare det skulle vara kul att prova den på dina BK202 så man får sig en nostalgitripp utav dess like . Det skall bli intressant med uppkopplingen av Darling också för jag tänkte bygga en sådan men det blev aldrig av.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/03/04 :  22:53:32  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Jag kommer att ta med min 6C33 SE förtärkare det skulle vara kul att prova den på dina BK202 så man får sig en nostalgitripp utav dess like . Det skall bli intressant med uppkopplingen av Darling också för jag tänkte bygga en sådan men det blev aldrig av.



Klart att även din röris ska på dejt med mina horn, om jag ska behålla dem så får jag som sagt nog byta stärkeri och då borde ju en liten välbyggd röris vara OK.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000