HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Störningar på nätet, vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:15:51  Show Profile Send Zombie a Private Message
Vad kostar 1 m2 kopparplatta ett par meter ner i marken? Ska det vara så komplicerat att filtrera bort allt över 50 Hz? Ett brant lågpassfilter som leder ut grejsimojset i marken. Och är inte all elektronik utrustad med allehanda regulatorer och kondingar som ska avleda hf från nätbrunnen och framåt? Är inte en jordad metalllåda en faradays bur som inte släpper in hf från luften?
Hjälper inte det eller?
Är enda lösningen att köpa diverse hokuspokus-burkar som kostar skjortan och sedan skärmade superdupernätkablar som kostar fillingarna och så sitter man där med rumpan bar och hör Norahs näshår vina...eller är det något som min skrumpna ekorrhjärna inte fattar?
Exempel: fick t ex ner självgenererat skräp i en Marantz CD63 till under 70 dB, med lite skärm här och bättre regulatorer där etc etc.
Hur ser det ut på nätet? Vilka frekvenser och vilka nivåer?
Hör man något som ligger 70 dB under 220 V? Egentligen?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/02/29 18:19:40

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:27:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Vad kostar 1 m2 kopparplatta ett par meter ner i marken?


Det finns kopparspett som knackas ner i marken, enklare än att gräva ner 1 m2 kopparplåt.

Det avgörande är kontakten mellan kopparn och marken.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:30:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
Är inte en bra jordanslutning A och O vid nätstörningar? (Svårt för personer i lägenhet, men inte oöverstigligt för villa/radhus)


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:31:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kopparspett/platta är bra, jag vet en medlem på forumet som har sånt.

Skillnad gör de här sakerna helt klart men var hörbarhetströskeln ligger är nog individuellt tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:33:58  Show Profile Send Anton a Private Message
Har du problem med störningar eller? I så fall hur yttrar de sig?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:50:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag har separat spik i skåpet. Två uttag som bara används till stereon, källa och slutsteg separerade. Har inte kollat med skåp hur det ser ut på linan.
Tänkte på en mer allmän diskussion om hur det förhåller sig med fenomenet nätstörningar. Såvitt jag ser finns det tre sorter, på nätet i sig, i luften som tar sig in via nätkablar och bakväger från typ motorstyrningar, switchade nätagg och cd.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/03/01 :  01:01:34  Show Profile Send lennartj a Private Message
Påminner om min erfarenhet för andra som bor i lägenhet.
Jag hade märkliga störningar på nätet som visade sig bero på dåligt dragna skruvar till mina stigarledningar i elcentralen i källaren.
Mitt tips är alltså att inte spendera en massa tusenlappar på "magiska" boxar innan man kollat matningen om man har mystiska störningar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2008/03/01 :  01:13:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Mitt tips är alltså att inte spendera en massa tusenlappar på "magiska" boxar innan man kollat matningen om man har mystiska störningar.

"Min" elektriker hittade lös jord/eller nolla i min central,ändå var det mindre än 10 år sedan en annan elektriker bytte ledningar/central i hela huset.Men man kan ju ändå inte vara säker på att det är åtraget före i kedjan,trasformatorstation o.s.v.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/03/01 :  02:02:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ligger felet bortanför ett flerfamiljshus blir det nog mindre påtagligt eftersom det fördelas på alla lägenheter.
Den som bor i villa bör nog stå på sig och terrorisera sin nätleverentör om man har uppenbara störningar.
Tro inte att det var lätt att övertala fastghetsskötaren att kalla in nätleverantörens elektriker för att felsöka utanför min lägenhet (jag hade ju kostat på uppgraderade ledningar och uttag från min elcentral till anläggningen, vilket ansågs suspekt)!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2008/03/01 02:10:16
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/01 :  10:01:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finns ju fler aspekter, t. ex att apparater stör varandra. Som exempel ett slutsteg där likriktardiodernas spikar kanske stör mer bakvägen än vad som kommer från nätet. Eller en switchad nätdel, eller... Det tror jag är en stor anledning till att man ibland kan höra tydlig skillnad på något så osannolikt som nätkablar. Jag glömmer aldrig ett test vi gjorde med klass D förstärkare, det är det testet som får mig att spekulera om ovanstående.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000