HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 6922- eller 5687-rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/02/29 :  16:11:32  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!
Framförallt kanske Hej, Erik Andersson, eftersom frågan gäller Audion.

När jag skulle införhandla nya rör till slutstegen vände jag mej till LH rör (heter dom väl?..)

Mja, inga rör var ju paj, men jag hade inget bättre för mej...

De påstod att 6922 och 5687 var lika.
Det enda som skiljer är hur rörens stift är kopplade.

Därav hävdades att Erik har krånglat till det, utan att det fanns någonting att vinna med det. Och eftersom 5687 är mer svårtillgängligt, så var det bara dumt.(Ungefär så.)

Någon kommentar?

/Strmbrg,
"Varför låta bli att grubbla, när det är så himla givande?.."

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/29 :  16:13:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De rören är fullständigt olika.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/29 :  16:55:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hm! Pojkarna på LH måste haft en mindre god dag, de brukar vara så trevliga annars. Hur som helst, som Bernt påpekar är det frågan om 2 helt olika rör. De äldre Silver-Night var konsturerade för 5687 däremot är MK 2 modellerna ändrade till 6922. Men det är en annan historia. 5687 kan även ersättas med E182CC eller 7044. Om det visar sig vara svårt att få tag på 5687 går det bra att kontakta mig.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/03/01 :  14:19:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Tack för det!

Som bonus en (kanske uttjatad) fråga:
KT 90 är originalröret i mina Sterling. Nu kör jag med 6550 (KT 90 fanns inte...)
Bör jag höra nån skillnad :-) alltså större skillnad då, än mellan olika fabrikat av en viss typ.

Det är ju så jobbigt att stänga av och byta rör, lyssna igen och joxa. Därför nöjer jag mej med ett teoretiskt svar :-)

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/01 :  14:44:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
HM! (igen) Kt 90 eller 6550 eller KT 88 ljudskillnader? Ärligt talat: Inte har jag hört någon, de har ju likvärdiga data, men det kan kanske skilja matginellt mellan exemplar/fabrikat. Men jag trooor
att eventuella skillnader i ljud är så obetydliga att vi helt kan bortse från dem.

Jag kan i detta sammanhang dra mig till minnes de eländiga kinesiska 6550 rören som jag använde till förstärkaren Anderson PE 265. De LÄT bra, inget fel på ljudet, tyvärr var livslängden på dessa rör MYCKET begränsad





Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/03/01 15:00:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000