HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg till Orion??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/28 :  11:18:27  Show Profile Send jonsson a Private Message
Vi har ju några Orion ägare här på forumet så jag tänkte ta å höra med er vad ni kör med för slutsteg!?? Eller några rekommendationer då jag själv just sitter med element, ritningar och färdiga delningsfilter hemma, saknas alltså att bygga ihop kabinett och SLUTSTEG!!! Har kollat en del på NAD´s 12kanalare, men vill gärna höra lite andra förslag och tankar

Även icke Orion-ägare är hjärtligt välkomna med förslag, tankar eller funderingar


SÅ!!! Ös på med multikanalare värda att kollas upp!!! eller DIY varianter dock så enkla som möjligt då jag inte har lust att ta ledigt en månad å löda ihop bortåt 20kanaler som det kommer bli här hemma i slutändan med center subbar och surrounder

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/28 :  11:22:26  Show Profile Send jonasz a Private Message
Kolla in SKA-audio, vettigt prissatta DIY-satser som ska vara riktigt bra! De har även ett intressant forum och bra service. Tänker själv bygga några kanaler av dem och driva mina dipoler med.

http://ska-audio.com/Forum/YaBB.pl

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/02/28 :  12:08:52  Show Profile Send U1 a Private Message
Skippa Naden! Kör 4 kanaler till basarna, eller riktiga bestar till steg om du bara använder 2 kanaler.

Mina favoritsteg på Orion var Ice, Orion i sig är ganska varm så inget slutsteg som lutar år det hållet.
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2008/02/28 :  12:31:08  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Till mina Orion använder jag 4 av slutstegets fem kanaler till mellan/diskant.Steget är ett femkanals Cayin 1205.1
Det är lite "varm" klang i steget så ett mer neutralt vore nog att föredra, men det får bli någon gång i framtiden.
Basarna driver jag med ett stereosteg, LC Audio The End Mk3.
Impedansen dippar ner till ca 2,5 ohm så det är ganska elakt,men steget är byggt med en riktigt kraftig nätdel så det pallar med det utan problem.
Något jag tror skulle funka bra vore ett par Hypex UCD400 i basen, seriekopplar man basarna och bygger steget med den högsta rekommenderade matningssänningen har man ju ändå över 100W/element och det lär ju räcka till
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/28 :  16:03:24  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jonasz: Kanontips! kollar för fullt!!!

U1: Jo, det blir allt ett steg på var bas, är lite kluven på diskanterna... ett eller två steg!???? Har du förresten bytt högtalare lr!?? "Mina favoritsteg på Orion -VAR- Ice,..." eller kanske bytt steg bara!??

Nicke: Har du dubbla diskanter?? Kan tänka mig koppla diskanterna på en kanal, men inte basarna... där får de bli två!

Mvh Magnus

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2008/02/28 :  20:22:41  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Nicke: Har du dubbla diskanter?? Kan tänka mig koppla diskanterna på en kanal, men inte basarna... där får de bli två!

Har bara 1 st diskant/kanal, men jag skulle nog våga driva dem parallellkopplade med ett steg om jag hade 2 st diskanter/kanal...
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/28 :  20:48:37  Show Profile Send jonsson a Private Message
Kikade på SKA#180;s kit... Är det nåt som helst eftertraktansvärt med klass A??? Tänkte nåt i stil med: klass A 50watt per diskant, klass A 100watt mellanregister, 200watt AB per bas.. eller är det inte nåt att hämta i återgivning med klass A?? och är det nån ide att dundra in 100watt i mellanregistret öht???


Mvh Magnus

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/28 :  22:49:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag är lite skeptisk till iden med att ha olika steg till bas och resterande register. Jag är orolig att man tappar lite av homogeniteten i ljudet då. Jag kan inte påstå att det är helt befogat att tänka så men jag tror man kan behöva ha samma sorts steg. Mitt "nästa" projekt är att bygga 8 kanaler av samma steg istället för att blanda. Man kan inte ha nog bra med slutsteg
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/28 :  23:00:22  Show Profile Send jonsson a Private Message
Det är ju samma steg egentligen... 50watt klass A stegen är SKA#180;s GB150, 100watt A steget är ju stamma steg "on steroids"(GB300) och 200watt AB steget är samma som 100watt A, med annan strömförsörjning och några komponenter bytta.. Om jag inte helt missförstått det han skriver på hemsidan om dem iaf..

Mvh Magnus

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2008/02/28 23:01:13
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2008/02/29 :  08:39:12  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Jag kör mina med ATI6012, dvs det rekommenderade steget från Linkwitz. Innan detta körde jag ett tag med ICE steg från Rotel (7*120W har jag för mig). Kan inte säga att jag saknar effekt med ATI steget (60W/kanal), och det låter riktigt riktigt bra.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:02:14  Show Profile Send icewall a Private Message
Jag har kört men Hypex, mesta delen av tiden....

2st 400 till basarna och 4 st 180 till topparna. Funkade finfint, men basarna ÄR tunga parallellkopplade. Mina dippade ner strax under 2 Ohm så rejäl strömförsörjning är nog ett måste för den lösningen.

Nu har jag två PA03 (läs Gainclone) till topparna och kör mina fyra UcD180 till var sitt baselement. Funkar kanon. Ljudmässigt kan inte jag påstå jag hört någon större skillnad efter bytet men ljudet "släppte" lite bättre med Hypexarna till toppen.

Mvh Magnus

- never stop exploring -
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:51:32  Show Profile Send jonsson a Private Message
kommer köra basarna på varsina steg då man inte vinner något dB-mässigt när man delar till THOR med ett stort steg till basarna, tvärtom, med varsitt steg på basarna får man högre ljudtryckskapacitet från ca50Hz och uppåt med separata..


Mvh Magnus

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/02/29 :  11:21:43  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
U1: Jo, det blir allt ett steg på var bas, är lite kluven på diskanterna... ett eller två steg!???? Har du förresten bytt högtalare lr!?? "Mina favoritsteg på Orion -VAR- Ice,..." eller kanske bytt steg bara!??



Jo, jag har bytat både Orion och steg.

Till diskanterna kan du lätt köra med 1 kanal, inga problem.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/29 :  12:16:11  Show Profile Send jonsson a Private Message
U1: Ojdå!! Det var som .... Du förstår kanske att jag blev väldigt nyfiken nu!?? Utveckla MER ÄN gärna!! Hur var när och varför? och till vad givetvis:)

Mvh Magnus

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/02/29 :  16:12:11  Show Profile Send jos a Private Message
Tänk på lasten som sagt tidigare. Jag har hört feta steg som klippt redan vid inte särskilt höga ljudnivåer.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/29 :  17:04:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
kommer köra basarna på varsina steg då man inte vinner något dB-mässigt när man delar till THOR med ett stort steg till basarna, tvärtom, med varsitt steg på basarna får man högre ljudtryckskapacitet från ca50Hz och uppåt med separata..


Det är inte sant. Var har du fått det ifrån
Eller så missförstår jag vad du skrivit
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:44:44  Show Profile Send jonsson a Private Message
Haha Jaadu.liiite otydligt var det nog vad jag mena men.. Enligt Linkwitz spelar ATI 180wattare med två basar paralellade på en kanal högre dB-mässigt upp till ca 50Hz, men över 50Hz spelar 60watt på varje bas högre än vad 180watt i paralell gör. så då jag kommer dela till THOR vid 50Hz får jag högre total-output med två 60wattare än med ett 180watts steg..
Jag KAN komma ihåg helt galet, då ber jag om ursäkt för förvirringen, men jag är skapligt säker på att han skrivit så på hemsidan..

Och JO..Lasten ja.. det är just det jag oroar mig för vid valet av slutsteg.... Skall försöka å bestämma mig nån gång vad det skall bli och är jag det minsta osäker på att inte steget pallar 2.5ohm så blir det separata!!!

Mvh Magnus

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:46:19  Show Profile Send jonsson a Private Message
mattiasa: Jag kan tänka mig att du är nöjd!:-) jag avundas och längtar själv som du kanske förstår...

mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/29 :  19:54:42  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag kör med ett steg per element till basarna. Blev helt otroligt mycket bättre än med ett steg till två basar i parallell. Du behöver ett MYCKET kompetent steg om du ska köra ett steg till basarna och få ut full ljudkvalitet. Visst det kommer förmodligen att fungera med en strömklent steg (om inte skyddskretsarna slår till) men du får inte ut fulla ljudkvaliteten/kontrollen som dubbla steg ger. Detta är mina erfarenheter iaf.

Förövrigt så är ju basarna som mest tungdrivna (pga låg impedans) i deras övre arbetsregister, dvs 60-120hz.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/02/29 19:58:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000