HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på försteg ~5000kr, beg el. nytt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/12 :  15:39:54  Show Profile Send gilgo a Private Message
Setupen nu har ett ljud som går åt det mjuka hållet så ett försteg med lite vassare klang är sannolikt ett plus. 5.1 behövs ej, bättre med ren 2 kanal, enda kravet jag har är fjärr. Balanserad ingång för cd är ett plus, kan vara skoj att testa.

Jag är alltså ute efter tips på vettiga försteg, med fjärr och gärna balanserade ingångar. Prisklass ~5kkr. Begagnat är inga problem.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/02/12 :  16:21:00  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag såg ett Xindak-försteg på hifimagasinet. VÄLDIGT intressant. Väldigt bra pris också!
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/12 :  17:35:07  Show Profile Send gilgo a Private Message
MullBenkt:
Jag såg detta försteg också. Verkar vara ett bra försteg men enligt vad jag kan hitta går det åt det mjuka hållet så risken är att det blir lite för mycket av den varan.
Har du någon erfarenhet av ljudet i det försteget? Jag kan tyvärr bara gå på vad jag hittar när jag googlar.

Typiskt att killen som säljer inte verkar vilja skicka, man kan ju alltid chansa på att det funkar bra ihop med resten annars.


Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0

Edited by - gilgo on 2008/02/12 17:36:37
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2008/02/20 :  00:06:13  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Kolla om du inte hittar Rotel RC1082 eller Thule PR150B. Roteln tycker jag har rätt vass klang - eller så har det bara varit de uppsättningar jag hört - och den borde gå att hitta begagnat för ~5000 kr och Thulen hittar du på HiFiklubben, kostar 6998 kr ny. Bor du i närheten av Linköping skulle du ev. kunna låna mitt och lyssna hemma och se vad du säger. Det har balanserad CD-ingång också.

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/20 :  12:58:19  Show Profile Send gilgo a Private Message
Tyvärr bor jag strax utanför Gbg, men tack för erbjudandet.
Jag har faktiskt spanat lite efter Rotel men inte hittat något lämpligt beg. Har vid tidigare möten med Rotel upplevt på samma sätt som du säger så jag tror det skulle kunna funka bra.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/20 :  13:14:45  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ett Rotel rc995 på hifimagasinet för 2800. Tycker jag är ett trevligt försteg.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7059
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/21 :  14:29:13  Show Profile Send gilgo a Private Message
Hur står sig ett såpass gammalt försteg mot t.ex. ett nyare RC-06 från Rotel?

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/21 :  15:26:46  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag vet inte, men jag har svårt att tro att tekniken i försteg har utvecklats sådär våldsamt mycket senaste åren...
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/21 :  17:57:41  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jag har också tänkt så, enda är väl att det sannolikt är billigare att tillverka elektronik numera så dom kan hålla ett lägre pris på motsvarande produkter. Så något som då kostade säg 10000kr kanske motsvarar något för 8000kr idag?

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/26 :  09:41:13  Show Profile Send huzze a Private Message
RC995 är bra.
Här en nyare Rotel: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7890
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/26 :  09:58:08  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ett hett tips är att köpa ett försteg med tonkontroller, så slipper du byta det när du vill ändra ljudkaraktären lite. Tycker personligen Quads tilt-kontroller funkar bra.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/02/26 :  11:33:35  Show Profile Send shifts a Private Message
Jag är själv otroligt nyfiken på Holographic Audios Pre TwentyFive. Har bara läst gott om det och skulle gärna lyssna på det.

http://www.holographicaudio.com/preamp.html

3995 måste ju anses vara mycket överkomligt. Snygg är den också!

Edit: Oops, ingen fjärr...

Edited by - shifts on 2008/02/26 11:34:40
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/26 :  13:03:50  Show Profile Send gilgo a Private Message
huzze:
Jag har mailat den killen, han bor i Västra Götaland förhoppningsvis inom några mil.

Zombie:
Tonkontroller har jag aldrig använt, ser hellre att försteget saknar det helt så sitter det mindre skit i vägen för signalen. Men alla vill vi ha olika saker =)

shifts:
Fjärr är ett av grundkraven, hur kan man klara sig utan det? ;)

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/26 :  19:33:53  Show Profile Send gilgo a Private Message
Nu förde jag över pengar till säljaren av:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7890

Får hoppas att det går bra och att jag får försteget snarast. Blir spännande att lyssna på.

Återkommer med lyssningsintryck.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0

Edited by - gilgo on 2008/02/26 19:34:22
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/26 :  19:38:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Spännande. Du måste även rapportera om den där Contour-tonkontrollen.
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/26 :  19:40:32  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jag lär väl testa Contour-tonkontrollen men om jag känner mig själv rätt kommer den hamna i "neutral" läge till slut =)

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/26 :  19:45:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Jo, jag är oxå bypass-anhängare men det finns ett läge som höjer basen lite extra samt lite diskant, typ loudness och det kan ju vara mysigt sena nätter
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/27 :  09:57:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
ähh, ett par plastfilmskondingar till här och där är inget att ta för mycket hänsyn till, då tror jag rummet i sig har mycket större betydelse...kanske är jag bekväm av mig bara: lättare att tona ner t ex diskanten med fjärren när man ligger gött på soffan, än att resa sig upp och flytta om absorbenterna, för att inte tala om att skifta komponenter i anläggningen...men vad vet jag om sån't...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/27 :  12:50:57  Show Profile Send gilgo a Private Message
Rummet har garanterat större betydelse, men många bäckar små....
Har på förstärkare jag tidigare ägt upplevt det som att när man vrider på tonokontrollerna så hissas frekvenserna inte särskilt linjärt, blir som en puckel väldigt lokalt.
Nä jag föredrar helt klart att ha något utan tonkontroller och annat krims krams.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/02/29 :  19:28:26  Show Profile Send gilgo a Private Message
Kopplade in försteget och körde lite blandat med Chris Jones, Dave Mathews Band, Nora Jones m.m. Lät klart bättre, bättre upplösning, mer neutralt, kändes som ljudet kom ut bättre... spelade mer mot mig än bakom högtalarna (hur man nu ska beskriva det). Absolut värt pengarna.
Men sen slängde jag i AC/DC och Thunderstruck på riktigt hög volym. FYFAN! Det här försteget rockar, det rockar riktigt hårt. Visst spelar det mycket bättre än NAD:en på alla punkter men när det gäller hårdrock så piskar det upp min gamla NAD så det står härliga till. Jag satt där med ett fånigt flin och stampade takten.
Nackdelar... njae, jag har kört med en NAD T751 i ca 2 års tid så det finns inga punkter som det är sämre på. Det skulle vara en hyperkänslig volymkontroll möjligtvis, man får passa sig så man inte höjer för mycket.

Överig setup är:
Vincent CD-S3
Vincent SP331
Audio Pro Avantek Nine
Audioquest Slate
Nordost Polarwind (eller om dom hette Solarwind)
DIY 4-fläta med solid silvertråd, Bulletplugs och bomullsisolering.
Subborna har skitkabel

CD, slutsteg och högtalare upplever jag som ganska mjuka och kanske lite laidback så Roteln har balanserat upp det ganska duktigt. NAD:en tyckte jag var grötig. Nästa uppgradering blir väl högtalarna men det får vänta, en såpass stor uppgradering tål inte ekonomin just nu, då får man gå upp i ett flertal tiotusen för att det ska kännas lönt.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000