HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gummifötter under subwoofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/02/21 :  00:00:01  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Är det fel att använda gummifötter under subwoofern som höjer avståndet från golvet?

De ursprungliga mycket tunna fötter under subben är bara några mm höga. Jag köpte ett tag sen sådana lite större och tjockare gummifötter i stället.

Hur är det i teorin och i praktiken? Har jag gjort fel?

Till saken hör att jag kan inte spela riktigt så högt att jag kunde värdera det själv i praktiken.
Subben är en Audio Pro B1.39. Just nu har jag först originalfötter som sen ligger på de större gummifötter.
Det är av den typen som Hifiklubben säljer.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/02/21 :  07:55:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hur är element och port riktade?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/21 :  08:38:47  Show Profile Send Zombie a Private Message
Varför vill du höja den?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/02/21 :  09:13:49  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Hur är element och port riktade?
Port och element är riktade mot golvet.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/02/21 :  11:57:01  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Zombie!

Att höja är inte viktigt, utan jag vill att den bullrar lite mindre *s* Då huset jag bor i är väldigt lyhörd.
Jag vill bara veta om det är fel att ha tjockare fötter under subben. Alltså måste den stå så nära golvytan som möjligt?

U1!

Jag tror att du har fel. Port är riktad bakåt. Högtalare förstås neråt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=266

Bläddra lite neråt så ser du subben. (Har lånat länken.)

Edited by - pick-me-up on 2008/02/21 12:05:31
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/02/21 :  12:09:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det finns inget som är "fel". Det som passar bäst hos dig är däremot rätt!

Däremot, måste du nog lyfta upp lådan en meter eller så för att höra någon effekt på nedervåningen. Prova hellre då med olika placeringar på golvet. En sub ska inte bullra...
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/02/21 :  12:13:00  Show Profile Send U1 a Private Message
pick-me-up: Visst har du rätt, ägde 2 av dessa för 5-10 år sedan mindes fel.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/21 :  13:45:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag skulle köpa mig en sten/betongplatta att ställa subben på.

Att höja den gör förmodligen att du tappar koppling till golvet iom att port och element är riktade neråt - vilket leder till klart sämre ljud (oftast). REL säger att man inte ska använda några andra fötter än de som följer med pga att de konstruerat subbarna för att spela med ett visst avstånd mot golvet (på de med nedåtriktade element och portar).

Betongplatta är mitt tips! Kör själv med billigaste billiga från Beijer för 16 kronor styck samt ett styckat liggunderlag mellan sub och platta - funkar kalas!

Edit: Språkfel...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/02/21 18:00:40
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/21 :  14:17:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Också min tanke. Stenplatta under, sen kan du ha tassar under stenplattan för att "frikoppla" från golvet.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/21 :  14:33:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Stenplatta är bra!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/02/21 :  22:04:18  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag ska testa ett tag till och kanske återgå till det ursprungliga utan extra gummifötter.
Det var bara en tanke som slog mig, men sen har jag börjat fundera på om det är så klokt att ha extra tassar under subben.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2008/02/22 :  15:48:36  Show Profile Send Lepra a Private Message
Ska visa den här tråden för min granne ovanför. Han spelar sin förbenade j*vla disco-techno det värsta han kan och jag upplever det som jag sitter inne i hans sub. kräk!

Fast.. jag ska inte glaga, då kan han knappast klaga på mig när jag monterar buttkickers i taket o dundrar på med bassvep 5-25 hz på dubbla DD18 med portarna mot hans golv. inte för att det nånsin skulle hända såvida jag inte vinner på lotto, men tanken är elak.

Jag har förövrigt granitplattor över och under min sub med spikes emellan plattorna.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2008/02/26 :  15:04:40  Show Profile Send crion a Private Message
Kör Solid Tech Disc of Silence under min sub. Den har dock elementet riktat rakt fram. Dessa frikopplar subben helt från underlaget (stomvibrationer) och man kan bara känna små vibrationer med fingret längs baffeln om man kör högre output. (Meridian SW1600 subwoofer)
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/02/27 :  13:11:15  Show Profile Send esl a Private Message
En subwoofer producerar lågfrekvent buller (musik...)
Golvet kommer att svänga liksom väggar och tak av de tryckskillnader som subben skapar (ljud)

Om subben står och hoppar på golvet... ja då är det ett problem, men även om du hängde upp den i gummiband så skulle väggar golv och tak svänga med.

Vill härmed påpeka att fötterna inte är hela svaret... kanske inte ens halva svaret.
Är ni med?
Och om du skall ha en stenplatta för att någonting skall stå still så skall du ställa subben på gummifötter och lägga stenen OVANPÅ subben så att du adderar massa där den hör hemma (så nära vibrationskällan som möjligt.

Gummifötter, sten ovanpå subben, spela lägre....


(Eller skaffa dipolbas och spela högre :-)
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/02/28 :  09:59:10  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Spelar med SD fötter under mina subwoofers M&K. De lyfts något från golvet. Spelar underbart och är ger så lite vibrationer som möjligt till golvet som är trägolv (bjälklag ca 100-år gammalt).
/Shaft
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/02/28 :  21:30:21  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Okej, grabbar!

Jag börjar förstå att det är inte något skadligt för ljudet att använda gummifötter.
Där jag bor nu kan jag aldrig spela högt! Jo, i fall hela trapphuset åker på semester samtidigt ...
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/02/29 :  15:32:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Lite köksbordsingenjörs-tankar:
Eller ett tips för de som har en tråkig helg framför sej:

Dra på ordentligt
Känns vibrationerna i lådan, annars dra på lite till
Lyft lådan från underlaget
Nu vibrerar lådan mindre, eller hur?

Konklusion:
En mjuk avfjärding ger mindre "skrammel" än en stum.
En fritt svävande låda vibrerar väldigt lite.
En låda i snören från taket vibrerar något mer än "väldigt lite", men betydligt mycket mindre än en stumt fixerad.

Och, NEJ!! En låda i snören från taket svänger INTE fram och tillbaka pga konrörelserna. Konens massa är ju ingenting jämfört med lådans massa!! Lådan rör sej ju inte ens om du blåser på den... (Och då är ju "frekvensen" noll Hz dessutom, eller likström, liksom.)

Ni kan ju vara två som testar "lyftet", en som lyfter och en som lägger sin hand på lådan.

Ett visst mått av vibrationer blir naturligtvis alltid kvar hur man än gör...

En väsentlig frågeställning är väl ändå som alltid:
"OK, vibrationerna minskade...
Men, hör jag någon skillnad? Jag skall ju lyssna på skiten och inget annat, egentligen..."


/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000