HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anv. av tysk produkt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Emanuelus
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/02/28 :  11:59:44  Show Profile Send Emanuelus a Private Message
Vann i dagarna en tysk Ebay-auktion rörande en äldre Yamaha-förstärkare (A-760 II). Säljaren är oförmögen att kommunicera på engelska, och jag kan inte tyska, så detaljerna lyser med sin frånvaro ... men vad jag egentligen vill få reda på är om jag kommer att kunna koppla in förstärkaren direkt i ellutaget, eller om det krävs någon form av "reseadapter" el. liknande?

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/02/28 :  12:06:46  Show Profile Send ThinMan a Private Message
I Tyskland är det samma spänning i elnätet som här i Svedala, så ja, det skall fungera utan problem.

Bop til you drop
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/02/28 :  13:47:33  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Har du läst detta?

http://www.yamaha-uk.com/safety_recall/
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2008/02/28 :  14:58:59  Show Profile Send Telarc a Private Message
Ifall du har svårt med det tyska språket så använd dig av Babel fish och översätt till Engelska. http://babelfish.altavista.com/
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/28 :  15:21:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Har du läst detta?
http://www.yamaha-uk.com/safety_recall/


Där står:
quote:
The models listed above contain a component in the power supply assembly, which can in very rare cases suffer damage. This can be followed by significant emission of smoke and can in some cases even cause fire within the amplifier.

As a safety precaution, you should immediately disconnect the amplifier from the mains by switching off and removing the plug from the mains supply and contact Yamaha Electronics (UK) Ltd


Kanske kan man få någon slags ersättning för förstärkaren från Yamaha?
Go to Top of Page

Emanuelus
Starting Member

33 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:21:04  Show Profile Send Emanuelus a Private Message
Tack!

Och jo, jag noterade faktiskt Yamahas varningstext, dock inte förrän efter att jag kammat hem förstärkaren. Lade ett e-brev till dem med efterfrågan om vidare instruktioner - de har inte behagat svara. Jag har dock mycket svårt att tänka mig att de skulle stå för ev. ersättning eller modifieringar, tror det rör sig om att de kan berätta vad som måste göras, och sedan får jag ta med den till närmsta elnörd och stå för pistolerna själv, eller vad tror ni..? Jag vet inte hur det brukar fungera i sådana här fall.

Men en fråga till direkt; förutom att det är samma spänning i nätet - ser stickkontakten sannolikt likadan ut? (kan inte få fler bilder av säljaren) Visst, det finns ju adapters, men jag skulle vilja veta innan maskinen kommer så att jag vet om jag bör förbereda en sån eller ej


Tack
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:22:52  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har för mig att tyskland har samma propp som vi.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:55:30  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Japp, så är det. Samma propp.

Bop til you drop
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000