HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 klockan 23.02 ikväll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/02/28 :  10:09:29  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Mars Volta och Meshuggah i P3. För er som vet vad dessa två banbrytande band innebär så gläds ni med mig. För er som inte vet: Ge programmet ett par minuter bara..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/28 :  11:25:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Jo då ska lyssna!

"Latexdemoner från Karelen" var en kul varant.
Mars Volta och Meshuggah kan väl inte vara "sämre".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:46:23  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Reporten sa, "punk-rock" och "litn hängiven publik värden över". Intervjuverna mella "låtarna" var nog för mig den stora behållningen. I alla fall just nu. Men skulle jag behöva "oorganiserad" musik så vet jag var jag ska leta.

Oorganiserad musik finns också i afrikansk och asiatisk musik. I den bemäkelsen "två tre tornartsbyten och ändring av takt", punk-rock var inte först.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Toerne
Member

54 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:00:53  Show Profile Send Toerne a Private Message
Här kan man lyssna på det: http://www.sr.se/webbradio/?typ=latestbroadcast&Id=2333
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:01:48  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kallade han Mars Volta och Meshuggah för punk?!?

Skulle väl påstå att punk just INTE förknippas med teknisk ekvilibrism som tonarts- och taktbyten, punk började väl just med devisen att man inte behövde vara nån fullfjädrad musiker för att lira.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/29 :  15:29:05  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Kallade han Mars Volta och Meshuggah för punk?!?

"Punk-rock" som jag minns det, uttryckte han sig så.

quote:
Skulle väl påstå att punk just INTE förknippas med teknisk ekvilibrism som tonarts- och taktbyten, punk började väl just med devisen att man inte behövde vara nån fullfjädrad musiker för att lira

Min uppfattning är att, det som spelades var mycket bra, även om jag inte "orkar med klangen".
Men att göra musik av oljud är väl lite av "det fina i kråksången".
Och givet vis kräver det duktiga musiker. Åtminstone om man ska göra om det likadant.

Punk lyssnade jag på 1975. Och det var precis som Du skriver. Enkel musik. Alla kunde spela "punk" och så drog man lite på munnen.
Men det var kanske lite en protest. Och som sådan "godkänd".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/02/29 :  15:34:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, jag har inget emot punk/punk-rock/vad man nu vill kalla det

Däremot är det helt enkelt felaktigt att placera The Mars Volta och Meshuggah i den kategorin. Det är lite som att, ptja, kalla Enya för techno

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/29 :  16:38:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Däremot är det helt enkelt felaktigt att placera The Mars Volta och Meshuggah i den kategorin.

Det var "radio-prataren" som sa det.

I vilken "låda" ska Vi placera dom då? (Riktigt nyfiken)

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:16:30  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Tusan då, jag missade detta! Någon som spelade in det?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:18:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Meshuggah - "math metal", experimentiell progressiv metall. På senaste albumet går de lite åt thrash metal-hållet.

The Mars Volta kan man kategorisera som diverse saker. Vanligaste klassificeringarna på rateyourmusic.com är "Progressive Rock, Experimental, Art Rock, Experimental Rock" och det stämmer ganska bra in.

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:27:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Jahaja!

Alltid lär man sig någon.
Intressant var det att lysna på både musik och intervju

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7974 Posts

Posted - 2008/02/29 :  20:29:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ska lyssna på Toernes länk vid tillfälle, Mars Volta är jag inte insatt i men Meshuggah, det är gött mos...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/03/01 :  12:32:49  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hoppsan!
Ingen av banden har med punkrock att göra. Det är ju en ren miss. Tror Hake och killarna blir lite sura över det där...

Meshuggah brukar ju placeras i kategorin progressiv metal. Och det beskriver det ganska bra. Mars Volta´s alster skulle nog gå under acid metal.

Kul att du lyssnar Gubben i Kalmar. Jag kanske skulle ta och försöka snegla på schlager några minuter ikväll...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2008/03/01 12:34:19
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/03/03 :  22:44:17  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Det är lungt "Beat".
Det gäller bara att plock ut "gobitarna". Jag har dessutom läst lite om "Meshuggah" och hur dom jobbat i studio. Så det var inte någon större "nock".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/03/03 :  22:54:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Nya plattan "ObZen" finns nu för provlyssning i sin helhet på:
www.myspace.com/meshuggah

Deras bästa platta, varkar det som

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000