HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Varför är så många negativa till melodifestivalen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/19 :  15:49:07  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Hur kommer det sig att så många uttrycker en negativ reaktion när "melodifestivalen" kommer på tal.

3,2 miljoner såg första deltävlingen.

Går ett HiFi intresse, inte att kombinera med ett schlager intresse?

Är schlager inte "musik"? Eller funkar inte HiFi:n när en schlager ska spelas?
Förstör man HiFi:n om man spelar schlager på det?

Är jag ensam att representera dessa 3,2 miljoner tittare här på forumet?

Ja ja Jag vet att jag provocerar. Men säg var Ni tycker och gärna varför.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/19 :  15:54:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Skräpmusik vad gäller de flesta låtar (tex I love Europe), dock kan man se det som lättsam underhållning. Kollar på det ibland för min sambos skull.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/19 :  16:03:32  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jag och frugan brukar kolla på det faktiskt. men vissa låtar (de flesta) är ju ej schlager alls. I love Europe är lika dålig som "We are the winners of eurovisia" som var med förra året.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/02/19 :  16:05:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Misstänker att denna tråd kommer att flyttas till musik eller off-topic... men jag vill ändå haka på här..

Jag delar din upplevelse av den negativa klang som evenemanget får här på forumet (och i andra sammanhang).

Vet inte något annat sammanhang där det är lika "okej" att racka ner på, och i nedsättande ordalag vara så föraktfull som mot melodifestivalen (möjligtvis Idol..)- vilket indirekt också indirekt känns en smula nedsättande mot oss som sitter och tycker att det är ett trivsamt evenemang. Jag finner stort nöje att sitta med min flickvän och följa melodifestivalen. Skulle vilja påstå att det är en av höjdpunkterna i vinterhalvårets tv-tablå.

Huruvida musiken är "bra" eller motsvarar krav på hifi eller "fin" kultur vill jag inte ge mig in i något fördjupande resonemang om, ärligt talat - resten av årets dagar skulle jag inte direkt skruva upp ljudet på radio om de deltagande låtarna spelas.

Men här är det inte frågan om det, utan om att det faktiskt finns en stor grupp människor som har mycket nöje tillsammans framför melodifestivalen. En del för att man gillar musiken, andra för att det är lite av "kult" och kitsch, och vissa av andra orsaker. Detta borde väl vara något positivt?

Om klagomålen, så som de faktiskt yttrat sig, är så grava mot evenemanget - torde nog förväntningarna på det vara fel eller orealistiskt ställda. Melodifestivalen är en plattform för en typ av musik och låtar som antagligen bara dyker upp en gång per år och inte gör anspråk på något annat än att vara underhållning via relativt banala pop-dängor. Inget fel i det, tycker jag.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/02/19 :  16:56:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Flyttar tråden till musik........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/02/19 :  17:00:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det är väl lite kultur/musiksnobbism, fult att gilla det som är så här öppet komersiellt, plus att Bert Karlsson är inblandad, det är ju aldrig bra .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/19 :  17:34:43  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag är negativ för att jag egentligen inte gillar att tävla i musik (eller konst överhuvudtaget). Det blir fokus på fel saker.
Sen är den schlagermusik som presenteras i programmet inte riktigt "min" musik andelen urusla bidrag är ju ganska stor.

Jag är positiv för att det är ett program med anor som alla har synpunkter på.
Visst är det lite speciellt med ett direktsänt program som sänts i nästan 50 år!
Visst finns det en hel del bra låtar och stjärnor som har kommit fram här också genom åren.
Det är väl också skönt med ett program där det är tillåtet att vara negativ det är ju nästan inbyggt i konceptet att man inte gillar Melodifestivalen men tittar ändå.

Sen förstår jag inte varför jag alltid alltid känner fel på mig vem som skall vinna.
Jag är inte något stort Carolafan och tycker en hel del som hon står för är direkt dumt. Men i lördags blev jag totalcharmad av Carola. Jag tyckte hon lyste av professionalitet och oemotståndlig stjärnglans ihop med Andreas Jonsson. Låten var så bra som en schlager kan bli. Men jag hade nog missat nåt... som vanligt.
Kanske en del av charmen trots allt.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/02/19 :  17:39:04  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag tycker inte det är speciellt provocerande.
Jag brukar se spektaklet för att det är en bra show. Tyvärr är det ytterst sällan musiken faller mig i smaken (Finlands bidrag förra året var helt ok), men det är underordnat.
Dessutom är det en snackis. Man får la hänga me´.
Men om musiken i melodifestivalen vore det bästa Sverige producerat hade det varit beklagligt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/19 :  19:22:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Som show och underhållning är det OK. Hela familjen inklusive barn är engagerade och det är musik ( i en eller anna form ).
Ljudet i 5.1 och prjektor gav faktiskt en juste känsla. Men kvaliteten på bidragen mja...undrar vad folk röstar efter för kriterier.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/02/19 :  20:25:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gillar inte alls evenemanget i fråga (även om jag numera inte behöver drabbas av det, om jag nu inte vill betala för biljetter till Harcourt Arms arrangemang vill säga). Problemet är att bidragen brukar pendla melan det "normaldåliga" och därmed tråkiga, och urusla vilket inbland bara är pinsamt. Ibland blir det i det närmaste obehagligt att lyssna på. Så musiken lockar inte.
Till det kommer att jag tycker att "shower" av alla de slag nästan alltid är väldigt tråkiga så oavsett hur välproducerat det är så så räcker inte det för att jag ska bänka mig framför TVn.

När de bara var en sänding så gick det väl till nöds att stå ut med, det brukade användas som skäl för att dra ihop ett gäng och käka lite och umgås; men numera är ju pinan utdragen över flera veckor...

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8662 Posts

Posted - 2008/02/19 :  21:48:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tycker för det mesta bidragen är av jämn kvalitet..
Förutom några då,Finlands bidrag och Carolas "Evighet" gav mig rysningar
det är mitt mått på att låtarna "står ut"Liksom Sanna Nielsen.
Brukar ha på programmet mest som bakrunds musik,liksom american Idol,då hajjar jag till vid bedömmningen(sågningarna)
Ett program som hållt på i 50 år,där det ska försökas överträffas varje år,det blir väl inte bra?
Tänkte för övrigt i år när Carola sjöng att det hadde nog funkat bättre om hon sjungit själv..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/19 21:49:47
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/02/19 :  22:24:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag gillar inte melodifestivalen därför att nästan alla melodier är väldigt slätstrukna och låter ungefär likadant. Jag ska ärligen medge att jag inte tittar på alla program. Men jag brukar titta på det program där den svenske representanten i europatävlingen utses. Både när det enbart var en tävling och numera när det är en final. De svenska melodier jag minns från de cirka 40 år jag tittat är:

1968 - Det börjar verka kärlek banne mig
1969 - Judy min vän
1973 - Ring Ring (icke vinnare)
1974 - Waterloo
1981(?) - Hallå hela pressen (icke vinnare)
1983 - Främling
1987(?) - Är det det här du kallar kärlek?
2004(?) - Det gör ont

Det är dessa åtta jag kan plocka fram ur minnet och (försöka) börja nynna. Resten är bara tomt. Och däribland finns det alltså tre europasegrare som jag inte kan plocka fram.

Sedan finns det naturligtvis ett gäng som jag kan återkalla ur minnet när någon nämner dem, men de kommer jag inte på just nu...

/ Jörgen G

PS
Jag förstår emellertid varför Melodifestivalen är populär; sång och musik, tävling och tittarna får vara med och bestämma. Det är klart att de som vill titta på det ska få göra det utan att jag - eller någon annan - ska agera smakpolis. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/02/19 22:32:53
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/19 :  22:47:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Skilj på Idol och melodifestivalen.

Idol ska fokusera på artister och melodifestivalen på låten. Men jag medger att det är en sanning med modifikation.

På ett forum som betjänar människor som syssla med musikproduktion är diskussionen i full gång (en tråd på över 120 inlägg). Och meningarna är lika delade som här. Men dom som lyssnar gör det med olika motiv. En kunde redogöra för hur en låt var "EQ:ad" men kom inte ihåg vem som sjöng tex.

Vad jag vill ha sagt är att förutom "gillar, gillar inte låtarna", kan också "motivet" till ett intresse för "festivalen" variera. Allt från ett ren socialt till en djupare analys av arr/ackordföljder/stämmor och hur hårt komprimerat baskaggen är mm.

Själv ska jag vrida på HiFin och lyssna efter ny musikaliska infallsvinklar.
Men självklart vill man ha så bra ljud som möjligt.

Vänligen
Tommy B

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/19 :  23:05:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag gillar inte spektaklet men brukar titta ibland för sällskaps skull. Särskilt nu när det är 6? deltävlingar, det är minst 5 för många. Jag gillar inte musiken och inte inramningen heller men det är väl alla förunnat att ha en sådan programserie att tillgå när det är så många som 3,2 milioner som tittar. Möjligen att jag gör frugan sällskap på sista deltävlingen.

J. Ullberg
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/02/19 :  23:33:23  Show Profile Send mace a Private Message
Livet är för kort för ! Det finns så mycket annat som jag vill fylla livet med.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/02/20 :  01:14:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Lika lite intressant tycker jag att fotboll, ishockey och melodifestivaler är och då tittar jag inte på det och har oftast inte ens en aning om att VM eller annat är igång förrän någon frågar vad jag tyckte om matchen igår.
Men om jag måst välja så hade jag valt fotboll eller ishockey före melodifestivalen som dom få gånger jag kikat varit så uselt att jag omedelbart gjort något annat.

Jag tittar eller lyssnar helt enkelt inte på sådant som inte intresserar mig, då jag oftast har intressanta saker på gång.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2008/02/20 :  08:46:33  Show Profile Send alpinist a Private Message
Jag ser det som guldvaskning! Mycket grus som man får sålla bort
innan guldklimpen tittar fram. Helgens jätteklimp var Sanna Nielsen! Från schlagersångerska modell 1A så har hon hittat ett
nytt röstläge, mer dynamik mellan svaga och starka partier mm och en utstrålning som lämnade de andra långt efter!

Lyssna gärna på Sannas låt på MySpace, där hon i vissa lägen
låter som Sofia Karlsson, och det är ett stort steg framåt
http://www.myspace.com/sannanielsenmusic

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/02/20 :  08:53:14  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag tittar inte på melodifestivalen av ett antal anledningar.

1. Musiken och artisterna tilltalar mig inte.
2. Det går inte att tävla i musik.
3. Det är bara ett enda stort kommersiellt jippo som styrs med järnhand av ett fåtal personer.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/20 :  09:01:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker absolut att man kan tävla i musik, men helst ska en kompetent jury bestämma vinnaren, kanske tillsammans med tv-publikens röster. Men den musikaliska kvaliteten på bidragen har tyvärr bara blivit sämre och sämre med åren, tävlingen "har överlevt sig själv" känns det som.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/02/20 :  11:10:42  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det finns faktiskt tävlingar för cellospel, violinspel,
piano och sång. Med klass.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/02/20 :  11:17:56  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
3. Det är bara ett enda stort kommersiellt jippo som styrs med järnhand av ett fåtal personer.

Money Rules, Who are you ?

Martin

Edited by - MartinN on 2008/02/20 11:18:57
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/20 :  18:22:10  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Går det inte att tävla i musik?
Hela samhället är en gigantisk konkurrenssituation.

Men sätter man upp tre, fyra regler och en person som övervakar konkurrenssituationen, kallar vi det "tävling". Och då går det inte?

Är jag ute och "cyklar"?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/02/20 18:23:06
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/02/20 :  19:25:35  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Gubben i Kalmar: Melodifestivalen representerar den värsta och sämsta formen av underhållning och brukar i brist på andra svepomskrivninger kallas musik av svenska mediajocks som vill sälja, alternativt förbruka, DIN mödosamt inarbetade lediga tid, när DU skulle kunna sitta framför ditt nyinköpta hifi-alster och faktiskt trivas med din vardag. VÅGA VÄGRA!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/20 :  19:52:03  Show Profile Send Marc a Private Message
Melodifestivalen suger men jag gillar verkligen att titta på den!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/20 :  21:10:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Gubben i Kalmar: Melodifestivalen representerar den värsta och sämsta formen av underhållning och brukar i brist på andra svepomskrivninger kallas musik av svenska mediajocks som vill sälja, alternativt förbruka, DIN mödosamt inarbetade lediga tid, när DU skulle kunna sitta framför ditt nyinköpta hifi-alster och faktiskt trivas med din vardag. VÅGA VÄGRA!

Beat: (Jag höll på att skriva Bert)

Jag skulle vilja vända Din slogan: "VÅGA TITTA" och ge uttryck åt uppskattning om man hittar ett "guldkorn".

Dom program som dra störst publik är "musikunderhållning" typ "Så ska det låta." Melodifestivalen m fl.

3.2 miljoner "vikingar" kan väl inte sitta och titta på "den värsta och sämsta formen av underhållning"? I synnerhet när det finns så mycket annat kul att göra, eller?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/02/20 :  23:03:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
3.2 miljoner "vikingar" kan väl inte sitta och titta på "den värsta och sämsta formen av underhållning"?

Jodå, det kan de visst.
Tänk på att "Big Brother" och liknande "reality såpor" också är väldigt populära. Ett annat exampel är sensationspressen som ju också verkar gå ganska bra (särskilt här i England, The Sun är tyvärr en väldigt populär tidning)
Att något är populärt innebär inte att det är bra.

Det är mycket möjligt att det är ett "elitistiskt" synsätt men det är fortfarande min åsikt.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000