Author |
Topic |
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 11:32:58
|
quote: Det är bara ett enda stort kommersiellt jippo
En dag på Gröna Lund eller Liseberg är också att gynna extremt kommersiella intressen och är egentligen att lägga pengar på struntsaker, men det är underhållning och kul!
Tävla i musik? Nja, det är väl så med de flesta bedömningssporter att de alltid kan diskuteras. Det blir alltid svårt att konstatera att "rätt" vann om man inte kan mäta med exakthet vem som sprang snabbast, hoppade högst osv... Men i melodifestivalsammanhang bör man nog ha i åtanke att det inte är bästa låten som vinner, utan den populäraste.
Om många människor samtidigt finner glädje i att lyssna på just sin favoritlåt och sedan väljer att rösta på den i ett familjeunderhållningsprogram - så att den låten vinner - ser jag inte varför detta skulle vara något ont. |
Min anläggningstråd |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 11:36:31
|
quote: Att något är populärt innebär inte att det är bra
Det innebär att MÅNGA tycker att det är bra, även om du inte gör det. Jag gillar både BigBrother och Carola.... |
rolnor |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 11:43:19
|
quote: Att något är populärt innebär inte att det är bra.
Nä helt rätt! Det finns ingen "automatik" eller logik i det. Popularitet är int lika med bra. Men det säger en hel del om vad vi "vikingar" vill bli underhållna av. Det är därför jag lyfter fram kopplingen "musikunderhållning" i TV och HiFi. Bild och bra ljud helt enkelt.
Kolla på siffrorna medan. Tagna från "Allt Om Media" och vistar tittarsiffror. Jag tog bara SVT1:s siffror från 2005. Detta är don tio främsta platserna. Först på femtonde plats kommer Saltön med 2 655 000 tittare. Det programmet toppar "icke-musikunderhållningen" sätt följt av "På spåret". "Reality såpor" toppas av "Big Brother ankomsten", 655 000 tittare. Nä jag tror inte "vikingen" har tappat känslan för "god smak".
- Melodifestivalen 2005 4 055 000
Så ska det låta 3 195 000 Melodifestivalen 2005 3 170 000 Melodifestivalen 2005 3 150 000
Melodifestivalen 2005 3 100 000 Så ska det låta 2 985 000 Melodifestivalen 2005 2 940 000
Så ska det låta 2 860 000 Så ska det låta 2 805 000 Så ska det låta 2 785 000
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 13:13:56
|
Jag menar att det för många är bra underhållning, verkar lite mysko att skriva andra på näsan vad som är bra och inte, är det nånting som är en smaksak så är det ju musik och annan konst, eller??? |
rolnor |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 13:30:40
|
quote: Bra, det innebär att det fortfarande finns 6 miljoner tänkande individer kvar.
... och detta sagt helt utan en smula förakt och med en nedvärderande ton? |
Min anläggningstråd |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 14:13:10
|
Själv så har jag en hat/kärleksrelation till festivalen, Christers låt hatade jag, medans Häggkvist/Johnson fick godkänt. Jag upplever att jag blir underhållen både när jag hatar och älskar. |
rolnor |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 14:55:53
|
Jag ser det som underhållning, ibland bra och ibland dålig. Men tävlingen har ju anor, och även om jag inte lyssnar på schlagermusik annars kan det vara kul ibland. Och det är kul att dansa på nattklubbar till klassiska schlagerhits, gjorde jag senast i lördags natt... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 14:56:48
|
quote: En dag på Gröna Lund eller Liseberg är också att gynna extremt kommersiella intressen och är egentligen att lägga pengar på struntsaker
Varken Gröna Lund eller Liseberg är "public service" och finansierade med skattepengar utan de är privata företag med vinstintressen. Så din jämförelse haltar en hel del. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 11:00:24
|
Förutom ovan resonemang om "kommersiellt" och "icke kommersiellt". Så diskuterar vi "bra" och "dålig" musik.
All musik påverkar oss känslomässigt. Det visste Hitler och använde musiken i sin propaganda. I frireligiösa kretsar spelar musiken samma roll (känslomässig påverkan).
Musik som påverkar oss känslomässigt positivt tycker vi är bra musik. Och tvärt om. Förnuftsmässiga skäl kan vara en del av orsakerna till att vi reagerar negativ/positivt inför musik. Personligen kan jag inte med musik som förhärligar användandet av droger t.ex. Men Jimi Hendrix gjorde ingen musikaliskt dålig musik. Kunskaper, livserfarenhet kan/bör/kommer att förändra vår uppfattning om vad som är bra / dålig musik.
Någon form av musik måste rimligtvis ha påverakt en större grupp "vikingar" positivt. Och därför bli "populär". Ni förstår säkert vad resonemanget mynnar ut i.
Detta med bra/dålig musik är något man måste plocka sönder i mindre bitar. För att få klar för sig vad man menar. Sen är det OK att diskutera och jämföra.
Melodifestivalen upprör. För eller emot. Vann rätt låt eller fel. I morgon är det deltävling nr3. Jag ska lyssna genom videon kopplat till HiFi:n och lurarna. Det ger bästa ljudet.
Vänligen Gubben i Kalmar
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 14:16:15
|
Jag ska också titta-lyssna och bli berörd, alltid kul om det finns nån låt som är acceptabel, sen kan jag satsa en slant på Unibet när finalen går, tjänade en hacka när Lordi vann! |
rolnor |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 16:38:24
|
quote: Guy Gadbois: Nej.
Beat: Då stänger jag av tankeverksamheten imorgon lördag kl 20.00 och blir en chipsdippande (alternativt blir det tacos...) zombie framför tv:n |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2008/02/22 16:39:04 |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 21:18:32
|
Varför kritisk, ja helt enkelt för att en oförsvarligt stor del av SVT´s budget går till detta skräpet, och det vore väl ok ,om det var en kanal som man kunde avstå. Men så länge som jag tvingas betala licens för eländet, så förbehåller jag mig rätten att såga skräpet. Jag skulle vilja se tittarsiffrorna , om det gick i PPV eller betalkanal istället. Jag råkade se några (4st) av låtarna ikväll, och det var värre än jag någonsin kunde föreställa mig, så det blev en film istället. /Samma inlägg som i off topic tråden, men den passade bättre här./ |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 22:53:43
|
Varför jag inte kollar in det är för att jag vanligtvis inte gillar schlager/dansband för att inte tala om allt trams som kvällspressen rapporterar om. De där BWO har däremot lite låtar i stil med Pet shop boys och det låter inte så illa. Jag brukar dela musik i två delar den jag gillar och den jag inte gillar eller den jag är beredd att lägga pengar på eller inte och jag tror inte det blir något inköp i år heller. Möjligtvis kan jag nynna med om jag sitter i bilen och lyssnar på radio men köpa det gör jag inte.Jag lyssnar inte heller på svensktoppen och jag gillade inte Abba när det begav sig. Däremot har jag växt upp med en del schlager typ Anita Lindblom/Agnetha Fältskog så stora schlagerboxen står härhemma antagligen gillar jag det pga åldern. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 17:02:40
|
Hehe, vilket jävla skämt...antingen är frågan djupt ironisk eller så behöver muttarar och skruvar åtdragning... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 19:07:22
|
quote: Hehe, vilket jävla skämt...antingen är frågan djupt ironisk eller så behöver muttarar och skruvar åtdragning...
Tycker att den här typen av kommentarer tyder på brist på ett par av dom viktigaste egenskaper som en mogen människa så småningom utvecklar, ödmjukhet och tolerans. |
rolnor |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 20:10:54
|
quote: Hehe, vilket jävla skämt...antingen är frågan djupt ironisk eller så behöver muttarar och skruvar åtdragning...
Är det topic-frågan du åsyftar? Finns det någon lista på ämnen som inte får eller bör tas upp, utan att folk ska bli idiotförklarade? (förutom det där med kablar, naturligtvis. ) Som rolnor skriver, ödmjukhet och respekt...... |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 21:06:31
|
eee, vem har idiotförklarats här? oj, just det, glömde dom hära: :-):-) Jag kanske missuppfattade frågan som ironi...lätt att göra nuförtiden... Är Schl-festivalen verkligen kommersiell en längre tid än just för ögonblicket. Så vitt jag vet är det väl endast Abba som har gjort sig en hacka på sin vinst - som dom säkert skulle ha gjort ändå. Kommer ni att tänka på någon annan vinnare som har haft en längre tids internationell/europeisk framgång tack vare schlfstvl? Liknar mest en fotbollsmatch med 45 lag på plan... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2008/02/24 21:09:53 |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 21:27:15
|
Om inte annat kan man ju glädjas åt att programmen drar in flera miljoner till Radiohjälpen. Alldeles oavsett vad man tycker om jippot i övrigt. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 22:37:35
|
Nääääääääää Nu har Ni tappat fokus på skälva "grejen". Bry Er inte om, om "Zombie" är lite "verbalt stökig". Det finns sådant som är värre. Ett schlagerintresse?
quote:
Hur kommer det sig att så många uttrycker en negativ reaktion när "melodifestivalen" kommer på tal. 3,2 miljoner såg första deltävlingen. Går ett HiFi intresse, inte att kombinera med ett schlager intresse?Är schlager inte "musik"? Eller funkar inte HiFi:n när en schlager ska spelas? Förstör man HiFi:n om man spelar schlager på det? Är jag ensam att representera dessa 3,2 miljoner tittare här på forumet?
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/02/24 22:38:23 |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 22:50:32
|
jag skulle vilja jämnställa schlager med dansband. tycker bägge är vedervärdiga. det känns inte som att det är någon större kreativitet bakom det hela väldigt, slätstruket. men jag tror det hela bottnar i gammal hederlig svensk avund. så länge jag slipper lyssna på det så är jag nöjd. dom är säkert godhjärtade innerst inne :P och alla måste ju vara väldigt duktiga musiker/låtskrivare/artister annars så skulle dom inte stå på scen
eller ?
|
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 00:05:43
|
quote: Går ett HiFi intresse, inte att kombinera med ett schlager intresse?Är schlager inte "musik"? Eller funkar inte HiFi:n när en schlager ska spelas?
Tror inte det har med "hifi" som i "intresse för musikspelande apparater" att göra, snarare att de flesta som sysslar med hifi också är mer musikintresserade än "vanligt folk" och helt enkelt har lyssnat på väldigt mycket bra musik (och då ofta musik som inte spelas vare sig på radio eller TV), så många gånger så är det nog helt enkelt så att vi är mer kräsna än medelsvensken.
Det finns så mycket bra musik att det är dumt att slösa bort tid på att utsätta sig för sånt man inte tycker håller måttet.
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 08:15:55
|
"verbalt stökig", "saknar ödmjukhet och tolerans", "omogen människa", sådana påhopp och sådant hån (a la AB) måste man läsa bara för att man tycker att ens egna muttrar och skruvar borde dras åt, usch och fy vad hemska ni är, stygga audiofiler... Det finns ju en annan aspekt av Melodifestivalen, nämligen den att den utvecklar och bibehåller kompetens att driva direktsända evenemang i den större skalan, ett ansvar som åligger public sevice. Och att det går miljoner till Radiohjälpen är ju bra, den privata televisionen hade bara förmedlat pengarna till sina aktieägares fickor. I sådant fall tycker jag att festivalen är berättigad, även om man kan tycka si och så om innehållet. Personligen tittar jag bara på finalen, drar ett antal kalla och har kul och garvar åt eländet = underhållning. En vecka senare är de flesta låtarna ett minne blott. Lång livv pablik sörvis!!! |
|
|
Topic |
|