HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Varför är så många negativa till melodifestivalen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/02/25 :  08:58:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Precis Zombie, underhållning, större växlar än så behöver man inte dra på evenemanget.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/25 :  09:31:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
"verbalt stökig",

Om Du uppfattar mina ord som ett "påhopp" Zombie, vill jag be om ursäkt.
I mina ögon förefaller Du vara en "ärlig och rak" person. Vad jag ville var att man inte lägga in något som inte finns i Ditt uttryck om skruvar och muttar. Men vist ökar Du risken för missförstånd om man utrycker sig lite slavigt eller "stykigt". Man å andra kan tex fråga Dig vad Du mena med "skruvar och muttar" innan reagerar starkt.

quote:
Tror inte det har med "hifi" som i "intresse för musikspelande apparater" att göra, snarare att de flesta som sysslar med hifi också är mer musikintresserade än "vanligt folk" och helt enkelt har lyssnat på väldigt mycket bra musik (och då ofta musik som inte spelas vare sig på radio eller TV), så många gånger så är det nog helt enkelt så att vi är mer kräsna än medelsvensken

Det är nog lite åt de hållet jag uppfattat "HiFi-folket", ink. mig själv.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/02/25 :  10:24:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Utan att ha läst vad som skrivits hittills så skriver jag vad jag tycker. Jag tycker inte om schlagermusik även om det nu inte så ofta handlar om just schlagermusik utan egentligen om vad som helst.

Jag tycker att det är ett bevis på att det finns för lite intresse att skriva bra musik och få artister som kan framföra musiken på ett bra sätt genom att enbart titta på utbudet och konstatera att det är helt makalöst att så många usla artister och usla låtar har kommit igenom en första gallring innan TV-sändningar - kanske blir det inte mycket till gallring av överhuvudtaget eftersom det inte finns tillräckligt med bra bidrag?

Tidigare tycker jag att det mindre jobbigt med melodifestivalen. Det var en lördag det handlade och om sedan ännu europafinalen - fine!

Men nu är det ju en hel månads lördagar som tas i anspråk av detta spektakel. Varför? Jo, pengar. Självklart är det som i alla andra sammahang intressant att dra ut på det mesta så länge som möjligt för att dra in mängder av mer pengar på en och samma grundidé. Det må så vara om det är elitseriehockeyns slutspel eller detta.

Eftersom man vill göra mer av mindre så blir det självklart urmjölkat och jobbigt att se.

Inte nog med detta, man gör en tävling i tävlingen, tar ut alla utan 3 till en andra omgång och sedan två som ska gå vidare direkt och två till som ska få en chans till -- ännu ett tillfälle och mer pengar.

Det blir en smula patetiskt i mina ögon när det på sin höjd finns ett bidrag som överhuvudtaget platsar i en final, om ens det.

Gör mindre av mer istället så blir det över lag bättre TV.

PS, varför är det generellt sett så löjlig humor på sånna här TV-tillställningar?

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/25 :  10:26:42  Show Profile Send B-200 a Private Message
Detta är så sant, att de mjölkar ut fenomenet för mycket. Man är trött på det redan innan det börjat.

"Tidigare tycker jag att det mindre jobbigt med melodifestivalen. Det var en lördag det handlade och om sedan ännu europafinalen - fine!"

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/25 :  15:52:34  Show Profile Send rolnor a Private Message
Det är kanske inte så lätt att skriva "bra" musik, men jag tycker t.ex. att min bror (som har skickat in bidrag ett par ggr) skriver mycket bättre än det som väljs ut. Man kan ju undra varför t.ex. Ingela "Pling" alltid är med, är hon så j-a duktig??? Tycker inte jag.. Jag gillar att man delat upp det till flera program, är mycket road av att se vad dom har för (skit)låtar den här gången...

rolnor
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/02/25 :  16:46:23  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag vet inte hur uttagningen av bidragen går till, men nog borde det bli bättre om en hårdrockare väljer sitt och en jazz-diggare sitt osv. Sen om jazz-diggaren fallar för en discorökare till låt så blir det ingen jazz det året för jazz-bidragen höll inte måttet.

Eller så tillbaka till festival med enbart slagerlåtar.

Edited by - Sundström on 2008/02/25 16:47:28
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/25 :  18:40:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
en annan grej med Schl. är att en viss minoritet är välrepresenterad...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/02/25 :  19:02:29  Show Profile Send ninja a Private Message
Gladiatorarenor var alltid välbesökta fast det var aldrig trevliga föreställningar som spelades där!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/25 :  19:32:58  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Gladiatorarenor var alltid välbesökta fast det var aldrig trevliga föreställningar som spelades där!

Men det beror väl på att vi människor har en väldigt mörk sida, tänk vad mycket våld som visas varje kväll på TV, inte speciellt "trevligt",men, desvärre, mänskligt...

rolnor
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/25 :  20:44:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
Jag vet inte hur uttagningen av bidragen går till, men nog.........

Inte är det som många tror. Att man skickar in en låt och den bästa väljs ut av "proffs".
Eskobar blev uppringda och tillfrågade om dom ville medverka som "jokern" i denna omgången. Efter ett resonemang (inte helt självklart)i bandet tackade man ja.
Låten då. Dom hade färdiga låtar mastrade och klara för produktion. Och en av dessa tog dom.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:04:25  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

quote:

Men det beror väl på att vi människor har en väldigt mörk sida, tänk vad mycket våld som visas varje kväll på TV, inte speciellt "trevligt",men, desvärre, mänskligt...

Ahaaa, det är därför människor tittar på melodifestivalen

http://images.wikia.com/starwars/images/b/b3/Sithcode.jpg

Anti-sidscrollmaffian was here (för stor bild)...
/ztenlund

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/02/26 :  10:03:09  Show Profile Send FBK a Private Message
Tycker som matte76, dvs skräpmusik.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/02/26 :  17:44:45  Show Profile Send jos a Private Message
Jag gillar inte schlager som musik i stort men däremot gillar jag all bra musik och ibland dyker en bra låt upp även inom schlagervärlden. Typ "det gör ont" och senast "empty room" (som utklassar det andra förrestes..).

Och visst kan man tävla i musik! Inget jag tycker är så jättespännande iofs och jag har svårt att genomlida flera av bidragen som faktiskt är riktigt, riktigt dåliga. Man fixar kaffe eller surfar tills Björn Gustavsson dyker upp eller så byter man (oftast faktiskt) kanal..

Sen är schlager sjukt populärt inom gayvärlden så då blir det väl extra svårt för de som har homofobi (vilket nog är en hel del) att ta det till sig.

Edited by - jos on 2008/02/26 17:50:14
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/02/26 :  17:53:12  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Eskobar blev uppringda och tillfrågade om dom ville medverka som "jokern" i denna omgången. Efter ett resonemang (inte helt självklart)i bandet tackade man ja.
Låten då. Dom hade färdiga låtar mastrade och klara för produktion. Och en av dessa tog dom.

Ahaaa.., då förstår jag!! Trodde de missat att sångaren sjöng falskt men de hade alltså bara inte lyssnat tills det var för sent!

Edited by - jos on 2008/02/26 17:53:44
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/27 :  10:10:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
vet inte om melodifastivalen är sjukt populärt inom gayvärlden, men som med alla andra föregivet förtryckta minoriteter försöker man lyfta fram varandra...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/02/27 10:11:01
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/27 :  10:49:29  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:

Ahaaa.., då förstår jag!! Trodde de missat att sångaren sjöng falskt men de hade alltså bara inte lyssnat tills det var för sent!

Bakom kulisserna kan man koppla ur "leadsångarens" mick och spela upp ett färdigt sång-pålägg. Eller som på "opp o hoppa", tjejkören tog över leadstämman. (Oproffsig vokalist)
Tittar man noga så märker man när micken kopplas ur.

Eskobar har som alla andra tillgång till justerings program som "fixar" falsksång.
Men "live" funkar det inte så bra. Och "nerver" ställer till det en hel del också. Fenomenet brukar kallas "bristande rutin".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/02/27 10:50:59
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/27 :  12:07:42  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Jag glömde att säga att Eskobar inte hade någon bas vare sig på scen eller ljudet ut till TV:
Varför är det många som frågar sig.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/02/27 :  12:22:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Att man skickar in en låt och den bästa väljs ut av "proffs".
Eskobar blev uppringda och tillfrågade om dom ville medverka som "jokern" i denna omgången.

Förvisso, men majoriteten av låtarna väljs ju fortfarande ut av juryn fast visst är det som du skriver att en del av artisterna/bidragen har blivit tillfrågade om de vill delta.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/02/27 :  12:40:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
angående Eskobars falsksång så noterade jag att sångaren vid ett flertal tillfälle gjorde tecken med handen åt ljudteknikern att medhörningen var alldeles för låg, låg medhörning gör ju att man inte hör vad man sjunger vilket leder till att det lättare blir falskt...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/27 :  17:37:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
angående Eskobars falsksång så noterade jag att sångaren vid ett flertal tillfälle gjorde tecken med handen åt ljudteknikern att medhörningen var alldeles för låg, låg medhörning gör ju att man inte hör vad man sjunger vilket leder till att det lättare blir falskt...

Ja någon ting var det som "gick snett". Tråkigt.

Det var synd för en "nykomling" har inte råd med "minuspoäng". Jag menar att dom borde fått ett rättvist utgångsläge.

Nu på lördag är det dom "tunga elefanternas drabbning". Förhoppningsvis ska kvalitén vara bättre rakt igenom. Har Ni inte lyssnat tidigare. Så är det dax att åtminstone köra festivalen via radion.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/27 :  19:09:08  Show Profile Send rolnor a Private Message
Gubben i Kalmar;

Är det rätt uppfattat att du gillar festivalen? Gillar du delvis musiken som spelas? Bara nyfiken...

rolnor
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/27 :  20:37:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Är det rätt uppfattat att du gillar festivalen? Gillar du delvis musiken som spelas? Bara nyfiken...

Jag kan väl inte säga att jag varit "övertydlig".

Jag är hobby musiker och spelar i en trio. Då är det alltid intressant att veta vad andra gör. Hur låter det, vad/hur gör dom. Värderingar bra/dåligt "skiter" jag i till en början med. Lyssna, lyssna noga. (Då inser Ni vad bra det är med en fin HiFi) Och titta givetvis, videon förstås om och om igen.
En bra schlager "står sig genom åren". Alla kan sjunga "Waterloo". Det vet jag. Funkar inget i allsångsväg, ta "Waterloo" o Tube. Det grå hem i alla åldrar.

Nu har jag inte besvarat Din fråga rolnor, men det beror på att jag har blandade känslor inför själva "melodifestivalen". Jag ser fram mot det, även om det blir som i lördags "botten-napp". För mig finns det så mycket att hämta och undvika att det vore ett "tjänstefel" att inte "gå igenom materialet". Det skulle bli ganska tomt om SVT skippa "festivalen". I alla fall tycker jag det och man fick säkert leta efter någon ersättning. Hultsfred?

rolnor, om man tycker om musik, vill man också ha en bra HiFi, har man en bra HiFi ska/bör man lyssna "brett". Alltså inte bara på sådan musik som man vet är i ens egen smak. Lyssna på lite "skit" och analysera. Vad gör dom för fel? Kan man ändera och få det att låta bättre?
Det ska väl tilläggas att min son kör Cubase Studio 4. Och man kan göra lite "kuliga saker" med det.

På lördag är det dags för en grupp som jag läst en del om men aldrig set på scen; Calaisa. Det enda jag vet är att dom ska vara "riktigt bra". En amerikansk producent kallade dom "dom nya BEATLES".

Hoppas Din berättigade nyfikenhet är tillgodosed, rolnor. Annars är det bara att fråga.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/02/27 :  21:02:14  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
men majoriteten av låtarna väljs ju fortfarande ut av juryn fast visst är det som du skriver att en del av artisterna/bidragen har blivit tillfrågade om de vill delta.

Jag tror Christer Björkman har veto i juryn om det nu är någon mer än han som ingår i juryn.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/28 :  15:32:00  Show Profile Send rolnor a Private Message
Tack för ditt svar G.I.K, Jag har en bror som jobbar professionellt med musik och han ordnade så att jag fick ett keyboard och jag har som riktigt usel amatör kört lite Cubase. Jag är också (såklart) intresserad av musik och går varje dag igenom det nya som kommer på iTunes, det mesta är "dåligt" i mina öron, alltså inte i min smak, men sen ramlar jag på en del riktiga godbitar, ibland sånt som "alla" gillar, ibland udda saker(så är det väl för alla..), musik ÄR ganska svårt vill jag hävda.

rolnor

Edited by - rolnor on 2008/02/28 22:52:33
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:32:35  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
musik ÄR ganska svårt vill jag hävda

Jo då , visst är det så. Det är mycket att lära och upptäck om man vill hänge sig åt "musikens-värd". Globaliseringen krymper inte den utan tvärtom, det blir bara mer musikaliska uttrycksformer.

quote:
Jag tror Christer Björkman har veto i juryn om det nu är någon mer än han som ingår i juryn

Det ligger nog en heldel i Ditt antagande. Om jag det rätt förstått vill dom/han ha en viss "bredd" och färdiga "koncept". Och man prioriterar, bredd, en joker, koncept före kvalité. Detta ger en "festivalen" en karaktär av "show" som jag tror dom/han är ute efter. Och så långt, "allt väl".
Men vi som prioriterar den musikaliska kvalité blir lite besvikna, tyvärr.

Men jag tror det blir bättre i morgon.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/02/29 09:34:27
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000