HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Stereo 70 med DHT
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/27 :  12:01:59  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har en fundering på switchad DC-matning av 6B4G i ett Stereo 70 projekt. Funderar också på om man kan mata stereoparet med samma 6V nätagg. Skulle det fungera att lägga katodmotståndet till ena benparet enligt följande skiss, (6B4G har då 6V glöd)?

http://www.revintage.se/2A3DCH.JPG


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2008/02/27 :  14:00:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
(6B4G har då 6V glöd)?

6,3v för att vara excakt,Ja andra mer eller mindre vanliga glödmatningar kopplas ju så i alla fall,det kanske kräver att switchmatningen är "flytande"?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/27 :  14:58:53  Show Profile Send reVintage a Private Message
Detta är väl inte det gängse sättet att koppla glöden för en DHT. Måhända att det är det som gäller switchade och stabbade nymodigheter.

Det normala är att lägga glödspänningen över katodanslutningarna och sedan gå till katodmotståndet via två lika stora motstånd( i 2A3s fall brukar man ha ca 50ohm) från respektive anslutning.

Det är väl självklart att glödspänningen skall var flytande, något annat skulle ju inte fungera öht.

Det behöver nödvändigtvis ej heller vara 6,3V exakt.



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/27 16:01:10
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/27 :  17:30:42  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
I mina kopplingar har jag alltid balanserat ut glöden till jord, för mig känns det helt fel att låta katodströmmen passera endast ena halvan av glödtråden. Det bör orsaka en felbalans i röret.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2008/02/27 :  17:55:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Okej,jag missade "obalansen",men varför inte ballanserat även med switchat?

quote:
Det behöver nödvändigtvis ej heller vara 6,3V exakt.


Behöver och behöver..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/27 :  18:05:39  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag har inte riktigt koll på hur man ska se det. 2A3s glöd bör ligga på ca 1ohm som sedan är parallellkoppplad med en extremt lågohmig DC-källa. Växelströmsmässigt bör man alltså kunna betrakta glöden som kortsluten. Däremot ligger dock katodens ändar på olika DC-potential.

Har googlat lite och Ryssens åsikt om att man normalt ansluter till ena anslutningen verkar inte vara helt ovanlig idag.

Har någon lyssnat och jämfört?


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/27 18:15:18
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/27 :  18:27:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
DC-mässigt ligger ändarna på olika potential, det har du rätt i,men balanseringen jag tänkte på gäller anodväxelspänningen. Själv har jag aldrig kopplat annat än balanserat och vet i skrivande stund inte vad det skiljer rent ljudmässigt. Men dat går alltid att testa när andan faller på. Just nu har jag inte lust med någonting, det här vädret vi har kan knäcka vem som helst.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7755 Posts

Posted - 2008/02/27 :  18:39:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
I äldre scheman ser man oftast balansering via två motstånd alternativt via mittuttag på glödlindningen.
I nyare scheman kan man däremot ibland se lösningar glödtrådens ena ände är jordad (ingen katodbias alltså) och den andra änden ansluts till en passande likspänning. Ibland matas flera glödtrådar från samma nätdel vilket verkar funka utmärkt. Skillnaden i signalmässig impedans mellan glödtrådarnas båda ändar borde vara försumbar såänge man håller sig på "lekmannanivå", ska man börja med överkurser så som konstantströmsmatning av glöden så är nog ingenting försumbart längre.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/27 :  19:11:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Problemet med vissa sådana kopplingar är att det ofta är svårt att få det helt fritt från brum.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/27 :  19:19:43  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag ger f-n i DC-matningen till en början och ansluter katodmotståndet via ST70s 6,3V centertapp. Det är ju separata 6,3V lindningar till varje kanal. Tänkte faktiskt köra fixed-bias och låta 15,6ohms motståndet sitta mellan centertapp och jord. Ev. kan jag senare byta mot två switchade.

Nästa nöt att knäcka är ett fungerande LC-filter för att hamna på dryga 300V B+ ist för 500V som originalkopplingen har. Har fått för mig att LC-filter kan ge mekansikt brum.

Originaldrosseln är bara på 1,5H och fysiskt liten men man klarar sig(teoretiskt) om man kör en per kanal. En simulering ger vid handen att ripplet genom originaldelen är lika stort som när man kör LC-filter med separata drosslar/kanal och 100-200uF på sekundärsidan av respektive drossel.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/27 22:12:40
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/27 :  23:34:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kom just på hur man gör för att slippa ändra i Stereo70s nätdel. Istället eldar man upp bortåt 20W i ett stort anodmotstånd!

http://www.eflatjump.se/freelunch.JPG

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7755 Posts

Posted - 2008/02/27 :  23:48:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Free Lunch-kopplingen har jag provat ett par gånger, dock aldrig PP.
Funkar bra, men se till att alla katoder är varma innan det tillförs någon högspänning!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2008/02/28 :  00:18:40  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

LC filter är inte så dumt!
Men som du skrev så är det risk för mekaniskt brum om inte drosseln är ok.
Prova med en liten konding direkt efter likriktarröret typ 0,1 - 1,0 microF.
Den kondingen skall vara så liten att drosseln inte brummar och B+ inte ökar.

DC på glöden till 6B4G är ingen dum ide.
Dom kan vara kinkiga även i pp kopplingar.

Mvh..


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/28 :  08:39:00  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fuling: Stereo70 har rörlikriktare och 6B4G tål betydligt mer spänning än vad specen anger. Så allt bör sköta sig själv! Om jag kompletterar med switchad DC-glöd kan man iofs slå på dessa två nätdelar först i preventivt syfte.
Här ett ytterligare kompletterat schema:

http://www.eflatjump.se/ST70psu.GIF

Tilläggas bör, att bytet från EL34 till 6B4G är enkelt, sockelkopplingen på de gemensamma anslutningarna är desamma!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/28 09:10:48
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7755 Posts

Posted - 2008/02/28 :  13:26:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Med indirekt upphettad rörlikriktare ska det inte vara något problem, huvudsaken är att ingångsrören är varma när högspänningen tillförs så att inte slutrören står utan gallerförspänning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/28 :  14:54:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Man kanske skulle checka hur lång tid 6C45 tar på sig för att börja dra ström. Det är ju mycket material som ska värmas.

Edit: 6D22S borde vara idealisk. Man skulle då behöva linda på några varv på den befintliga nättrafon och skarva på 5V-lindningen.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/28 15:45:54
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7755 Posts

Posted - 2008/02/28 :  16:05:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, det lönar sig att hålla koll på uppvärmningstiderna. I min första prototyp med Free Lunch-kopplingen hade jag inte en tanke på det och den protesterade högljutt vid varje uppstart innan jag fixade till tajmingen.

6D22S eller liknande TV-dioder borde funka bra, min personliga favorit är 6AU4GTA. Bland de "normala" likriktarrören borde 5AR4/GZ34 funka bra, den ska tydligen vara i princip identisk med två TV-dioder i en kapsel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2008/02/29 :  02:45:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det behöver nödvändigtvis ej heller vara 6,3V exakt.

Surfade på detta en sen natt..Appropå lägre glödspäning.
http://members.aol.com/sbench102/dht.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/29 :  07:10:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är märkligt att det finns de som lägger ner tid och energi på dylikt. Det är självklart att distorsionen ökar marginellt med rikare elektronflöde, men vi rör oss med så små siffror att det helt saknar betydelse för oss. En singel-end förstärkare tex. visar upp flera procentenheter distorision utan att våra öron kan uppfatta det.
För att inte tala om högtalarna eller det inspelade materialet. Det finns mycket viktigare parametar att arbeta med!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/29 :  08:01:04  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ryssen: Såg också Benchs inlägg för några dagar sedan. Om jag senare ska köra switchat så blir det 6,0V som de tänkta nätdelarna ger ut.

Erik: Bench verkar ha tid över till en massa konstigheter och en del av hans artiklar är tankeväckande. Men....... Grundkonstruktionen är det som räknas. Ju bättre den är desto mindre inverkan har s.k. "mojo-komponenter". Exempelvis nätkablar!

Har skippat idén med 6D22S och kör med GZ34. Allt är ju redan inkopplat i Stereo 70n.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/02/29 08:12:51
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/29 :  08:28:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/29 :  08:43:52  Show Profile Send MatsT a Private Message
Varför klaga på Steve Bench? Det är väl snarast mycket intressant att få se vad som verkligen händer när man ändrar betingelserna. Kunskap är bra!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:24:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
MatsT: Och nu klagar du på de övriga som deltar i denna tråd......... Du är berättigad till medlemskap i GOM.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:33:20  Show Profile Send MatsT a Private Message
Äntligen!!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/29 :  11:12:30  Show Profile Send reVintage a Private Message
Välkommen!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/03/01 :  17:31:32  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hämtade just en mycket dammig ST70 från mitt lager:



Var tvungen att stoppa i ett par 6B4G, 1667 samt ett par 5842 för att se om allt fick plats. 1667n sitter som gjuten i original kretskortuttag! Då jag har 4st Raytheon 5842 liggande får dessa bli drivers istf 6C45. Måste också få plats för en liten 6V trafo till driverrörens glödmatning.



Dessvärre är det en kantboll att 5842 får tillräckligt utsving men det bör gå. Alternativt kanske man skulle stoppa in ett järn-durspel.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/03/01 19:22:22
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000