HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gainclone
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2008/03/02 :  16:22:22  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
Hej!
Sitter och sätter ihop en gainclone men jag kan inte komma på vad jag ska köra för säkring. Säkringen sitter imellan apparatkontakten och strömbrytaren, innan trafon. Vad bör man köra för storlek på den? ska den vara snabb eller långsam?

Helt grön på detta så alla tips är välkomna :]

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/03/02 :  17:44:57  Show Profile Send Magoo a Private Message
Om du har möjlighet att mäta så kan man börja där. Jag gissar utan att veta var du har tänkt att ta ut för effekt så hamnar du nog runt 2 ampere. Med andra ord så borde du nog ha en säkring på lite drygt 2A. Och ta en trög säkring eftersom att det blir en strömrusning när du slår på förstärkaren.

comfortably numb
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2008/03/02 :  17:47:59  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
2A låter väll rimligt. Strömrusningen kan nog förklara varför jag brände mina snabba säkringar, tänkte inte så långt :].

Hur ska man mäta förresten?

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/03/02 :  18:25:49  Show Profile Send Magoo a Private Message
Med en Amperemeter i serie. Se bara till att du har ställt i rätt mätområde. Kanske upp till 10 Ampere,det viktiga är att du inte har mätaren inställd på mA.

BTW: Är det ett kit du bygger? I så fall vilket?

comfortably numb
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/02 :  19:07:47  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det brukar alltid följa med instruktioner med trafon om vilken säkring du bör ha.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2008/03/02 :  19:38:34  Show Profile Send Tomas J a Private Message
det går väl att räkna ut villken säkring man behöver?

Är det inte VA/primärspänningen?

kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det var så man räknade, slå mig hårt på fingrarna i fall jag har fel!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/03/02 :  21:09:23  Show Profile Send Magoo a Private Message
Om jag inte missminner mig så anges vilken säkring som ska sitta på sekundären. Så om man vill avsäkra på primärsidan får man antingen mäta eller räkna.

comfortably numb
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/03/02 :  21:25:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
2 amp känns väll lite väl mycket?
gaincloner brukar bara ge sisådär 100Watt totalt. Räkna baklänges och lägg till lite. Skulle den vara för liten så går den sönder.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000