HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rapport från "det stora rummet"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/02/22 :  00:15:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jahå då har man flyttat från sitt hus och dedikerade lyssningsrum.
Jag hade en tråd tidigare där jag frågade om stora rum och våra medlemmars erfarenheter. Nu kommer mina första inmtryck:

Ja rummet i fråga mäter alltså 9mX5.5m och har den respektingivande takhöjden 310cm. Rejält med kubik mao. I bakändan av rummet ligger ett öppet kök samt matgrupps-del i mitten står soffan och stereon i den andra ändan, avståndet till "burkarna" är ca2.5m och dom står ungf 1.5m ut från väggen. Det finns än så länge bara en soffa, min gamla PS-mtta från IKEA samt stereon, inga gardiner, inga andra möbler, så förutsättningarna är ju inte direkt de bästa. Nå´väl det var med ganska låga förväntningar jag drog igång stereon-Men vänta nu, det här var ju inte så tokigt!
Här finns det potensial, herregud! Pga av avstånden blir ekot så sent och "långsamt" att det inte stör direkt, inga fladderekon, bara en väldigt vacker akustik. Spelar man piano violin eller jazz låter det extremt live, mordernare musik kräver mer dämpning och en matta är på väg den kommer bli 4x5m eller 4x4m sen ligger det gardiner och väntar på uppsättning sen har jag i värsta fall några ess i ärmen att ta till. Målet är dock att skapa ett riktigt snyggt rum, som ska låta bra också.
Jag är mycket nöjd so far, det här kan bli hur bra som helst. Den extrema stereoprecisionen som jag hade förut är inte lika påtaglig men förmågan att släppa och blomma ut är enorm, det finns ett djup och en rymd som aldrig tidigare, innan var ljudet riktigt tight och dynamiskt, nu är det musikaliskt. Konstigt nog har jag ännu inte upptäckt några utsläckningsfenomen eller några sk noder, dom olika måtten verkar vara väl avstämda för hifi. Spelar man på lagoma nivåer låter det mycket bra men krämar man på så blir det lite för mycket enenrgi i rummet, sen bör man ju tänka på att det ska bli mer matrial i rmmet och då blir det nog bättre. Hursomhelst så inser jag nu att man bör vara lite försiktig med hur och vad man dämpar i ett ljudrum, man dödar inte bara överflödig energi, man dödar viss del av själva musiken också. Balans är därför nödvändig, sen till alla som sitter med rum som inte är akustik-behandlade vill jag bara säga, akustikbehandling ändrar garanterat ljudet från er anläggning men det behöver inte bli roligare, förmodligen mer korrekt men inte alltid bättre i musikalisk mening.

Det ska bli spännande och se var detta hamnar, bjuder med alla på en liten ljudresa den närmsta månaden, lite uppgraderingar mm. Om intresse finns kanske en träff senare i vår.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/22 :  07:12:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det låter ju nästan i size med gympahallen jag hade i skolan när man var 7-8 år. Intressant utlägg - det är ju få av oss som har så stora lyssningsrum så man börjar fundera på "sena ekon". Det kommer nog bli trevligt att se hur detta rummet utvecklar sig.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/02/22 :  07:19:49  Show Profile Send short_cuts a Private Message
xtra bra - håller oxå på att få ett stoort rum så jag följer med, med spänning

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/22 :  07:39:06  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kul! Jag brukar förespråka stora rum i den mån man kan välja och känner igen fenomenen du beskriver. Små rum måste man ofta döda akusktiken i för att få till medan man kan tillåta lite mer liv i större rum och då får man till något som inte går i små rum. Man får det att låta som om det inspelade rummet integrerar med det egna rummet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000