Author |
Topic |
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 13:39:53
|
Vad är den allmänna uppfattningen här om dessa högtalare för 660000kr? Personligen blev jag riktigt besviken och störde mig på både ett och annat, det första jag upplevde var en färgning någonstans i nedre mellanregister vilket gjorde att tex manliga vokalister lät på tok för mulliga och snudd på resonanta i sin presentation, lite grand samma upplevelse som en låda som spelar med, vidare var jag aldrig riktigt nöjd med upplösningen, tyckte dom brast både i att plocka fram efterklang och rumsinformation vilket gjorde att ljudet aldrig riktigt släppte och gav den här totala livekänslan som högtalare MÅSTE göra i denna prisklass, sen kördes en låt med baryton sax och den tyckte jag tenderade att låta hårt och ganska livlöst, jag saknade nerven och luften som vibrerar när en barytonsax tar i. Jag kunde aldrig riktigt slappna av och njuta och det är ett måste för mig när jag lyssnar, däremot var systemet väldigt bakgrundstyst men det får man väl tacka elektroniken för. En positiv upplevelse var däremot Classe/B&W systemet i år, första gången jag blivit imponerad av en demo från hifiklubben, jubileumsmodellen som spelades gav faktiskt mersmak och lät inte alls lika uddlöst och sterilt som tidigare års B&W Nautilus 802 demos gjort, tyckte allt satt ihop bra och gav en avstämd kropp åt aktörerna med mycket luft runt om, de spelade piano på ett riktigt övertygande sätt och här var jag faktiskt tvungen att blunda och njuta. En lågbudget skräll tyckte jag var systemet från T.AA.IMPORT, de spelade på Epos M12.2 och drev med Creek integrerad och cd-spelare för en total kostnad av ca 20000kr, riktigt trevligt. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2008/02/10 14:11:02 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 14:40:28
|
På malmö mässan lät dom förbaskat bra, det visar återigen att man inte ska dra för stora växlar över mässljud |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 14:57:15
|
quote: På malmö mässan lät dom förbaskat bra, det visar återigen att man inte ska dra för stora växlar över mässljud
Det kan ju också vara så att vi har olika ljudideal, mässljud eller ej. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 15:05:20
|
Fanns där något som helst gjort åt rumsakustiken?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 15:18:42
|
Tyckte de lät helt otroligt bra, mässans klart bästa ljud! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 15:52:56
|
Jag håller med jonasz , mässans klart bästa ljud. mumms. riktigt bra med Seal Killer fick ståpäls där ;) |
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 18:26:13
|
Goldfinger
Jag håller inte alls med dig i din beskrivning för när jag var där med den musik de spelade då så var det helt otroligt bra. Upplösningen var helt enastående och dynamiken var väldigt mycket bättre än något annat system. Det borde det väl vara för det priset men inte var jag besviken. Jag kände nog mer så här efter det besöket
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 18:50:14
|
quote: Jag håller inte alls med dig i din beskrivning för när jag var där med den musik de spelade då så var det helt otroligt bra. Upplösningen var helt enastående och dynamiken var väldigt mycket bättre än något annat system. Det borde det väl vara för det priset men inte var jag besviken. Jag kände nog mer så här efter det besöket
Ja alla upplever vi saker och ting olika! Nu är det ju inte så att jag tycker att högtalaren helt saknar kvaliteter men jag förväntar mig mer i den prisklassen. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2008/02/10 19:08:19 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 19:21:23
|
Han körde en Decca inspelning på slutet av demon som hade ett helt otroligt djup och upplösning om man satt i sweetspot (som jag gjorde). Där fanns också ett piano som återgavs med orginaldynamik vilket extremt få system klarar av.
Andra som har synpunkter??
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 19:50:55
|
Jag upplevde det som en blandning mellan Mickes och Goldfingers uppfattningar (satt bra till för övrigt...) Med hans skivor lät det dynamiskt och "korrekt" för att vara en konventionell högtalare. efter demon, fick jag honom att spela Cardigans med You´re the storm och efter det In Flames med Clayman. Redan med Cardigans märkte jag att mycket av dynamiken försvann och värre blev det med In Flames. TAD kollapsade inte men det blev väldigt livlöst. Hammrande dubbeltramp, cymbaler och gittarrer fick liksom ingen energi som jag hört från andra system...
Så jag anser att det spelar stoooor roll vilken musik och inspelningar man använder! Dessutom, det finns för mycket bra musik utan "audiofil"- inspelningar eller direkt från inspelningen vilket gör att en högtalare eller ett system ska klara allt. Speciellt i denna prisklass! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 19:52:11
|
Alltså, den här typen av bedömningar är lite tveeggade. Jag tycker att man ska vara väldigt medveten om att en demo på en mässa kan vara en bedömningsgrund som haltar svårt. Nu var jag inte på plats men det brukar vara lite lotteri över hur ljudet blir, sen finns det ju för all del vissa duktiga utställare som är så erfarna att de kan få till ett acceptabelt ljud på kort tid i svåra förhållanden och det tycker jag är värt all beundran. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/02/10 19:54:24 |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 19:52:13
|
Någon som har koll på hur dessa syskon låter i jämförelse ? |
|
|
|
Quadophile
Member
199 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 19:55:01
|
Jag blev ganska imponerad, betydligt mer än av Kef Muon. Övre mellanregistret var mycket bra och diskanten mycket, mycket bra. Fantastisk dynamik och öppet, högupplöst och rent. Basen fungerade däremot inte alls där jag stod (vilket i och för sig var alldeles för nära bakvägg) och det påverkade även det lägre mellanregistret.
Jag kunde inte se att det var särskilt mycket gjort åt rummet, annat än att gardinerna var fördragna för fönstren bakom högtalarna.
Inspelningarna är ju givetvis a och o. Studiomonitorer ska ju vara avslöjande och det var de här. Vilket innebär att de inte är något för mig som även gillar att lyssna på gamla risiga inspelningar med fantastiska tolkningar av god musik. Där är nog Quadarna mycket bättre |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
|
|
Olofpräst
Member
60 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 19:57:30
|
Jag har ett par Pioneer EX1:or, och de låter inte riktigt lika grymt som TAD Ref1, men inte långt ifrån, faktiskt! De är förstås mindre både fysiskt och ljudmässigt, men jag som gillar upplösning och transientsnabbhet tycker att de klarar sig riktigt bra! Andrew Jones (chefskonstruktöt för båre Ref1 och EX1 sa på mässan att EX1 ger ca 75-80% av ljudet till 1/10 av priset - sedan log han och sa att procentsiffror av det slaget mest var trams! :-) )
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 19:58:37
|
quote: Cardigans märkte jag att mycket av dynamiken försvann och värre blev det med In Flames
Det här beror nog mer på att de återger musiker korrekt dvs att musiken är komprimmerad/hårt limiterad och då låter det precis så som du beskriver. Upp till kamp mot the Loudness race
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 20:04:51
|
Har den där Cardigans på LP och den låter bra om anläggningen låter bra. |
Snoogens |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 20:27:26
|
quote: Det här beror nog mer på att de återger musiker korrekt dvs att musiken är komprimmerad/hårt limiterad och då låter det precis så som du beskriver
Jo, det är säkert sant, men inte hela sanningen då de låtit betydligt "trevligare", mer dynamiska och mer större intimitet på andra anläggningar. Slutsatsen (kanske taskigt eftersom jag bara hört dem en gång och rummet inte var så fixat...men det var ju relativt demo-killens inspelningar och de lät ju rätt bra...) jag kan dra är att dessa högtalare kräver bra inspelningar för att prestera. Det tycker jag är en "dålig" egenskap och passar således inte mig, även om priset vore humant skulle jag inte vilja ha dem. Det finns uppenbarligen köpare och andra folk som gillar dem skarpt och det respekterar jag! När man kommer upp i så här hiskerliga summor tror jag det är mer ett tycke och sitt eget "ljudideal" som avgör om man gillar produkten eller ej. Det låter ju inte "skit", bara olika sorter "bra"
quote: Upp till kamp mot the Loudness race
Håller helt med dig!
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 20:28:31
|
Själv tyckte jag att Kef Muon med ML-elektronik hade mässans bästa ljud. Var långt ifrån sweetspot, men det lät ändå som i en konsertsal.
Tyckte inte TAD kom ens i närheten, men jag vet att låtval och rum påverkar alltför mycket för att saker och ting ska dömas ut.
Mässans rysning/ståpäls fick jag av Sonus Faber's lilla Guarneri (Memento?).
Mässans besvikelse var Audio Physics Virgo V (är egentligen nyfiken på Tempo VI) så det får bli ett butiksbesök... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 20:46:48
|
Det är ju normalt även på det viset att ett obehandlat rum gör ljudet odynamiskt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 20:55:13
|
quote: Det är ju normalt även på det viset att ett obehandlat rum gör ljudet odynamiskt
- Jo, det är klart, men då skulle hans skivor också låtit odynamiska. Vilket de inte gjorde. Jag är fullt medveten om rummets betydelse för hur vi upplever ljudet, det var därför jag försökte vara objektiv och jämföra mellan inspelningar hörda i samma rum och sedan relatera dessa med vad jag hört på andra ställen. Det kanske hade blivit ännu mycket bättre om jag hört hans skivor i de anläggningar som levererat Cardigans och In Flames på ett bättre sätt. Det hade iallafall varit väldigt intressant att höra |
|
|
Olofpräst
Member
60 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 21:41:37
|
Jag kan bara tillägga ödmjukast att det verkligen var skillnad på TAD:arna vid bakvägg och på främsta lyssningsraden. Längst bak var det faktiskt litet bumligt och vi hittade nog en nätt basnod, men så blev en stol ledig längst fram och leendet kom tillbaka. :-)
Jag måste också få säga att de tjänade på att komma i ett ganska stort rum - det var rejält högt till taket! I Vimmerby där de stått någon månad och spridit glädje innan mässan var visserligen upplösningen fantastisk, men det blev ännu bättre här!
Fridens liljor! /olof |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 21:56:02
|
Det är ju alltid väldigt lätt att skylla på rumsakustik när saker och ting inte låter bra, sanningen att säga vet man ju egentligen inte speciellt mycket om rummets beskaffenhet förrän det är uppmätt på vettigt sätt. Därför kan man ju i såna här trådar bara prata i upplevelsetermer och inte i definitiva termer. Däremot har jag genom åren spelat spelat i så pass många olika akustiska miljöer så genom att se på rummets mått samt utföra ett enklare eko test avgöra om rummet är en katastrof eller i alla fall hyfsat. Spelar tex ett mellanregister väldigt hårt i ett dämpat rum med i princip inga ekon, kan man på ganska goda grunder misstänka att just rummet inte bär den största skulden. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 22:20:58
|
Jag ser problemen helt beroende på Audionet. Jag tycker dom låter precis som ni beskriver. Jag har hört dom många gånger och i många olika system och får samma känsla varje gång. Rent och tyst men otrevligt i transienter högt upp i frekvens. Satt precis i mitten på första raden och där var ljudet i övrigt bra utom vid transienter, t.ex. på pianoskivan han körde. I övrigt tyckte jag att det var mässans bästa ljudåtergivning.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 09:58:27
|
Jag tyckte TAD lät fantastikt, speciellt ett stycke där man ville dema microdynamiken i låten. Otroligt häftigt att höra varenda instrument så otroligt tydligt (kastanjetter, marimba och dylika instrument) Tror att det var en inspelning direkt från mastertejpen, man inser verkligen hur viktig inspelningen är.
Cyrus |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 13:49:10
|
Jag tyckte också att det lät lite "låda" över TAD när det spelas t.ex Patricia Barber och andra lugnare stycken. Däremot så lät de extremt dynamiska när det var mer drag i musiken. Imponerande men inte den där riktiga känslan på vissa röster.
|
Linkan
|
|
|
lusse
Member
317 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 17:03:33
|
Musiken som spelades på TAD högtalarna var för mig den bästa klangen. Den var mjuk och varm utan att tappa precision. Man kunde följa med i takten utan att tänka på det. Det kunde jag inte göra i Kef rummet. Där var det så sterilt och hifimässigt ljud så när de spelade blev jag stressad. Jag lyssnade vid flera tillfällen för att vara säker på det. Sen var det bara Sonus Faber högtalarna via skivspelare som kom i närheten av den klangen som TAD hade. En annan billigare anläggning var Creek och Epos som gav mej mer smak. Det var tydligt och bra närvaro. Här "rockade" all musik fantstiskt bra. |
Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse. |
Edited by - lusse on 2008/02/11 17:04:06 |
|
|
Topic |
|