HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Intendo Musica - Entro by Engelholm Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/12/15 :  17:49:36  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Denna mycket vackra skapelse hade jag möjligheten att testa hemma i min anläggning förra lördagen. Träarbetet är helt makalöst bra och man får komma upp i helt andra prisklasser för att finna motsvarande träarbete!
Tyvärr, som så ofta i mitt hus, var tiden knapp men vi hann lyssna lite och han göra några noteringar kring högtalaren. Vi använde Advantage S1 och S150 monobiampade som elektronik.

Det är en väldigt snygg och otroligt välbyggd högtalare!



Vi börjad med att ställa dem bredvid mina QRS Neptunus, både Pär och jag gjorde direkt noteringen att det lät ljust och tamt lite kallt nästan... Pär flyttade då tillbaka högtalaren en bra bit mot bakväggen och vipps där fanns bas, värme och ett härligt mellangregister. Vi vinklade dem lite ut och in för att hitta rätt fokus och ganska snabbt satt det rätt. Det är ingen svår högtalare att placera och man skall som sagt inte ha den för långt från bakväggen.

Ljudet är mycket trevligt, diskanten är mjuk och högupplöst, mellanregistret har en härlig värme och basen snabb men inte bråddjup. Om jag minns rätt från Pärs beskrivning så rullar basen av svagt från 70 hz men inte förrän nedåt 35 hz så försvinner den helt. I mitt rum så spelade den med en pondus som räckte fullt ut.

Konstruktionen är basreflex med en diskant och ett mellanregister/baselement.

Priset är 9.800:- och jag kan då inte komma på någon högtalare som spelar bättre än denna i prisklassen. Faktum är att man får gå rätt mycket högre upp i pris för att finna något som kommer i närheten... En av de uppenbara fördelar med att köpa inhemska högtalare som säljs direkt av producenten.

Mer info finns på http://www.engelholmaudio.com/

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:09:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Kul Pjotre! Det är, uppritkigt sagt, inte alla gånger som Entro spelar tillsammans med S1, S150 samt Vallhalla...Entro är framtagen för att stå lite närmre bakvägg än vad vi testade med först - de stod väl nära nog 2 meter från vägg!??

Det är sannt att de börjar rulla av vid ca 70 Hz. Dock är det bara en svag svag avrullning och den riktiga "knäcken" på tonkurvan ligger så lågt som vid 35 Hz.

Faktum är att Entro är en kul skapelse som sjunger fint redan med enkel elektronik; förstärkare för 5000kr + cd spelare för samma pengar och sen på det lite kablage för runt runt 800kr.

Att det sen blir ännu roligare med S150 som driver, eller för den delen, Unison Reserearch S6 gör det lite uppgraderingssäkert!

// Pär Engelholm

Edited by - epkpeng on 2002/12/16 18:10:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000