HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Lyssnings intryck av Canton digital 1.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/10 :  21:52:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så , nu har jag haft den tid jag kände behövdes för att plita ner ett par rader.

Lite info om högtalarna kanske behövs för vissa. Det är ena rediga as att bära på då dom väger cirkus 68 kg st. 1.2 met höga , 31 cm breda o 51 cm djupa. Bestyckningen består av 1" diskant som sitter i en 6½" mellanreg.Till det 2 st 10" basar. Diskanten delas vid 3300 hz o basarna vid 220 hz. Till det här finns även digital korrigerings boxen o mät prog.

Hur mätningen går till har jag redan berättat , bilder på hur dom mäter o hur rummet påverkar finns här

Digital boxen jobbar internt med 24 bitar/96 khz medans in o utångar "bara" tar 16-18/44.1-44 khz. Det hela drivs med Vincents stora monoblock med tillhörande försteg. O en Sony cdp930 går digitalt in i boxen.

Högtalarna står vid den långa väggen , ca 20 cm ut o 3.5 meter mellan.
Flatline gold mk2 till diskant/mellanreg o Monster cable Z1R till basen. Så det var det om det.

Högtalarna var knappt inte inspelade när jag köpte dom så dom fick puttra nån vecka innan jag gjorde om mätningen o började lyssna seriöst.

Det första som slår en är att mellan registret är ganska framhävt , ser man till hur boxen korrigerar så är där en förhöjning på ca 1.5 db mot vad man är van vid. Men efter x antal skivor så märker man att det är ganska ok ändå , men jag har gjort en sänkning på 0.5 från 2000-8000 hz.
Diskanten är så len så len så , förutom om det händer nått för då sprattlar det till med en MASSA info. Cymbaler , övertoner återges på ett helt underbart sätt.

Vad är där att säga om basen då ? Jo massor , först att strama upp alla pucklar o dippar gör ENORMT mycket. Basen har mycket pondus utan att ta överhand. Rapp som 17 är den med o bråd djup. Slapp bas återgivning är nått jag inte står ut med , här ligger det i klass med bättre servostyrda basar. Jag kör även 5.1 o sub behövs inte mer för cantonen spelar både djupare , fastare än vad suben gör. Jag provade dom ihop o fy f*n vad det lät.


Som generellt intryck är att lyssnings bilden är väldigt djup o bred , långt förbi högtalarna. höjden är inte överdrivet hög , men lider lite av samma sak som Vr8:orna att det låter ibland som om det spelas på en scen. Jag har diskanten ca 25 cm över öronen o det räcker tydligen. Allting presenteras på ett lugnt o sansat vis.
Inget som sticker fram o iriterar. Skrammel skivor låter mindre skramliga men ändå levererar dom mycket mer info om efterklang o hur inspelnings rummet låter.
Vad jag mer har märkt är att jag spelar högre än innan utan att bli lyssnings trött eller att jag tycker att det skriker efter ett tag. Högtalarna har mycket bra kontroll även på HÖG volym. Basen på högre volymer kan faktiskt bli lite obehaglig. Förstå mig rätt det är inte att den är för hög eller så men finns det info i den riktig låga basen då märker man det med besked. En kanon platta för det är Richard Thompson "you , me , us" Hela "nude" skivan spelas med kontra bas o det hörs o känns det kan jag lova.

Så allt jag kan säga är att jag är mer än nöjd.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:42:43  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Grattis!
...till ditt fina ljud!
Och tack för en bra recension.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/11 :  14:56:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

Grattis!
...till ditt fina ljud!
Och tack för en bra recension.




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2002/12/14 :  14:25:35  Show Profile Send chg a Private Message
Instämmer med SZR, välskrivet och innehållsrikt!
Har själv väntat länge nu men snart är det dags för mig att börja laborera med ett par Digital 2.1or, skall bli mycket spännande.
Är de känsliga för placeringen ? Tänkte själv ställa dem ca 0,3-0,5m från bakvägg, det är gott om plats i sidled, rummet är ca 40kvm.
Kommer att Bi-Ampa dem från en Technics SU-C3000/2st SE-A3000.

Känner en nästan barnslig längtan efter att komma igång, ung. som att vänta på tomten på julaftonskväll när man var liten
/CHG
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/14 :  22:45:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by chg

Instämmer med SZR, välskrivet och innehållsrikt!
Har själv väntat länge nu men snart är det dags för mig att börja laborera med ett par Digital 2.1or, skall bli mycket spännande.
Är de känsliga för placeringen ? Tänkte själv ställa dem ca 0,3-0,5m från bakvägg, det är gott om plats i sidled, rummet är ca 40kvm.
Kommer att Bi-Ampa dem från en Technics SU-C3000/2st SE-A3000.

Känner en nästan barnslig längtan efter att komma igång, ung. som att vänta på tomten på julaftonskväll när man var liten
/CHG



Lämna mig ett PM om du behöver råd eller lite tips o tricks när det kommer till inmätning o justering.

Hur högtalarna placeras bäst hänger på hur rummet mäter. Ju mindre boxen behöver korrigera ju bättre är det. Jag har inte mina så långt ut för dom är ganska djupa. Men då bas porten sitter där framme så får man inge större bekymmer där. Rikta in dom så pass mycket att du kan se hela membranet på diskanten.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2002/12/15 :  15:34:27  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
hmmmmm
måste fixa lite bättre elektronik till mina, för dom är lite skrikiga....
Annars så diggar jag mellanregistret hårt, det är så ofärgat så det finns inte..
hmmm att allt skall kosta så mycket..jaja

Tomas.S
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/15 :  16:21:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by Tomas.S

hmmmmm
måste fixa lite bättre elektronik till mina, för dom är lite skrikiga....
Annars så diggar jag mellanregistret hårt, det är så ofärgat så det finns inte..
hmmm att allt skall kosta så mycket..jaja

Tomas.S



Det är tillåtet att ändra frekvensgången Tomas
Använd även Win versionen av mät programet för det har lite mer options än Dos. Bla hur många beräkningar den ska göra när man har mätat färdigt. Att göra flera mätningar med lite andra avstånd är åxå bra att göra.

Hojta till om du behöver assistans

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2002/12/15 :  16:59:07  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
joo.ja vet.. har redan varit där..
Men det känns lit som om ja ändrar mer så börjar saker o ting försvinna..
plus det at jag inte införskaffat en egen mic, utan fick dom inmätta av percy för något år sedan när jag köpte dom..
Sen dess så har man ändrat lite i rummet så allting känns lit hopplöst just nu...
hmmm får nog ta o fixa fram en mätmic
Ja kör oxå med win versionen den funkar finfint, allt annat än jag kan säga om min tyska.....

Tomas.s
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:14:59  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Hur stora är skillnaderna mot 2.1?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:22:39  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
Vad jag har hört så skall det inte vara en stor skillnad..
Men jag har inte jämfört dock..
Allt förutom basen är ju samma..
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:28:12  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Prisskillnaden är väl iaf hyffsat stor?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:19:19  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
jaaa,det om något...

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/15 :  23:33:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den skillnaden där är mellan basarna gör väldigt mycket i dom lägre regionerna. Lådvolymen på 1.1 är nästan dubbelt upp mot 2.1. Dom tål lite mer effekt åxå.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000